Friday, January 09, 2009

Read Books 2008

Before I start a new list for 2009 I thought I'd list the 12 books I read in 2008 - yes, I only managed one book a month, which is a pretty bad record in my view. I definitely need to do better this year! I love reading so it shouldn't be too hard but with the Internet (and blogs) as well as the daily newspaper and the Economist I don't have too much time left over, especially since I don't commute to work (normally a good time to read).

Anyway, here's the accumulated reading for 2008. I have put my favourites in bold.

"Vi i villa" by Hans Koppel
"Born on a Blue Day: A Memoir of Asperger's and An Extraordinary Mind" by Daniel Tammet
"The Big House: A Century in the Life of an American Summer Home" by George Howe Colt
"Kalla det vad fan du vill" by Marjaneh Bakhtiari
"Picasso valde också Kristinehamn" by Marcus Grahn
"Hey Dolly" by Amanda Svensson
"Om konsten att resa" by Alain de Botton
"The Undercover Economist" by Tim Harford (reading sporadically)
"The Life and Times of the Thunderbolt Kid: A Memoir" by Bill Bryson
"Montecore: en unik tiger" by Jonas Hassen Khemiri
"Världens mått" by Daniel Kehlmann
"Bitterfittan" by Maria Sveland

6 comments:

  1. Om du måste välja, vilken av årets lästa böcker tyckte du mest om?

    ReplyDelete
  2. Anne - Jag har precis svarat på detta i min årskrönika som jag precis publicerat men det kunde ju inte du veta! :) Svaret är i alla fall "The Big House".

    ReplyDelete
  3. Vad kul att läsa din boklista!!
    Jag kände inte igen särskilt många böcker i den så jag ska ta och kolla upp en del nu.
    Själv tycker jag en bok i månaden är en rätt bra "skörd" ändå, särskilt med tanke på att du inte pendlar!
    Kram och ha en jättefin helg!

    ReplyDelete
  4. Saltis - Blir intressant att höra om du hittar/läser någon av dem och vad du tycker. T ex "The Big House" och "Born on the Blue Day" hittade jag i USA i somras och hade nog inte läst annars. Jo, en i månaden kanske är ganska bra. Men skulle vilja komma upp i 20 under 2009 i alla fall. Trevlig helg och kram till dig också!

    ReplyDelete
  5. The Big House låter intressant, ska läsa mer om den boken på Amazon.
    2008 var ett stort läsår för mig men jag jobbar ju inte heller ;-) Men jag borde egentligen läsa mer BÖCKER och spendera mindre tid framför datorn tycker jag... Förhoppningsvis kan jag slita mig mer från dumburkarna (tv / dator) under 2009.
    Jag läste också Bitterfittan förra året, vad tyckte du?? Jag tyckte att den var väldigt intressant men måste nog bläddra igenom den igen för att komma ihåg vad jag tyckte exakt... Jag hade faktiskt tänkt skriva ett blogginlägg om de svenska böckerna jag läste i somras men det har inte blivit av än - ska försöka knåpa ihop något snarast!
    Kram

    ReplyDelete
  6. Petra - Gör det, den var bra! Särskilt kul kanske om du har varit på Cape Cod eller planerar att åka dit. Ja, du hinner nog med en hel del läsning! :) Jag skulle nog dock hinna med mer också om inte datorn (har inte samma problem med TVn) hade sådan stor dragningskraft. Vi tjafsar ju en del om det Peter och jag också. Och även om det är delvis för att han inte förstår bloggande och bloggemenskapen så har ju samtidigt lite rätt. Något jag kanske borde ha haft med i min 2008-lista! :)

    Jag tyckte Bitterfittan var jättebra även om den kändes lite deprimerande ibland. Den satte igång en hel del funderingar. Vore kul att höra lite mer om de böcker du läste under 2008 och vilka du rekommenderar osv!

    ReplyDelete