Tuesday, June 03, 2008

The Books Post

This evening I attended a book reading event at Kulturhuset in Stockholm (it was actually in the evening sun on the roof terrace - well done organisers!) and came back with a few reading tips for the summer. The theme of this week (I think it will be a weekly or monthly thing over the summer) was Swedish debut authors. Those that particularly struck my interest were:

I have written about books several times before. Previous posts labelled "books" (there might be more since I blogged before labelling was introduced and I haven't had the time to go through all old posts for labelling purposes yet):

Those of you who use Facebook may be familiar with iRead and book recommendations. It lets you click either "I like it" or "I don't like it" and whether you have read it or not. They give you 25 recommendations at a time but I will just treat you to the 10 first ones. Today they are recommending me the following books:

  • "The History of Love" by Nicole Krauss - Haven't read it but think I would like it
  • "A Short History of Nearly Everything" by Bill Bryson - Yes! A favourite! Read it and loves it"
  • Joke" by Milan Kundera - Haven't read it but I have read his classic book and would probably like this one too
  • "The Professor and the Madman: A Tale of Murder, Insanity, and the Making of the Oxfod Dictionary" by Simon Winchester - Read it! Excellent!
  • "Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed" by Jared Diamond - Another favourite!
  • "Death in Venice" by Michael Henry Heim - Haven't read it and not that interested
  • "Ett öga rött" by Jonas Hassen Khemiri - Haven't read it yet but want to (have read his second book "Montecore")
  • "The Number Devil: A Mathematical Adventure" by Hans Magnus Enzensberger - Sounds interesting, want to read it
  • "Turbulent Souls: A Catholic Son's Return to His Jewish Family" - No, doesn't strike my interest
  • "Middlesex" by Jeffrey Eugenides - Haven't read it and don't feel like it

8 comments:

  1. Kul med ett bokinlägg! Jag har läst The History of love - jättebra, och Middlesex - jättebra den också, varför har du inte lust att läsa den?
    Jag brukar faktiskt inte läsa mina iRead-rekommendationer men det kanske jag ska göra :-)
    Ha en trevlig onsdag!

    ReplyDelete
  2. Säger som Petra H, kul med bokinlägg. Du skrev ju som sagt tidigare om böcker också. Jag har fått flera tips från den här sortens inlägg. Jag använder facebook så lite men funktionen boktips låter inte helt dum, kanske jag borde kolla in det lite mer.

    ReplyDelete
  3. Petra - Jag läste om handlingen och jag kände inte för den, i alla fall inte just nu . Fick för mig att han/hon nog hade haft en del jobbiga år och var väl mer sugen på att läsa något "roligt". Men den kanske inte alls var så? Jag tycker faktiskt iRead-rekommendationerna är ganska bra. Fast de verkar inte se vilka böcker man redan har på sin lista under "read" av någon konstig anledning utan rekommenderar dem ändå.

    Anne - Har du läst något som jag rekommenderat?! ;) Jag tycker att du, liksom Petra, ska prova iRead!

    ReplyDelete
  4. Alltså Middlesex är en av de bästa böcker jag läst!! Så tragiskt är det inte med han/hon problemet... tycker jag, det var andra lite mer tragiska grejer... sen kommer du nog tro att jag gillar den för att han har grekisk bakgrund och skriver delvis om Greece.... hahahah men det är en himla bra bok, läs den, tegelstenstjock men väldigt lättläst!

    Ska du kolla på matchen ikväll förresten??
    HEJA GREKLAND!!!

    ReplyDelete
  5. jaja... heja sverige.... greek losers!! ååååh vad jag är sur!!!
    hahahaha

    ReplyDelete
  6. Sotiriadou/Elisavet - Först Petra och nu du. Jag måste kanske läsa den här boken någon gång då!

    Såklart jag kollade på matchen! Vet inte riktigt vad grekerna höll på med, det var ju helt passiva. För så himla bra tror jag inte Sverige är. Men detta bådar ändå gott för Sverige i resten av gruppomgången. Heja Sverige! :)

    ReplyDelete
  7. nej sverige spelade inte så bra... men grekerna??? jag vet inte alls vad de höll på med, inte var det fotboll i alla fall.... önskar jag kunde ge dem alla en spark i baken, de borde skämmas.... :((

    Håller på Sverige nu på lördag... men tror att jag har en förkärlek for the losing team!

    ReplyDelete
  8. Elisavet - Då tycker jag att du får ta och heja på ett annat lag på lördag för Sverige kommer att vinna! ;)

    ReplyDelete