Friday, January 16, 2009

Show & Tell: Furthest Below

Tricky topic this Friday. Strandmamman's theme längst under translates sort of "furthest below" or "furthest down". Not sure how to interpret it even once I have translated it! *hahaha*

Okay, I started by looking furthest down my drawers. I really need to throw out some clothes. There are lots of stuff far down my drawers which I never, ever wear. I need to simply reach down there and throw some stuff out. I do go through my wardrobe regularly but with all the cheap H&M tops I buy they quickly fill up again and some stuff I have a hard time getting rid of. "I may wear this again some time even if I haven't wore it for three years..." So since we're not getting any more closet space until we move, whenever that will be, I'd better throw some stuff out (or rather, give to charity of course). I won't take the stuff that's literally furthest down in my drawers but furthest away from wearing I guess.

I'm all alone this evening which means I can do whatever I want; blog, post photos, randomly, surf, watch chic lit movies, etc. Peter sometimes feels he's furthest down on my priority list (because I hang out with the computer too much) but that's not true! That said, I do have a bad conscience about it. Probably many of you bloggers out there understand the feeling. I guess I just have to tell him that the only thing that will pull me away from the computer is a new hobby, like a baby or something! ;)

When I googled 'furthest below', most hits were about the stock market and how low stocks have sunk in the financial crisis. But I also learned which point is the lowest point below sea level:

The shoreline of the Dead Sea, on the border of Israel and Jordan in the Middle East, is the lowest land area on Earth. The altitude of the Dead Sea shoreline is approximately 1,300 feet (400 meters) below sea level.

I think I remember that from school geography actually. Together with the Mariana Trench as the deepest part of the ocean.

You may remember that I wrote about my hometown ice hockey team a while back? We went to a game and for a while they were doing a bit better. But now they are furthest down the league again :( I think they are f*d this season. They'd better play better next year or they'll be stuck in the lower league.

What other "furthest below" can I find? Well, in my list of favourite bloggers both here on the blog and in my favourite folder in my web browser, which happens to be in alphabetical order, Vardag i kängurulandet, is furthest down. That's kind of funny since she's literally as far below one can get in the world too, at least from the perspective of someone living in a country which has land north of the Arctic circle. Anyhow, she hasn't updated for a while but I hope she does soon because I want to know about their last few weeks in Australia and the move back to Sweden!

Okay, I think I have run out of ideas now. Time to watch the new show Lipstick Jungle and see if it's anything to get excited about.

9 comments:

  1. Åneej! Är SSK sist igen! Håhåjaja.... Det var länge sedan de var bra, men men...
    Kul att läsa ditt inlägg!
    Jag ahr itne hunnit skriva ngt fredagstema denna veckan. Får se om jag hinner senare eller om det inte blir förrän nästa fredag.
    Hoppas du får en skön helg!
    kram!

    ReplyDelete
  2. Saltis - Japp, IGEN *suck* De var bättre förra säsongen men de är ju inte som på slutet av 80-talet när de vann Elitserien. Detta var ju inget enkelt fredagstema så du kan ju se till att slippa den här veckan! :) Ha en superbra helg! Kram!

    ReplyDelete
  3. Jag förstår mer än väl att översättningen var knepig för temat var lurigt på svenska också - säger hon som hittat på det utan att egentligen veta vad det skulle kunna omfatta!! Men du har ju kommit på en hel massa, jag är imponerad! Och har samtidigt insett att jag bör ta itu med garderobstädning... maybe tomorrow! Ha det bra!

    ReplyDelete
  4. Kul med era fredagsteman, vill hanga pa men far aldrig till det! :) En vacker dag dock.. Hoppas du har en skon helg!

    Emma i Skottland

    ReplyDelete
  5. Tiden rusade iväg för mig förra veckan så jag hann aldrig (eller tog mig tiden kanske är bättre säga) att skriva nåt tema. Ett rätt klurigt men samtidigt spännande tema var det, du fick ju till det bra!
    Vad gillade du förresten Lipstick Jungle (om det blev så att du såg det)?

    ReplyDelete
  6. Klurigt klurigt amne men det var nog manga som borjade tanka pa garerobsstadning i fredags, hi hi. Jag borde ocksa sortera bort alla de dar kladerna som jag aldrig anvander (manga for att de ar for sma tyvarr) men halften av vara garderober ar ju vinterklader som verkligen gar under "bra att ha"-kategorin just nu... Jag ska ta fram dem nu och se vad som ska tas med till den kalla vintern i Europa!
    Det later som du hade en mysig kvall for dig sjalv, utan daligt samvete... O och jag ar nog lika mycket datorberoende sa han klagar inte men jag har anda daligt samvete ibland.
    Kram och trevlig mandag!

    ReplyDelete
  7. Strandmamman - Jo, det blev ett ganska bra inlägg i slutändan! Som sagt, många av oss blev sugna på att städa garderoben! :)

    Emmama - Det är bara att hoppa när som helst, och även om du inte känner att du hinner varje vecka. Ska kolla in din blogg också - det har inte blivit av ännu.

    Anna - Fredagstemat ska ju vara något kul och inte ett måste, så ibland orkar man inte eller har helt enkelt inte tid. Jag har bara hunnit sett ett avsnitt än. Det var väl sådär men jag tänkte ge det några fler gånger. Jag visste inte att det var samma författare som SATC (väl?) förrän jag såg boken i bokaffären.

    Petra - Jag har inte gjort den där garderobsstädning ännu men jag har börjat rensa lite smått så snart ska det väl bli fint och ordnat igen. Men snart behöver jag en ny garderob! Jag måste få lite bättre överblick! Och mina klänningar måste få hänga utan att bli skrynkliga!

    Vi har alla vinterkläder i källaren på sommaren och tvärtom men ni måste ju ha både grejerna tillgängliga samtidigt för Europaresorna så det kanske inte är en lösning för er. Vår källare börjar dock bli full den också, fast inte direkt med kläder utan en massa annat bråte. Längtar tills vi flyttar för det blir nog inte någon rensning förrän då.

    Peter jobbar ju med datorer och han har en Blackberry som han leker med HELA TIDEN men det är ju inte ett beroende, det inte... Men mitt bloggande däremot... Han kan ju kolla allt (hotmail, bloggar m m) på jobbet men här är ju allt spärrat förutom Wordpress (jag kan också gå till en annan dator vilket jag gör just nu men det gör jag bara på lunchen). Så då blir det ju att jag ville sitta med det på kvällarna. Han har ju fått sitt behov stillat på dagarna så att säga :)

    ReplyDelete
  8. Vad mycket bra du fick med! Garderobsrensning var det ju jag skulle skriva upp på min lista - nej, jag har inte hunnit så långt att jag har börjat GÖRA så mycket på den, att skriva upp den är en början : D

    Det där om Döda havet hade jag ingen aning om, men Marianergraven kände jag till, jag menar med ett namn så likt ...

    ReplyDelete
  9. Marianne - Ja, jag fick allt till det till slut! :) Det kommer vara många välgörenhetsorganisationer (förhoppningsvis) som blir glada de närmaste veckorna med alla dessa garderobsrensningar! Jag visste inte heller om att Döda Havet var lägst under havsnivån (landsnivån?) men det är ju ganska lätt att komma ihåg "Marianer" just för att det låter som ett namn, även om det inte är mitt namn! :)

    ReplyDelete