Thursday, June 12, 2008

The Lisbon Treaty and the Irish

Please Ireland, vote yes today! Since you're the only ones having a referendum on ratification of the Lisbon Treaty, you're holding its future in your hands! The EU cannot spend another four years on a new treaty (we all remember what happened with the Nice Treaty)!

I have written about the benefits of the EU several times before, for example here, here, here, here, here and here.

Updated: an older post specifically on the EU constitution (that has now been renegotiated into the Lisbon Treaty).

4 comments:

  1. Varför kan de inte bara skippa folkomröstningarna? Jag vet att det låter totalt odemokratiskt men vi har folkvalda politiker för att de ska fatta sådana beslut åt oss, eller??
    Eller så får de ju bara skippa idéen att förändra EU...
    (ursäkta min väldigt dåliga politiska analys men det känns ganska hopplöst - folket är ju egentligen inte särskilt intresserade av att sätta sig in i området utan många röstar bara "instinktivt", som med Euro-omröstningen i Sverige)

    ReplyDelete
  2. Petra - Jag håller med. Det blir så konstigt också när bara ett eller ett par stycken länder folkomröstar. Och vi har ju faktiskt framför allt representativ demokrati i EU-länderna - vi har ju valt dessa att representera oss.

    Jag jobbade faktiskt för ja-sidan i euro-omröstningen så jag vet vad du menar! Folk röstar enligt andra frågor, ekonomin eller för att de är missnöjda med sina politiker. Om någon är jätteinsatt och har sunda argument för att rösta nej, då respekterar jag det. Men när folk bara röstar nej för att de är rädda eller inte vet vad det handlar om... det gillar jag inte.

    ReplyDelete
  3. An article on the negative result of the referendum http://www.nytimes.com/2008/06/14/world/europe/14ireland.html?ex=1214280000&en=1d30f9f30155836f&ei=5070&emc=eta1

    ReplyDelete
  4. Personligen är jag glad att Irländarna röstade Ner förslaget eftersom det behövs ett nytt fördrag för att EU ska fungera och det som är känt/bestämt om Lissabon fördraget är att alla problem ska lösas med att makt centraliseras till EU.
    Eftersom Irlands grundlag kräver omröstningar i denna typ av frågor så är Irlands parlament inte valt för att ta denna typ av beslut, vilket tydligt märks eftersom folket så tydligt vill något helt annat än majoriteten av parlamentet.
    Samma sak gäller ju här i Sverige eftersom det i samtliga EU/EG/EMU omröstningar varit väldigt stor skillnad i hur riksdagsledamöter har velat ha det och hur svenska folket vill ha det. Och då ska man komma ihåg att riksdagen ska representera folkets åsikt inte bestämma vad folket ska tycka (representativ demokrati) så riksdagen representerar inte svenska folket i grundläggande EU frågor.
    Att sedan folket skulle vara oinformerat stämmer ju inte med att både fransmän och holländare var mycket pålästa när de röstade ner i princip samma förslag tidigare.
    Dessutom är min bild av t.ex. EMU valet att betydligt fler röstade ja med skäl av typen ”Carl Bildt säger att jag ska rösta ja” eller ”Vi ska bli mer kontinentala, bli en del av Europa” vilket i säg är lika dumma som ”Jag röstar mot vad Göran person vill” eller ”Jag tycker inte om förändringar”

    ReplyDelete