Thursday, January 29, 2009

Wednesday Recipe on a Thursday

Greek lasagne - 4 servings

Meat sauce
500 gr lamb or beef mince
1-2 yellow onions
olive oil for frying
1-2 garlic cloves
1 can of chopped tomatoes
1-2 tbsp tomato puré (according to taste)
1½ tsp salt

1 tsp black pepper
1 tsp basil
1 tsp thyme

Sauce
2 egg yokes
6 dl mild natural yoghurt
3 dl grated cheese
14 lasagne plates

Turn the oven to 200'C. Fry chopped onion and pressed garlic in the oil (or margarin) in a big frying pan. Add the mince and fry it until it's brown and crumbly. Add tomatoes, tomato puré salt and spices. Stir and let it simmer for 5 minutes.

Mix egg yokes and yoghurt. Add the cheese and mix well. Layer meat sauce, lasagne plates and yoghurt sauce in a ovenproof pan. Finish with yoghurt sauce on the last layer of lasagne plates.

Bake in the lower part of the oven for 30 minutes.


Image from Hemmets Journal

12 comments:

  1. Your lasagane doesn't look too tomato-ish:) Which is eggsactly what I want my lasagne to look and taste like. Maybe in my list of things to do in 2009..I should add..get an oven

    ReplyDelete
  2. Edina - No, it's not that tomato'e. Actually I did put some tomato puré in the meat sauce too - will add that to the recipe - but it still not too tomato-ish. You don't have an oven??!!

    ReplyDelete
  3. Gott! Men visst heter det något speciellt när det är med äggplanta?

    ReplyDelete
  4. Marianne - Jättegott! Du tänker på moussaka. Det här är som en vanlig lasagne fast med en youghurtsås istället för bechamel. I moussaka har man väl potatis också väl eller minns jag fel?

    ReplyDelete
  5. Aha, just det. Nej inte potatis i moussaka, men äggplanta. Väl? Eh, nu blev jag osäker.

    ReplyDelete
  6. Marianne - Fick för mig att det var potatis också men googlade och det är bara äggplanta. Jag är i alla fall inte så förtjust i moussaka. Gillar aubergine annars men inte just den rätten.

    ReplyDelete
  7. Hi hi, intressant moussaka-lasagne-diskussion ovan ;-)
    Yoghurt i lasagne låter gott! O åt lasagne på café i Kristianstad i måndags och blev sugen på att laga egen (han tyckte inte den var så god!) - kanske jag ber honom testa ditt recept eftersom det ju är på engelska...
    Kram!

    ReplyDelete
  8. Petra - :)
    Det är mycket gott, det blir liksom lite syrligt (vill man ha ännu syrligare kan kan ta vanlig naturell yoghurt istället för mild). Jag tycker definitiv O ska laga den och så får du rapportra hur den blev! Sist hade jag lite spenat i också - det blev gott. Om ni gillar lamm kan jag rekommendera det istället för nötfärs - det blir perfekt med youghurtsåsen!

    ReplyDelete
  9. Yes, som jag har letat efter det här receptet - jag kunde inte komma på vem det var som hade bloggat om grekisk lasagne förra veckan... Börjar väl bli gammal och glömsk! Nu ska det göras lasagne imorgonkväll, vår sista middag i Sverige för den här gången.
    Hoppas att jag hittar lammfärs imorgon på Ica Maxi...
    Kram!

    ReplyDelete
  10. Petra - Haha, så du hade redan glömt det! :) Tur att du var på besök här på bloggen igen då! Om du inte hittar lammfärs (med tysk brytning) "så går det lika bra med selleri"! Köttfärs menar jag! :) Smaklig måltid!

    ReplyDelete
  11. Hittade som forvantat ingen lammfars men det blev gott anda som du ju sett pa min blogg idag ;-)
    Nu ar jag i Bryssel och hoppas gora dig lite nostalgiskt for den har staden igen (wink, wink). Aterkommer med Brysselinlagg snart (nar jag har vant mig igen vid de jobbiga franska azerty-tangentborden, grrr).
    KRAM!

    ReplyDelete
  12. Petra - Vad kul att det blev bra och mumsigt! Haha, ja, jag kanske kan börja gilla Bryssel någon dag men du får nog jobba hårt! Men jag gillar ju alla jobb som finns där. Ser fram emot dina kommande inlägg från staden i alla fall! Ja, jag fattar inte heller varför de fransktalande ska ha ett annat tangentbord än alla andra!
    Kram!

    ReplyDelete