Friday, November 06, 2009

Show & Tell: The Dinner of My Dreams

Simone takes over Show & Tell for the month of November. She starts off in style with a very difficult topic! The Dinner of My Dreams - three guests, four with yourself. What is the seating plan, the menu, wine selection, table setting, etc.

Just when I was about to sit down and write this the show Simone got the idea from was on TV. What a coincidence!

I could answer my wedding dinner, because I dream about getting married. I could also write about a dinner with Peter and two kids around the table, the two (or three) kids I hope to have one day. But I really hope to have more than three guests at my wedding and neither my own kids nor Peter would really qualify as "guests". A dinner with friends would not be a dream dinner either since I meet them regularly anyway and I hope we will continue to do so until we're turn 100 at least.

So I will have to opt for guests that I would like to meet, but not just meet for meeting's sake but in order to try to influence them. With a month left (from tomorrow) before the start of the negotiations about a new climate change agreement in Copenhagen, getting an agreement that would be strong and effective enough to eventually stop climate change would be the topic of the day, the raison d'être for the dinner.

At the moment the international negotiations are heading for disaster. If not complete failure at least a very watered down agreement*. The last round of negotiations before Copenhagen, which took place in Barcelona over the last couple of days, didn't make much progress. And the EU-India Summit over in Delhi today wasn't a huge hit either.


Image from photobucket.com


So who are the key people I would need to convince that the planet is worth saving; that we don't have that much time; that even though we can't see climate change yet** and/or it's such a difficult thing to comprehend, it IS happening; that we cannot close our eyes and pretend it's not happening anymore, etcetera etcetera?


Yes, Obama, that's where we need to go. Forward. To the future. A green future. (Image from climaticoanalysis.org)


China's President Hu Jintao (image from thehindu.com)


I can't decide if Russia or Canada gets the third seat. At the moment Canada is hiding behind US but if I got the US onboard I'm sure Canada would come running. Russia is a problem in terms of hot air and is closer to some of the oil states that would be useful to have onboard too. India is another potential third guest but one which I don't think will be a real problem once China is game. I could also choose to have another climate advocate at the table, for example Australia or Japan, but they will make good extras instead.

So I think Russia would be my best shot.

Russia's President Medvedev (although Putin would probably be knocking on my door trying to take Medvedev's place) (image from rusecounion.ru)


The EU has taken most of the necessary decisions so the EU wouldn't really need to be at the table but could come and slip in some arguments while serving our food (first course). Besides, I represent the EU anyway. Australia and Japan would be cooking and come out and check on us once in a while. The "progressive developing countries", for example Brazil, Mexico or South Korea, could come and shout some encouraging words together with the main course. The G77 would accompany the dessert and the Maldives' President*** would serve the cheese. By the time the coffee comes we should have a deal!

What would we eat and drink? Only organic and/or fair trade produce of course. But I would also try to serve meat, fish and vegetables that may go extinct in a world with rising temperatures to make the point that this is something we may not enjoy in the future.

Let's hope we can stop the world from this scenario:





* In all likelihood there will be some sort of deal, but a weak one, or something like a statement or political intention, and next year will be full of further negotiations to seal the deal. This is an alternative that wouldn't be all bad but it would be even better if a deal could be reached in December 2009 already.
** We can really but not not in all parts of the world, and not in the countries which need to take the decisions, and not enough in other parts of the world for people to really understand.
*** Did you know that the Maldive government held a government meeting in the sea, fully dressed in diving suits to demonstrate to the world what sea level rise means for low lying states and/or the least developed states!



Image by/from Mohammed Seeneen/Associated Press

19 comments:

  1. Vilket höjdarmöte du fick till där Anna, hihihi. Spännande hur ett sådant drömmöte skulle kunna utveckla sig! Ha nu en trevlig helg, det var roligt att höra om dina familjedrömmar med =) Kram

    ReplyDelete
  2. Wow vilken middag! Jag är nyfiken på vad DU skulle säga uder middagen!!!!!!! :-) Eller skulle du mer agera "host". Fast det tror jag itne med tanke på den sida av dig som jag lärt känna... ;-)
    Kramar!!!

