Tuesday, November 03, 2009

US Road Trip 2009: Architecture

Subtitle: Buildings, bridges & other stuff


California


The houses along the canals in Venice Beach made me think of the colourful houses in Puerto Rico Petchie often tells us about



Danish architecture has found its way all the way out in California! Solvang was founded in 1911 by a group of Danish teachers who moved there to avoid the harsh winters in the midwest. They tried to make a living through the usual stuff, farming, etc. but soon realised people came to look at the different architecture. So they quickly started making money on all things Danish! Today the town has about 5,000 inhabitants and several bakeries, restaurants and shops offering a "taste of Denmark". There is also a copy of the Little Mermaid (of course).



Bixby Creek Arch Bridge was the largest concrete bridge in the world when it was built in 1932



Old, cute little cottages in Carmel is also architecture! I just wish now that I went in and bought some sweets so that I would have seen what it looked like inside!



The famous Six Sisters in Alamo Square, San Francisco, examples of few surviving Victorian architecture from earthquakes and fires



Golden Gate Park is a mix of ancient and modern. The modern building is de Young Art Museum and opened in 2005 (the old museum was destroyed in the 1998 earthquake). We didn't go in though; we left the museums to the New York leg of our trip.



No caption necessary



I could easily live in a beautiful house on a San Franciscan hill!



San Fran also has some modern architecture



Architectural still life. Bay Bridge as backdrop



New York


Just two of many, many bridges in New York City



An ugly construction but a clever solution; a park and recreation area featuring playgrounds and a ballpark above one of the city's sanitation facilities, for maximal use of space.



Iron art



The little red lighthouse at the bottom of a bridge, inspiration for the children's books with the same name



Very common sight in the US or the UK; signs and printing on (brick) buildings and metal signs



Queensboro Bridge, connecting Queens and Manhattan, equipped with a tramway and what looks like a rollercoaster underneath



The UN building was apparently built too quickly when it came up in 1950 so now it needs a major renovation (to be carried out by Swedish company Skanska)



Another bridge - maybe Saltis can identify it??!!



Bridge galore in this post! Bridges can be so cool and beautiful at the same time!



The Woolworth Building



Who said a ferry terminal had to be ugly?! These ferries go to Staten Island, one of New York's five boroughs (the others being Bronx, Brooklyn, Manhattan and Queens)



One of New York's most famous pieces of architecture, the Statue of Liberty. Or would you call it art? Or both.



The Standard Hotel, where guests are known to moon the visitors to High Line Park below (thanks Petra for the photo!)



The famous Flatiron building



New York also has some cute mews; here I'm posing in Washington Mews



The narrowest house in New York (and in the world?) at 75½ Bedford Street. It was built in 1873 and is 9½ feet wide. But I'm sure several of houses in the Netherlands beat that! Earlier in the autumn it was for sale for a mere $2.7m. Not sure if it's now sold or not.



Another iron building



The New York Post Office is a grand building



And so is the New York Public Library



Remnants of the shipyards in Long Island City in Queens



Mix of old and new - view from Long Island City



Old Egyptian temple at The Met . The Temple of Dendur is a Nubian temple that was built by the Roman governor of Egypt, Petronius, around 15 BC and dedicated to Isis, Osiris, as well as two deified sons of a local Nubian chieftain, Pediese ("he whom Isis has given") and Pihor ("he who belongs to Horus").[1] The temple was commissioned by Emperor Augustus of Rome and has been exhibited in the Metropolitan Museum of Art in New York since 1978.


We also went to Hearst Castle but I think that deserves its own post!

14 comments:

  1. Wow, jag har aldrig varit i New York (eller Usa för den delen). Av den anledningen att jag inte velat. Men jag börjar ändra mig...

    Nej, Tessins parklek har jag besökt. Vad är det? Däremot har vi badat i det klorade springvattnet/parkpoolen. Mycket uppskattat hos Hjalmar, men det var längesedan vi/jag var i Sth. Kommer bli ändring då vi flyttar hem till Sverige igen.

    Nina

    ReplyDelete
  2. Vad kul med dina bilder.
    Men du missade jau den viktigaste NYC-byggnaden!!!! VÅR....!!! Hahaha!!
    fast det var ju nästan som att vara hemma när jag bilden på Queensboro bridge med inbanan.... Vår vardagsrumsvy... :-)
    Kram!!!

    ReplyDelete
  3. Ett inlägg helt i min smak, mycket vackert. Men att ni inte gick in på de Young? Av det jag sett skulle jag kunna åka dit bara för husets skull, Schweizisk arkitektur på högsta nivå.

    ReplyDelete
  4. Vad kul att se fler bilder från er USA-resa!! Gillar också broar och tänkte precis som Saltis, att Queensborobron ligger ju precis bredvid deras hus.
    Vad mycket ni hann med, både i Californien och NY - imponerad!! Jag hoppade förresten alla gamla ting på The Met, koncentrerade mig på målningarna och hann inte ens med allt jag hade tänkt se på de avdelningarna. Får åka dit snart igen!
    Kram!

