Saturday, October 25, 2008

Show & Tell: If I Were a Time Traveler, I Would...

I got the idea for a time traveling theme for Show & Tell from the book The Time Traveler's Wife by Audrey Niffenegger that I read a couple of years ago and consider one of my favourite books. It's about a man with a strange genetic disorder that causes him to unpredictably time travel, and his wife, who has to cope with his frequent absences and dangerous experiences. Because of his time travel he knows his wife throughout her life (almost) while she of course does not know that she will marry him in the future. He also knows when he is going to die. The book has been filmed - and will be out at cinemes in December. A must-see for me!


I also like the books about the literary agent (detective) Thursday Next by Jasper Fforde. The first book in the series is The Eyre Affair where Thursday Next is chasing a criminal by moving back and forth between an alternate 1985 and the pages of Charlotte Brontë's Jane Eyre. Not really time traveling in the true sense but traveling between the real world (well, in this case the author's made-up 1985 and the years preceding it) and a fictional one. So far I have actually only read the first book but I have bought some of the others in the series and they are sitting there on my shelf waiting to be read...time permitting.

When I was little I had a recurring dream that I was sick in a hospital back in the 1920s or 1940s or something and my mum was a nurse in the hospital but did not have time to care (only) for me due to all her other patients. For some reason it took place in England. Probably it was just an effect of me dealing in my own little way with having a brother and having to fight for my parents' attention and devotion, but I like to think that perhaps there is a little chance that I had memories of sorts from an earlier life. I don't really believe in that stuff but at the same time I cannot see how I at the age of 6 and 7 could have imagined an English hospital. Or perhaps I had seen too many Forsyte Saga episodes with my parents...

In a way this theme sits very well with this weekend since we (at least in Europe) are changing the clocks this weekend. I didn't know that back when I came up with the themes so it is really a fun coincidence. Spring forward, fall back is how I remember whether we lose or gain an hour though in Sweden they usually illustrate it with whether you're taking out the grill for the summer or putting it back inside :)

As I'm writing this I've just got back from a dinner with three childhood girlfriends. This particular evening we didn't talk at all about the past but some times when we meet that's all we talk about! The old days and common memories. One of my friends, Jenny, remembers everything; we call her our collective memory. Sometimes I wish I could go back to certain experiences, events or feelings, but most of time looking at photos or having an evening of reminiscing will do fine. I don't think anyone of us want to go back to those early teenage years when we had ugly haircuts - of course high fashion for the time - and pimples. The school photos from those days sure provide a good laugh!


I guess this post doesn't really answer the question what I would do if I could time travel but is rather a summary of whatever comes to mind when I think about time traveling, but it will have to do!

Images from Amazon and January Magazine.

8 comments:

  1. Jag känner till boken och att den ska bli film. Jag visste dock inte att den är klar och redo för biodukarna redan i december. Eftersom du gillade boken förstår jag att filmen är en måste-se-film för dig. Handlingen låter ju väldigt speciell.

    Visst är det härligt träffa barndomskompisar och prata om den gamla goda tiden, alla minnen man har tillsammans. Människor man har en historia med, det är tryggt ha sådana människor kvar.
    På samma sätt kan jag uppleva (för mig) att en del barndomsvänner har jag bara minnen och vår historia, det vi har att prata om är just fina minnen men vi känner inte längre varann och varandras nuvarande liv och jag. Men de är viktiga ändå, för de känner till en del av mitt liv alla "nya" människor inte gör.

    ReplyDelete
  2. Anne - På Wikipedia stod det - som iofs kan vara fel - att den skulle gått upp redan juni men att den blivit försenad. Från början skulle Jennifer Aniston vara med men efter hon och Brad Pitt skilde sig - han är en av producenterna - så blev det inte så.

    Just de här barndomskompisarna är sådana som har följt med på hela resan så vi delar både minnen och nutid. Men jag vet vad du menar. Några av de andra tjejerna i gänget, som inte kunde komma igår, har jag mer en sådan relation till.

    ReplyDelete
  3. Vi får ta och forska lite vad gäller utgivningen av The Time Travelers Wife. har hört noll om den här i US, men den ligger väl i träda kanske?
    Det är helt underbart att träffa gamal goda vänner från skoltiden. OCH man fördjupar sig alltid i minnen, och det är alltid så roligt!
    nej tack, jag skulle inte vilja gp i högstadiet igen, eller i gymnasiet. Men att prata minnen med gamla vänner är inte dumt, och det är en tidsresa. Det, liksom att läsa gamla brev.
    Anna, jag svarade på "kärriärskommentarern" under "tidreseinlägget", du kan läsa där om du vill :-)
    Ha en fin söndag. VI har inte gått över till vintertid ännu...DET gör vi nästa vecka. Fjantigt, jag avbskyr verkligen det här med att byta tid!

    ReplyDelete
  4. Hej Annika! Ja, det verkar vara lite olika besked där vad gäller när filmen kommer ut. Vi får se.

    Just de här vännerna - järngänget som kom; övriga fyra fick förhinder - träffar jag ganska ofta men det är ändå mysigt! Genom Facebook har jag också fått kontakt med folk som man knappt ett från lågstadiet eller mellanstadiet och en har jag t o m mött upp med, så det var kul! Vi hade ju hållt kontakten med lite olika vänner så det var kul att höra vad alla gjorde nu. Vi funderar nu på att ordna någon lite större reunion!

    Det blev väldigt mörkt nu när vi har gått över till vintertid. Kolsvart vid fem typ :( Annars bryr jag mig inte så mycket om tiden men just dagarna kring övergången märks det ju tydligt.

    Ska kolla in "karriärskommentaren", bra att du pekade mig till rätt ställe.

    ReplyDelete
  5. Oj, den boken verkar ju kanonbra- blir min nästa kvällsläsning. Vad kul att träffa gamla kompisar, det är så skönt på något sätt- om man varit riktigt goda vänner en längre tid så spelar det ingen roll hur sällan man träffas- det är alltid precis som det brukar på något sätt.

    Snyggt foto också :-)

    ReplyDelete
  6. Skolfröken - Skrev en kommentar som försvann arrghh!! Skrev att du får lägga upp en recensionen sedan när du läst boken! Sedan skrev jag om vänskap men har inte tid att skriva om det - men kontentan var att jag höll med dig!

    Jag undrade när någon skulle kommentera fotot! :)

    ReplyDelete
  7. Ha ha, jag har inte själv "yearbookat" mig själv men en kompis har sin bild som facebook-profilbild. Verkligen kul idé!
    Jag älskade också The timetraveller's wife, men borde nog läsa om den eftersom jag inte riktigt hängde med i början... Ska bli spännande att se hur de gjort filmen!
    The Eyre affair har båda mina syskon läst + de andra böckerna tror jag och de gillar dem jättemycket. Inte så konstigt eftersom de båda två gillar Jane Eyre, och det gör jag också så den boken måste upp på min lista ;-)
    Jag brukar få höra att jag har så bra minne av vänner och familj, speciellt för årtal men nu börjar mitt minne ta slut! Dvs jag har problem att komma ihåg de senaste åren, vad jag gjorde vilket årtal etc. Knäppt, men det är lättare för mig att komma ihåg vad jag gjorde 1993 än 2003, hi hi!
    Kram och tack för ett kul fredagsämne!

    ReplyDelete
  8. Petra - Upptäckte att jag missat din kommentar här! Tack ändå, så här i efterhand! Kul att höra att det är fler som har läst Eyre Affair-böckerna - annars verkar det vara få svenskar som känner till dem.

    ReplyDelete