    ReplyDelete
  3. Mycket bra (och viktig!) tolkning!

    ReplyDelete
  4. Ett toppmöte eller middag som jag verkligen önskar skulle bli av. Det är så viktigt det du tar upp. Problemet att man inte vågar se verkligheten, framtiden, syns den inte finns den inte. Jag har tidigare varit inne på hur jag skämdes när Reifeldt stod i Kina och pratade om att de som är så många måste ta sitt ansvar. Hur de måste börja med energiskatt och annat. Jag rös av obehag och har inte sedan des kunnat läppa tanken på "vem" det är är som gör Kina till stora miljöbovar. Jo det är väst. I alla fall till stor del, vilka producerar de till, jo till väst. Vänd på prylarna du har hemma nog står det made in Kina på väldigt många av dem. När nu så Kineserna själva börjar tjäna lite penar och skapa sig ett drägligt liv då säger "vi", skärp er och ta ansvar. Det är vi som borde ta det ansvaret, tillsammans med dem men ändå, inte peka och komma med moralpredikan. Oj nu spårade jag nästan ut... Som du förstår tycker jag din tolkning var kanon och mycket mycket viktig!

    ReplyDelete
  5. Jag tror nog att du, om du hade fått möjlighet att ha din drömmiddag, skulle kunnat påverka alla herrarna i rätt riktning. En fin och lite allvarlig tolkning på detta fredagstema. Jag beundrar din kunnighet när det gäller detta område!
    Kram/M

    ReplyDelete
  6. Vilket toppmöte hos dig!
    DÄr hade man velat sitta som en fluga på väggen och hört vad höjdarna talar om!
    KUL och VIKTIG vinkling av temat!
    Precis som Musikanta beundrar öven jag ditt kunnande inom detta område.

    ReplyDelete
  7. JÄttebra idé och verkligen en kreativ vinkling på ämnet!! Jag gillar att EU skulle servera maten ;-)
    Förresten, läser Peter din blogg? Fin hint där i början av texten...
    KRAM och hoppas att helgen varit trevlig!

    ReplyDelete
  8. Jo, jag hade ju kommenterat innan, men kommentaren bara försvann. I cyberrymden.

    Jag tycker det här var en av de bästa middagarna! Ett så viktigt ämne MÅSTE ventileras mer och jag skulle alla gånger ha med ryssarna.

    När jag läste inlägget så började jag fundera på hur ofta vi diskuterar miljöfrågor under en middagsbjudning. Vi kan snacka influensor och finanskriser, men miljön då? Här har jag upplevt att det är "svårt" att ta upp det. De ser på det på ett annat sätt. I Sverige jobbade jag som Kvalitets- och Miljöchef inom industrin. Det skulle vara intressant att få göra det här...och se lite mer hur de tänker.

    JÄTTEBRA inlägg.

    Kramar!!

    ReplyDelete
  9. Lia - Höjdarmöte kan man visst kalla det, ja! :) Jag hade givetvis inte släppt iväg dem förrän de skrivit på alla papper! Jag kom på nu att jag borde gett dem något slags serum så att kan se klart i frågan! Kanske det jag ska ge Peter också så han också kan se klart! ;) Kram!

    Saltistjejen - Som tur var behövde jag inte skriva det eftersom det var jag som skissade upp det hela. Men du har helt rätt i att jag nog skulle snacka en del hahaha! Men jag hade nog varit moderator av något slag och gett dem ganska mycket utrymme att förhandla också. Och lägga mig i så fort de kom bort från ämnet! Kram!

    Annika - Tack! Bra att du tycker det.

    ReplyDelete
  10. Fritt ur hjärtat - Höjdarmöte och toppmöte, bättre namn för min middag! :) Önskar också att det kunde bli av, och att de hade lyckats.

