Wednesday, November 04, 2009

A Pin for the Environment

Image from tugboatlars.se


I remember reading on Vardag i kängurulandet (hey! where are you?!) that it's illegal to hang laundry on a clothesline in an Australian backyard/garden. When I met Kicki in Stockholm in March after she had moved back to Sweden we talked about how strange it was to have such a ban, both in general - from a Swedish perspective hanging out your laundry is such a normal thing to do - and in these times of climate change. I don't know if things are changing in Australia - I would assume so with them being quite a proactive force in the international climate change negotiations, finally - but they are definitely changing in another country with such a ban, the US.

Several US states forbid residents to dry clothes outside for the reason that many people view clotheslines as a menace similar to rusty old cars or other junk in driveways, and in essence, something that marks a community as poor, which in turn lowers property values. But times are a-changing and several states (e.g. Colorado, Hawaii, Maine, Vermont, Florida and Utah) have replaced the ban with legislation protecting people's right to hang laundry outdoors, for environmental reasons. Apparently dryers alone use at least 6% of all household electricity consumption so it sounds like a move other states - and countries - should be making.

12 comments:

  1. Detta ÄR otroligt! Jag torktumlade nästan aldrig i Sverige och när vi flyttade hit så ställde jag ut en mindre torkvinda på baksidan av huset för att torka en del kläder. Nu har vi tvättlinor i källaren. Jag gillar INTE torktumlaren. En riktig energislukare. BRA inlägg. Fram med trosor på klädsträcket säger jag bara!!!

    ReplyDelete
  2. Alltså har inte folk något bättre för sig än att reta sig på tvättlinor?? Och vad hände med "the land of the free"??? Helt otroligt!
    Jag torktumlar bara handdukar, lakan och underkläder - det torkar inte alltid så bra här eftersom det är så fuktigt. I Bryssel var det också fuktigt men vi hade ingen torktumlare och vi brukade ha lakan hängande från varenda dörr när vi hade tvättat...
    I Belgien får man inte klippa gräset på söndagar och i de flesta lägenheter MÅSTE man ha tyllgardiner för fönsterna. En orsak till att jag är glad att vi bestämt oss för hus och inte lägenhet ;-) Jag vill minsann ha vad jag vill för fönsterna!!
    Kram
    PS Och så kallar danskarna Sverige för förbudslandet... Det är väl ingen som skulle få för sig att lagstifta mot tvättlinor, gräsklippare eller gardiner.

    ReplyDelete
  3. Här i mitt område får man icke hänga tvätten utomhus. Nopeli...
    Men de förra ägarna sket i det och satte upp klädstreck på decket. jag använder det ibland. Ingen har ngnsin sagt ngt.
    Men, vädret är oftast inte lämpligt för att torka tvätt. FUKT på sommaren, och poolen i drivor på våren. Stora höstlöv nu som lägger sig som blaffor. Vintern går det bäst på. Då frystorkar det, hehe!!
    Jag hänger upp massor med kläder inomhus, på trappräcken etc. Men tumlar även en del...
    Fast, detta med förbuden gäller säkert mer i the burbs...
    Ute på landet tycker man det borde vara fritt fram.
    OCH, det sker väl så sakteliga en förvandling, som du skriver...

    Kollade länken du skickade om Halloween VS Allhelgona. Skit vad trött jag blir. Skrev tom en kommentar men iddes inte publicera till slut. Det går ändå inte in...

    ReplyDelete
  4. Intressant att det verkligen finns førbud till allt! Vi anvænder torktumlaren till sængklæder och badlakan typ. Fina skjortor, byxor och underklæder mm vill jag helst lufttorka. Brukar hænga upp klæderna lite øverallt i lgh, før på køpet får man ju så hærlig "doft av nytvættat" i varje vrå =). Sitter på sambons jobb och skriver, dærav det norska tangentbordet...suck. Kram Anna!

    ReplyDelete
  5. Taina - Eller hur är det knäppt! Vi torktumlar bara lakan och handdukar (fast helst skulle jag inte vilja torktumla lakanen, tycker de blir för mjuka egentligen) och strumpor och några av Peters träningst-shirts. Resten hänger vi antingen i torkskåp eller på ställning.

    Men Taina, har du verkligen kollat att du får ha den där torkvindan på baksidan?! Du kanske bryter mot lagen?! Och vad ska grannarna säga?! ;)

    Jag tror i och för sig att svenska torktumlare är energisnålare än amerikanska. Svensk lagstiftning är ju hårdare, minst sagt.

    Trosor på strecket! Det var väl det Millan la upp foto på en gång! :)

    Kram!

