Friday, October 03, 2008

Show & Tell: If I Were a Man for One Day, I Would...

As it's my turn to decide the Friday themes this month I should probably live up to it myself and post on a Friday and not on Saturday or Sunday as per my usual habit.

These are just things that came into my head when I thought about the topic, in the order of their appearance.  If I were a man for one day, I would...

  • go out on the town and see how (because I'm sure there is no "if" there) people treated me differently
  • not bother to shave since I was only a man for one day anyway and how much could it grow in one day?
  • go to the guys' locker room to see a bunch of guys naked at the same time (this would appeal to me since I would still be a woman inside)
  • have sex so I could feel how it is on the other side so-to-speak *hihi*
  • not have to queue very long for the bathroom
  • attend a job interview or a negotiate a pay rise to see how employers treat men and women differently and hopefully learn something from the experience
  • not be able to say "no, I'm not very strong" if a friend asked me to help him/her with moving heavy furniture or other heavy lifting
  • eat whatever I wanted and not worry about gaining weight (well, that doesn't apply to all men but to more men than women at least)
  • fall asleep as soon as I put my head on the pillow (at least the man in my life can do that but it may just be a personal trait and not a man-woman thing)
  • enjoy thinking like a man for a day and hopefully learn something from it for the future
  • sport a short, easy haircut that didn't need much tending to
  • get paid much more for that day's work (well, perhaps not at my current job, but for many woman around the world that is the case)
  • walk around bare-chested without doing anything illegal
  • propose to my girlfriend
  • take an intelligence test and see if I scored any differently (probably worse of course) 
  • hang out with the guys and see what they talk about
  • not having to worry about putting on makeup

When I googled "if I were a man/woman for one day" I found some great quotes:

"I don't know, if I didn't have the 'male perspective' it would probably just be another ordinary day."

"Well, I'd get out and have a little fun with my new 'disguise' (at least for the time being)."

"If I were a man for a day I would wear a really expensive suit and just enjoy the different power dynamics of interacting with people."

"I would get rich and famous being the '1st man to actually change to a woman - supernaturally'."

"Knowing my luck it would be that time of the month."

"I would do the hip-circle-dance and swing it all around like all men do after their showers."

14 comments:

  1. Jag tror du lyckats få med det mesta som man väl faktiskt möjligen funderat på:-) Fast make up det slipper jag! ar aldrig någonsin målat mig:-)

    ReplyDelete
  2. Fritt ur hjärtat - Haha, ja, kanske det! Så du har aldrig sminkat dig alltså? Skönt! Jag önskar också att jag aldrig börjat. Iofs brukar jag inte ha så mycket mer än lite ögonskugga och mascara men det tar ju sin lilla tid ändå.

    ReplyDelete
  3. "I don't know, if I didn't have the 'male perspective' it would probably just be another ordinary day."
    ... Viken tråkig inställning den personen har. Klart man skulle passa på och göra en massa saker, som att pilla på sig och höja lönen ;-)
    Kram Nanna

    ReplyDelete
  4. Nanna - Jo håller med dig om det var den han menade men tror kanske han menade att om han inte hade något att göra med skulle han inte uppskatta att vara en kvinna för en dag lika mycket. Då finns det ju inget att jämföra med. Om man t ex var man en dag men då inte kom ihåg att man egentligen var kvinna. Men som sagt, det är bara min tolkning av vad personen skrev :)
    Kram & trevlig helg!

    ReplyDelete
  5. Kul att läsa!! Du har fått med det som jag också har funderat över. Jag ska försöka hinna med ett ordentligt inlägg i temat snarast, mellan monsterbollar, potatissallad och kalas!

    ReplyDelete
  6. Aussikicki - Nu i efterhand när man läst de andras inlägg har man ju kommit på ännu fler!

    Jag brukar inte alltid hinna med inlägget på fredagarna heller så jag förstår dig. Better late than never!

    ReplyDelete
  7. Oj, såg det först nu, får man fylla i fast det är söndag?

    ReplyDelete
  8. Skolfröken - Såklart man får! Trots att man är skolfröken! :) Jag brukar oftast vara sen och göra det lördagar eller söndagar!

    ReplyDelete
  9. *haha* Ja det var ju många "spännande" saker där. Och en liten hint till el boyfriendo där mot slutet kanske?! *hihi*

    Har testat det där med omklädningsrummet förresten. Var 6 år gammal och gick in genom fel dörr på badhuset (ja Simone, i Uddevalla). Jag var fullt påklädd med jacka och allt (hade varit ute vid bassängen för att hämta min systers skåpnyckel till min andra syster som väntade på mig i damernas - vars skylt jag ju inte direkt kunde läsa, eller i alla fall inte tänkt på) och kom in via duschen. Själva duschen var fylld med män i alla åldrar (jag minns speciellt 2 äldre, rejält rynkiga gubbar, som alltså var de första nakna männen jag någonsin såg...) och själva omklädningsrummet var dessutom fyllt till bristningsgränsen med militärer (I 17 låg i stan den gången). Gröna alternativt nakna gubbar överallt alltså. Jag kunde inte hitta ut och blev tillslut bara stående. Smått skräckslagen! Alla dessa dinglande tingestar och alla trodde så klart att jag var kille (tur eller otur?!). Tillslut kom pappan till kompisen vi åkt dit med in och tog mig därifrån. *sköönt* :-)

    ReplyDelete
  10. Lullun - :) Han läser lite oregelbundet så vi får se om han ser det!

    Hahaha, rolig historia! Det måste ha varit en ganska skräckfylld upplevelse, särskild om du inte hade sett några snoppar förut och dessa dessutom var gamla skrynkliga! Fast det hade nog varit pinsammare om det hade varit på gymnasiet och du var på badhuset med klassen ;)

    ReplyDelete
  11. Ja, hade heeelt klart varit mer pinsamt då. *hahaha* Fast då hade jag nog varit nogare med att läsa på skyltarna och dessutom vara mycket kvickare på att komma ut. Den gången blev jag väl stående i 10 minuter eller nått, innan min "räddare" kom. *hihi*

    ReplyDelete
  12. Lullun - Ja, det hade nog varit lite genantare även om du hade varit snabb ut! :)

    ReplyDelete
  13. Haha, ja det hade ju varit kul att få deras perspektiv på saker och ting för en dag, och sedan återgå till sig själv! Hjälp vad hemskt om man förändrades för gott. Ja, alltså om man är jag och nöjd med sig på det sättet.

    ReplyDelete
  14. Marianne - Precis en dag eller två, men definitivt inte för gott, hemska tanke!

    ReplyDelete