    Jag förstår inte hur alla kan skylla på en massa annat, allt från tillväxt till att "vi kan inte veta 100% säkert att det kommer hända". Och så lyssnar de inte när man säger att man kan faktiskt ha grön tillväxt (Sverige har bevisat det) - och många länder borde vilja bli s k "early movers" - och att "okej, man kan aldrig veta till 100% men vill du ta risken?". Kan heller inte förstå folk som inte ändrar sin livsstil i det lilla, t ex källsortering eller bilåkande. Särskilt folk som har barn. De om några borde tänka på barnens framtid.

    Sedan vad gäller Kina så är det såklart sant att västvärlden måste ta de största åtgärderna samt betala för det mesta. Men Kina kommer ikapp fort! Så jag tycker fortfarande att det är relevant att Kina måste ta ansvar också. Men medan det handlar om historiskt OCH framtida ansvar för i-länderna så handlar det framför allt för framtida ansvar för länder som Kina. Sedan gillar jag inte att Kina buntar ihop sig med fattiga u-länder, liksom gömmer sig bakom dem. De är INTE riktigt i samma situation! Men det är såklart förhandlingstaktik från Kinas sida. De vet att i slutändan kommer de gå med på mer än de godtar nu.

    Men du har såklart rätt att det är vi som konsumerar det mesta som produceras där. Men inte bara. Tänk på t ex Indien. Fler och fler indier köper AC-aggregat. Kan du tänka dig hur många det kan bli på 1.2 miljarder invånare?? Men visst har du rätt och Sveriges utsläpp per capita är ju ca 22% högre om man räknar med konsumption av importerade varor och tjänster.

    Tack för att du gillade min tolkning!

    ReplyDelete
  11. Musikanta - Du har gott hopp om mig, tror nog inte att jag skulle ha lyckats helt själv men man vet ju aldrig hahaha! Jag jobbar med de här frågorna så det är därför jag är ganska insatt. Sedan är det ett ämne jag varit intresserad av länge, även innan jag jobbade med frågorna. Det känns faktiskt ganska speciellt att vara med och jobba med de här frågorna just nu, lite historiskt.

    Annika - Jag skulle vilja sitta som en fluga på väggen på de RIKTIGA toppmötena! Nu jobbar jag ju i och för sig med de här frågorna och är med och skriver text till möten och rapporter efteråt men jag får ju aldrig vara med! Förutom små bilaterala möten. Önskar jag skulle åka till Köpenhamnskonferensen men det ska jag inte tyvärr :( Måste jobba med det från kontoret.

    Petra - Tack! Visst var det lite kul där med matserveringen! Fast det var ju inte bara EU. U-länder m fl skulle ju komma in med diverse rätter :)

    Peter läser ibland men inte så regelbundet. På sistone har han varit lite dålig på det så tror nog inte han läste detta. Men han vet vad jag tycker så det skulle nog inte komma som en överraskning! Problemet är att realisera det, i alla fall inom en tidsrymd som JAG gillar! :)

    Kram!

    ReplyDelete
  12. Taina - Usch, det är så jobbigt när kommentarer försvinner! Man måste alltid dubbelkolla efteråt känns det som :(

    Jag tackar för berömet, det gör mig så glad. Jag hade velat skriva oftare om den här frågan men orkar ofta inte med det, både för att det är allvarligt och man kan bli lite deprimerad och för att det kräver lite mer tanke och koncentration.

    Intressant att höra om hur sällan frågan kommer upp "over there". Hur ser det annars ut vad gäller källsortering (det är ju ändå amerikanarna bra på) och t ex bilköp (fast de kanske mest pratar om bilar och bränslen pga prisökningar?)? Pratar barnen om miljö i skolan förresten? Kvalitets- och miljöchef låter som ett mycket intressant jobb! De borde väl ändå ha en sådan position i USA också?