    Petra - Ja, man undrar ju! Amerika är inte alltid så fritt som man skulle tro. Speciellt inte när det handlar om sedlighets- eller "städa upp miljön"-polisen. Kan tänka mig att det inte fungerar när det är fuktigt men på många ställen i USA har de väl ganska torr värme, likaså i USA. Men det var ju i och för sig inte det som var anledning till förbudet, att det inte funkade :) Jag känner igen det där med att ha tvätt som hänger överallt. Som tur var har vi inte det problemet just nu men i tidigare hem. Nu har vi bra tvättstuga med tre maskiner, två torktumlare och ett torkskåp. Det enda är att vi inte får tid så ofta så vi tvättar typ var 10:e dag, var 7:e om vi var tur...

    Belgien har också knäpp lagstiftning hör jag. Men det är väl samma i Tyskland? Värre t o m, för man får inte ha barnen lekandes i trädgården på söndagar efter lunch...

    Men det där med tyllgardiner var ju bara knäppt!! Varför??!! Och detta gäller bara i lägenhet men inte i hus? Que??

    Så danskarna kallar Sverige förbudslandet? Måste vara pga alkohollagar? Eller?

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Annika - Tror det stod i artikeln att Virginia höll på att ändra lagen, om jag minns rätt. Tur att folk inte verkar följa det ändå. Håller med om att det borde vara fritt fram på landet men det lät inte så i artikeln.

    Bara ordet frystorkning låter miljövänligt (tänker på begravningsmetoden...) ;) Annars är torkskåp verkligen bra tycker jag, förstör inte kläderna på samma sätt.

    Äh, det var ju bara några ignoranta tonåringar, inget att bli upprörd över. I och för sig lite oroande att de inte visste, eller den ena visste ju men inte den andra. Å andra sidan är det faktum att man skickade in det och la upp det på Tjuvlyssnat ett gott tecken att folk förstår skillnaden!

    Lia - Undra vad det finns för roliga förbud i Norge! Du får luska lite! Du kanske bryter mot något just nu! ;)

    Nytvättatdoft är ju så härligt, tillsammans med nybakat! Ja, inte på samma gång, du vet vad jag menar! :) Tror dock att amerikanarna torktumlar bra mycket fler plagg än vi svenskar. I alla fall min gamla aupair-familj. Saker som jag aldrig skulle VÅGA stoppa i torktumlaren. I och för sig är jag inte så rädd för torktumlaren som mina föräldrar. Det tog många år innan de vågade köpa en hahaha!

    Kram!!

    ReplyDelete
  7. Allvarligt, har de förbud mot det? För att det ser fult ut!? Kanske Aschberg skulle åka down under och lära ut lite grannvett :-)

    ReplyDelete
  8. Haha, va? Förbud mot tvättlinor. Det kommer inte jag ihåg att Kicka sa. Ja var är hon?

    Här får jag torka inomhus, annars blir allt sandigt. Och jag skäms lite, men jag torktumlar en del för annars hade vi drunknat i katthår. Okej, inte lika illa nu som när vi hade fyra katter, men det är så det räcker och blir över ändå.

    Kram!

    ReplyDelete
  9. Kära tid, vad man kan hitta på att förbjuda!
    Här tumlas huvudsakligen bara trosor och kallingar och frotté och det bara till "nästan torrt". Lakan rullar jag blöta på stora perforerade plaströr och sticker på särskilt uppsatta pinnar utomhus eller i torkskåpet som jag aldrig kör - det torkar över natten ändå. Bara att dra ut rullen, platta till och in i linneskåpet, blir som manglat!
    Nä, friheten är relativ.....

    ReplyDelete
  10. Skolfröken - Det verkar inte bättre! Precis, det är fult ut och drar ner värdet på området. Antar att det är okej i trailer parks dock?? Vi får skicka Robert Aschberg - han kan väl få ordning på de flesta! :)

    Marianne - Det kanske inte var just när vi sågs men i någon diskussion på bloggen. Har du en mejladress till henne? Man borde nog höra av sig och kolla att allt är okej.

    Jag förstår att du torktumlar en del, både pga katthåren och sanden. Jag torktumlar också en del för att få bort damm och annat. Och handddukar t ex vill man ju ha mjuka och goa!

    Kram!

    Olgakatt - Man undrar ju vad för andra normala aktiviteter som är förbjudna!

    Precis, frotté och lite kallingar och t-shirtar och så. Vi kör dock lakan också men helst skulle jag vilja hänga dem. Men vi har ingen egen tvättmaskin och vi får endast tid var 10:e dag i snitt och då har vi tre timmar på oss att tvätta och torka ganska mycket tvätt. Hänger en del uppe men inte lakan.

    ReplyDelete
  11. Men shit, jag hade verkligen ingen aning. Tvätt som luktar så gott när den fått hänga ute, vilka knasbollar.

    ReplyDelete
  12. Leopardia - Visst är det knäppt! Håller med om att tvätt som hängt ut luktar så friskt och gott!

    ReplyDelete