    ReplyDelete
  5. Vilket härligt inlägg! Visst är broar fascinernade!! Och lite läskiga. jag kan få väldigt skakiga ben då jag går över en bro, och känna mig väldigt liten då jag kör över en lååång bro.
    Men vackra är de!
    Solvang!! Tänker OSÖKT på en av mina favvisfilmer: Sideways!! Den utspelade ju sig där, bla!
    Ser urmysigt ut!
    Ska upp till NYC den 20 nov, och ffg ska vi GÅ över the Brooklyn Bridge. DET ser jag fram emot även om benen ¨säkert kommer att skaka...
    Gillar det där med parken ovanför reningsverket, men man får hoppas att det inte stinker för illa där...
    SF har underbara byggnader, skulle gärna åka tillbaka dit!

    ReplyDelete
  6. Nina - Då är det på tiden du åker dit! New York är ju det perfekta stället att börja upptäcka USA!

    Antar att du menar själva badpoolen i bakre delen av Tessinparken (eller menar du fontänen?). I alla fall, bakom poolen och bakom parken så att säga, finns en parklek. Parklek är ju en sådan verksamhet där det finns personal på dagarna och man kan komma dit och leka om man är t ex dagmamma eller en förälder som är hemma med sina barn. Tror att kanske förskolor går dit också ibland. Den är öppen vissa tider men utanför öppettiderna kan man såklart leka utomhus. Föräldrar i området går även dit på helgerna och då är ju inte själva huset öppet.

    http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=b638da9eded34e59bfd550c632c3100f

    Saltistjejen - Jag tog faktiskt en bild på din byggnad, tror jag! Har varit lite osäker på om det blev rätt. Men jag får lägga upp den här så får du bekräfta om det är rätt! :)

    Kan du identifiera broarna förresten?

    Kram!

    Patrik - Kul att du kikade in! Vi hade inte så mycket tid i San Francisco och hade några saker på listan vi ville se. I och för sig har vi båda varit där tidigare så den här gången fanns det ändå tid för att bara strosa. Sedan vill man ju spara saker till kommande besök också för jag slår vad om att jag kommer åka tillbaka någon gång!

    Så har du varit där alltså?

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Anna: Nej, aldrig satt min fot utanför Europa. Har tillräckligt att upptäcka bara i Sverige... Men de Young byggnaden har jag läst mycket om i olika arkitekturtidskrifter

    ReplyDelete
  9. Petra - På tiden, va! :) Snart kommer det mera! Vi hann faktiskt med en hel del! Jag har tänkt jättemycket på resan på sistone. Vill tillbaka! Funderar på hur skönt det skulle vara att bo i Kalifornien ett tag (jag tänker på värmen, trots att jag egentligen gillar hösten)! Massa sånt :)

    The Met är ju så stort så det krävs väl en si så där tio besök innan man sett allt. Men det är det som är kul, då har man något att se fram emot inför nästa besök!

    Kram!

    Annika - Tack! Vi är många som gillar broar! Jag känner dock inte någon rädsla utan tycker mest det är häftigt att åka över en stor bro. Men du kanske är höjdrädd?

    Jag har sett Sideways men minns inte att de var i Solvang. Får ta och se om den igen nu när man kanske känner igen sig lite! Vi var ju även till Santa Barbara men bara en kortis.

    Jag tror faktiskt inte att det luktar något från reningsverket nu för tiden, men det gjorde nog det förr. De har väl bättre tekniker nu. Guiden på båten vi åkte på sa att New York var den grönaste (i miljöhänsyn) staden (eller om det var näst grönaste) i USA med avseende på policys och användning av grönare teknik för bl a renhållning.

    Förut var San Francisco den enda stad jag kunde tänka mig att bo i om jag skulle bosättta mig på västkusten. Men det blåste så mycket när vi var där så jag fick lite second thoughts! Så vi får se! Har inte varit i San Diego men har hört att det ska vara fint så det kanske blir SD istället! :)

    ReplyDelete
  10. Patrik - Då har du lite resande att se fram emot! Om du är så lagd vill säga. Själv har jag ju verkligen en resgen! :)

    Jag får se till att besöka muséet nästa gång; känns som jag missade något!

    Kram!

    ReplyDelete
  11. Miranda

    You're an amazing photographer! I have been to most of the above places and taken pics many times but never get anything half as good!

    ReplyDelete
  12. Miranda - Thanks! And as always I have to share the credit with Peter as he's taken some of them too. I can't even remember who took which. But your pictures from Monterey were really good too!

    ReplyDelete
  13. Så roligt att få se alla dina fina foton från NY. Jag har bara varit där i två dagar, men hann i alla fall gå ner till stranden och titta in i FN-byggnaden och tillbringa en eftermiddag på MOMA. Jag var ensam vid detta tillfälle så jag vågade inte avlägsna mig så lång från hotellet...

    Jag bodde i alla fall mitt på Manhattan så jag kunde se Empire State Building från hotellfönstret.
    Kram/M

    ReplyDelete
  14. Musikanta - Alltid roligt när andra gillar ens foton! Ibland kan de ju kännas som det är mer för ens egen skull och att ni, mina läsare, blir uttråkade :) New York är en så spännande och vacker stad på samma gång! Det finns så mycket att se där, allt från "hård" arkitektur till en trädkantad gata. Hoppas du får ytterligare tillfälle att besöka staden!

    Kram!

    ReplyDelete