    Kram!

    ReplyDelete
  13. Källsorteringen i hushållen är inte fullt utvecklat här vi bor. Visst, vi sorterar glas och papper, men inte plast och DET är något de behöver bli bättre på. Tänk bara vad mycket engångsartiklar de använder. På Minstingens dagis har de iaf tagit på engångstallrikar och muggar. Nu har de istället fullt sjå med att desinficera allt!!!
    Vad gäller bilar ligger de långt efter eftersom de kör dessa stora, bensinslukande bilar och har dem på tomgång titt som tätt.
    Det konstiga är att de ibland TROR att de är duktiga på miljöfrågor men de har en bit kvar. Jag har ju tänkt ta upp frågan angående alla bilar som eleverna kör till skolan när det går halvtomma bussar! Men Tonårsdottern vill att jag ska vara tyst...

    Vad gäller blandningen av Kvalitet och Miljö så har jag själv inte sett det här. Det finns säkert. I Sverige är den positionen ganska vanlig eftersom ledningssystemen (ISO 9001 och ISO 14001) ser väldigt lika ut.

    Gud vad intressant det här är!

    Nu åter till arbetet :D

    ReplyDelete
  14. Lite sen kommentar...men ville bara säga att jag tycker du fick en utomordentligt fin vinkel på fredagstemat och du skrev väldigt bra. Tänkvärt!

    ReplyDelete
  15. Här kommer ännu en sen kommentar.
    Vilken middag! Vilka gäster! Vilket ämne! Bra skrivet! Vilket engagemang! Jag hoppas du får möjlighet att göra din röst hörd vad det lider.... Du har så rätt, så rätt! vi måste agera NU, HELST IGÅR! Jag kommer gärna också och "gör min röst hörd"!
    Lycka till;D

    ReplyDelete
  16. Taina - Men jag minns från min aupairtid i Pittsburgh, och tror det var samma i Delaware, att vi sorterade plast i enlighet med numrena på plastförpackningar. Så vissa nummer i en kommun, något annat i en annan kommun. Men det är sämre i CT alltså. Tur att de i alla fall tagit bort engångsartiklarna på din dotters dagis.

    När vi var i USA förra året körde vi faktiskt en bil som var förberedd för etanol. Men det fanns ju ingenstans att tanka etanol!! Det är verkligen dumt att alla dessa tonåringar åker i VARSIN bil till plugget! Men det är väl tyvärr del av deras utveckling och frihetssträvande, och i USA är det ju helt enkelt normalt att alla har en egen bil!

    Men har inte USA något liknande ISO i alla fall?

    Kram!

    Anne - Några dagar senare är väl inte sent! Du får kommentera när du vill! :) Kul att du gillade både tolkningen och min text! Kram!

    HeLena - Välkommen! Tack för allt beröm *rodnar*! På ett sätt får jag ju göra min röst hörd på andra sätt också (förutom bloggen) eftersom jag jobbar med de här frågorna. Fast jag är ju mer en "messenger" mellan olika länder. Men jag gör ju en liten insats i det stora hela. Det alla kan göra är att skriva på olika upprop, listor och namninsamlingar, ständigt prata om miljön medmänniskor, skriva på sin blogg om man har en och försöka göra förändringar som gynnar klimatet i sin egen vardag.

    ReplyDelete
  17. Lite sent men ändå, jag håller med dig, måste bara få säga det. Tror du tolkade mig rätt också, vi i väst går i spetsen och Kina tar ansvar för framtiden och lär..Typ.
    Å Ac vill jag inte ens tänka på i ett varmare klimat, vi (inte jag)har dem för tre veckors värme i Sverige... say no more;-)

    ReplyDelete
  18. Fritt ur hjärtat - Jag antog att det var det du var inne på. Vadå, du menar att ni faktiskt har AC i ert hus?!

    Under ytan - Tack! Kul att du tittade in förresten!

    ReplyDelete