Sunday, June 01, 2008

Show & Tell: Shoes & Books

FINALLY! Time for my shoes blog. I LOVE shoes and I have a LOT of them so I had to post about them at some point!


I have purchased these really useful transparent shoe boxes from Inreda.com for my dressier shoes that I keep in my bedroom closet. Earlier they were just all over the place with some bags and purses thrown into the mix. The flip flops on the left are a new purchase - I always get blistards between my toes from flip flops but I'm hoping these softer ones will be different. The stripey Muji slippers on the right are a favourite.

This is my less organised shoes drawer in our hallway. I should say that these are my spring and summer shoes; my winter shoes are already tucked away in the basement.

Some more from the shoe shelf by the door. The shoes still on the shelf are Peter's - he doesn't have as many shoes as I do but probably 1/3 or even half of my collection and thus way more than the average man.

A recent purpose, well, actually a year ago in Hong Kong but I didn't get around to wearing them last summer. They are a bit hard and as I always get blistards I need to prepare my feet with plasters and Compeed before I'm ready to break them in.

Another recent purchase, this time from South Africa. It was summer when we were there in December but once back home in Sweden I had to put them away for a few months.

This is turning into an international shoe shopping post! I bought these slipper like shoes (with hard soles) in Hong Kong as well, but wore them quite a lot last summer. Especially since last summer wasn't that great and I often needed warmer shoes than sandals.

BOOKS - coming soon! :)

14 comments:

  1. Här var det skor i långa banor idag. Kul! Gillade verkligen de sista. Ser ju jättesköna ut! :-)

    ReplyDelete
  2. Wow, massor av skor, verkligen! Jag har också köpt den mjuka varianten av flip-flop i år och hoppas också kunna härda den där lilla hudbiten mellan tårna så att jag kan ha så där fina sedan som "alla andra" har. Kul med så många internationella köp, då blir de lite speciella. Ser fram emot böckerna!

    ReplyDelete
  3. Jättekul med en massa skor, och du har en snygg skosmak tycker jag! Usch för att behöva gå in skor, jag har ett par vandrarkängor som borde gås in - men det är liiite för varmt för att göra det här i PR.. hi hi, om jag skulle klampa runt med dem och små shorts hemma!
    Även om jag har många skor så tenderar jag att alltid välja samma när jag ska ut - oftast de som är skoskavsäkra ;-)

    ReplyDelete
  4. Lullun - Ja, och mer har jag ju i källaren och lite varstans! :) De sista är sköna, fast man kan bli lite svettig i dem..

    Marianne - Hittills är de sköna (köpte dem på T. Hilfiger) men vi får se om jag kan gå några långa sträckor med dem. Jag skulle också vilja ha sådana där snygga uppklädda flipflop-varianter!

    Egentligen har jag köpt många fler skor (jag är ju shoeholic) sedan dem på bilderna men det blev dem jag valde ut ändå!

    Petra - Tack! :) Jag är som du, går oftast i ett par, tre stycken skor och de andra ligger och ruttnat i garderoben! Trots att jag har så många! Men att av skälen är just att man måste gå in dem först :(

    ReplyDelete
  5. Vad välorganiserad du är med skolådorna, ser lyxigt och snyggt ut med så snygga skolådor. Jag blir inspirerad, nån vacker dag ska jag också göra så.....
    Jag gillar skorna du skriver är köpta i Hong Kong, de är fina och ser även bekväma ut.

    ReplyDelete
  6. Anne - Ja, de var verkligen ett lyckad köp! Funderar på att köpa fler. Kanske till pojkvännen också för de finns i mansfotstorlek också. Dessutom finns det i avlångt format för stövlar.

    Du menar de rosa (de bruna var nämligen också köpta i HK)? Jag gillar dem också men de måste gås in dock. De bruna var dock som sockor på fötterna från början.

    ReplyDelete
  7. Å såna där lådor vill jag också ha! Och mjuka flips. Men jag brukar kunna härda mina fötter för de hårda också, det blir bara blåsor i början.

    ReplyDelete
  8. Oj här var det många många skor. Man ser på en gång att du är en riktig skoälskare. Toppen för då passade dig fredagens tema mycket bra. Praktiskt med lådorna.

    ReplyDelete
  9. Skolfröken - Jag kan verkligen rekommendera dem! Finns även att köpa på Designtorget och säkert på fler ställen (dock billigare på Inreda än Designtorget). Jag har verkligen svårt att härda mina fötter, särskilt mellan tårna :(

    Désirée - Precis, det var ett perfekt tema för mig! Jag var liksom tvungen att skriva om skor förr eller senare! :)

    ReplyDelete
  10. we've seen your leisure, walking, hangout, comfy shoes..... where are your high heel sex and city shoes? ;)

    ReplyDelete
  11. Marvelous collection!! I also have 7 pairs of designer shoes.

    ReplyDelete
  12. Sotiriadou/Elisavet - They are kept safe and handled delicately in the transparent boxes on the first photo! :) Maybe I will post about them some other time.

    Christin - Thanks, I will have a look.

    ReplyDelete
  13. Jag gillar verkligen skolådorna. Vill ha! :)

    ReplyDelete
  14. Irina - Rekommenderar dem varmt! Finns som sagt på inreda.com eller Designtorget m fl ställen!

    ReplyDelete