Saturday, June 14, 2008

Show & Tell: View

Thought I'd show you some views from Peter and my trip to Italy with my parents last weekend.

View from Il Duomo di Firenze (Florence Cathedral).


View from inside the dome.


Trying to get a glimpse of the oak trees on top of the Guinigi Tower, Lucca's most famous landmark.


View from the Leaning Tower of Pisa - people were really obeying the "keep off the grass" signs!


My parents, sitting by the fountain and trying to take a picture of Peter and me up in the tower.

16 comments:

  1. Nice pictures. I've never been to Italy. When my finances are better..I SHOULD.

    ReplyDelete
  2. Fina bilder! Hoppas att ni hade en trevlig helg!

    ReplyDelete
  3. Edina - You should once you have the chance! I still haven't been to Rome or Venice so I 'd love to go there too!

    ReplyDelete
  4. Anna - Det här var bara en bråkdel av alla bilder vi tog! Vi har köpt en digital systemkamera nyligen så Peter och jag hade varsin kamera = dubbel uppsättning av varje bild typ! :)

    Det var en jättetrevlig helg men jag tror pappa tyckte att vi gick in i för många affärer! :)

    ReplyDelete
  5. Ja, digitala systemkameror är livsfarliga! Vi har tagit MASSOR med bilder sedan vi köpte vår i mars förra året. Och det allra värsta är att de bara ligger sorterat efter datum på datorn så man får leta ihjäl sig efter en viss bild...

    Lär väl få en rapport om resan lite senare idag då dina båda föräldrar kommer förbi på fika :-)

    ReplyDelete
  6. Det ser fint ut där. Jisses vad högt det är inne i domen! Jag hade fått svindel.

    Kul att se lite oväntade vyer!

    ReplyDelete
  7. Anna - Jag kan tänka mig att när man har barn som ni har att det blir en HEL DEL bilder! Vi är i alla fall duktiga på att lägga in dem i namngivna mappar med datum på en gång.

    Du får berätta vad de sa om resan sen! :)

    ReplyDelete
  8. Marianne - Det var jättefint och mysigt! Men även slitet och smutsigt på en del ställen förstås. Det var flera som inte vågade sig ut i domen och en svensk tjej som vi stötte på som grät. Men hon tog sig i alla fall hela vägen upp med hjälp av sin kille.

    ReplyDelete
  9. Jag är jätteavis på er weekendresa till Italien :D Florens är så fint, senaste gången jag var där var Os och min 24-timmars resa till Italien för ett bröllop!! (vi sov nga timmar i bilen efter bröllopet innan vi flög hem igen!)Vi hann inte med att besöka Pisa trots att vi flög dit (RyanAir från Bryssel) - det får bli nästa gång...
    Jag har förresten aldrig förstått varför man inte får gå på gräsmattor - eller jo, jag fattar ju varför men tycker att det är så fruktansvärt tråkigt - gräsmattor är ju till för att sitta och njuta på i solen! Är det inte väldigt ovanligt i Sverige, känns som ett typiskt utländskt fenomen!?

    ReplyDelete
  10. hur kommer det sig att alla dina bilder är tagna ifrån höjder?? ;)

    ReplyDelete
  11. Petra - Jag gillade också Florens (har dock varit där en gång förut) men Siena tyckte jag faktiskt inte var så speciellt. Lucca var mysigt. Pisa är inte så mycket mer än just torn- och katedralområdet.

    Jag håller med dig! Varför får man inte gå på gräset just där?! Det var ju lite kul att se alla som försökte ta lutfoton där nere! Men antar att om de inte har skyltar och visslar på folk lite då och då så skulle inte gräset var så där grönt och fint. Men det är nog sant att man ser det väldigt sällan i Sverige, mest på jättesmå trädgårdar eller liknande.

    ReplyDelete
  12. Sotiriadou - Mäh! Det är ju utsikt som är temat ju! ;) Och jag har valt att visa utsikter från hög höjd som min tolkning. Man kan ju givetvis visa andra slags utsiktsbilder, utsikt som i "möjligheter" eller som i väderprognosen.

    Men jag försökte ändå vara lite kreativ i mina utsiktsbilder - bilden inifrån katedralen samt bilden upp mott skyn på tornet i Lucca. Så en bild var faktiskt inte tagen från en höjd! :)

    ReplyDelete
  13. Vad kul! Ja, dina freagsteman blir rena reskavalkaden! :-) Var det annars någon speciell anledning med resan?

    ReplyDelete
  14. Lullun - Måste man ha en anledning till att resa?! ;) Skämt åsido så var det ingen särskild anledning förutom att mina föräldrar hade sagt länge att de skulle vilja resa någonstans med Peter och mig, och just Italien och Toscana var ett resmål som de ville till. Först pratade om vi om vingårdar och sånt men det blev en stadstur istället och så får de göra vingårdsturnén någon annan gång!

    ReplyDelete
  15. alltså jag bara undrade... det var ingen kritik, det kanske var planerat eller ren tillfällighet! Men nu vet jag :)

    ReplyDelete
  16. Elisavet - Ingen fara! Tog det inte så heller! :)

    ReplyDelete