Sunday, November 14, 2010

Show & Tell: Up and Down

Friday theme as a Sunday theme this week (and I never got around to doing last week's theme...). Musikanta calls the shots this month and her second theme is Up and Down. This week has been a bit up and down in many ways. I have a stubborn cold, which won't go away and have now added to the repertoire with a chesty cough, probably because I didn't rest as I should have done last week but I was feeling well enough to go to work and we had so many things in the evenings anyway (concert - laundry - antenatal class - breathing class) that I could just as well go to work too (but tomorrow I probably do need to stay home and go to the doctor if I'm not feeling better). The week was also a bit up and down in terms of emotions. Friday was my grandmother's (who passed away a couple of weeks ago) funeral, a sad occasion of course, and Saturday we celebrated my brother's 30th birthday with the same group of extended family, naturally a much happier time.

But enough about that illness and sorrow! I thought I'd illustrate this week's theme with pictures from Peter's flying lesson a few weeks ago. Sorry for the number of photos but I took a lot from my backseat location and had difficulties picking the best ones :) I recommend you to look out for the ones of the centre of Stockholm (including for example the Royal Palace and Gröna Lund) and of our home (click on the photos for bigger versions)!

After 20 minutes of theory, the instructor gave a more practical demonstration of the plane


Peter takes his seat - a bit nervous but happy!


Lots of instruments to run through!


Time to take off!


And lift-off!


First views are of Bromma airport and not terribly exciting


Better views


Peter does well keeping us in the air and horizontal


Centre of Stockholm with the Royal Palace to the right of the wing and lots of other recognisable landmarks!


Lidingö, I think


About midway through the 45 min-1 hour we were airborne, the instructor demonstrated how engine failure doesn't mean you automatically and immediately crash, by setting the plane in neutral/idling (tomgång)


Vaxholm and Waxholm Castle


Close-up of the castle


Somewhere in the Stockholm archipelago


More archipelago shots


Illustrates the size of the ferries that go to Finland and the Baltic countries pretty well


Someone has made a heart in their field!


Back to town; view over most of the centre of Stockholm


Close-up of the Globe Arena and the Kaknäs Tower (or Cookie Nose Tower in Swenglish) front left. I like this picture as it has an industrial look to it.


Our neck of the woods! We live in the left area of the picture below the buildings with the white tops


To the left of the previous picture; Gärdet with the Kaknäs Tower, the harbour and Hjorthagen


Close-up of our neighbourhood - look to the left of the tower building (Svea torn apartments) and you will see long buildings with the red roofs; we live just behind them in the buildings with black roofs. You can also see Stockholm Stadium in this picture in front of the tower (with two small towers on the left side of the stadium).


Centre of town with Gröna Lund amusement park towards the top right-hand corner


More city centre views


Close-up of the City Hall and Slussen (and several cranes)


Back at Bromma airport


The instructor takes care of the landing; that's not something they let you do at the first lesson

13 comments:

  1. Vilka FANTASTISKA bilder!! Verkligen roligt att se! (Och väldigt lärorikt för mig som är nyinflyttad, fick lite mer grepp om saker nu...) :D Är det inte läskigt/bullrigt att åka ett så litet plan? Jag har aldrig vågat flyga med ett som har mindre än 100 sittplatser än så länge.

    KRAM!

    ReplyDelete
  2. Coolt! Jag undrar också om det inte var lite läskigt? VI flög till Kalmar förra sommaren och det var i ett litet plan som bara rymde 25 pers. Det var nog det värsta jag varit med om. Världens turbulens och oväder. Och så var det sjukt bullrigt.

    ReplyDelete
  3. Mrs Clapper - Kul att du gillade dem! Det var ju så vackert väder så det blev extra bra bilder.

    Tidigare har jag åkt ett plan för 16 personer, det är det minsta. Detta plan rymmer fyra. Det var inte så högljudd faktiskt, men vi hade också hörlurar på oss som dämpade och så att vi kunde prata med varandra. Så utan dem antar jag att det är desto bullrigare.

    Kram!

    Skolfröken - Jag var lite nervös innan men det var inte läskigt alls när vi väl var uppe. Och även starten var förvånansvärt jämn och fin även om det var Peter första gång. Vi kände oss trygga med instruktören (vi fick reda på senare också att min kompis sambo som är pilot är den som lärt upp den här killen). Den där flygturen med 16-passagerarsplanet som jag även nämnde ovan till Mrs Clapper var däremot inte så kul. Vi flög mellan Jacksonville och Orlando i Florida och hamnade i närheten av ett åskovåder. Det var inte kul! Men jag var med mina aupairbarn då som var kanske 7 och 9 år då så jag var tvungen att vara modig för dem så jag tillät inte min själv att bli rädd :)

    ReplyDelete
  4. Underbart! vilka bilder! Visst är det härligt att se sin stad sådär från ovan!!! Kram också till dig igen efter din farmors(mormor?) bortgång.

    ReplyDelete
  5. Wow, läckert! Min man fick också åka sånt flygplan i somras fast över vackra Göteborg då =)

    ReplyDelete
  6. Saltistjejen - Tack! Det är min farmor som gått bort.

    Flygturen var verkligen coolt! Vi åkte ju luftballong för några år sedan men då tog vindarna oss tyvärr inte över centrala stan. Synd bara att Peter inte kunde njuta av utsikten lika mycket - han var ju tvungen att koncentrera sig på flygningen.

    Annika - Vi hoppas att få flyga igen och kanske andra delar av Sverige. Min bästa kompis sambo är pilot och han har alltid sagt att vi ska flyga ihop och nu ska vi se till att det blir av! :)

    ReplyDelete
  7. Wow! Vilka bilder! Jag tycker att är tuff som vågar flyga i ett sånt litet plan. Skulle nog inte ha vågat själv...

    ReplyDelete
  8. HÄFTIGT! Så han har börjat ta flyglektioner. En gammal pojkdröm kanske?

    Kram kram

    ReplyDelete
  9. Johanna - Jag kände mig lite extra modig eftersom jag ändå har ett extra litet liv i magen. Tänkte "tänk om det händer något, då är det en hel liten familj som..." men sedan slog jag bort tanken. Och det var förvånansvärt stabilt. Det var ju så bra väder också och ingen direkt vind.

    Taina - Näe, han hade fått det i present. Han tyckte det var kul men blev inte så biten. Vi flyger gärna mer med vår vän piloten men lektioner är inte någon av oss jätteintresserad av ändå. Om nu inte Peter ändrat sig. Kram!

    ReplyDelete
  10. Det kallar jag Upp och ner!:)
    Toppenkul att vara med på ett hörn i luftrummet. Själv när jag en dröm om att få åka luftballong och skall nog uppåt någon gång när tillfälle ges.
    Vackra bilder!

    ReplyDelete
  11. Pettas - Tack!

    Vi åkte luftballong för några år sedan och jag kan verkligen rekommendera det! Hela upplevelsen från att åka runt och leta efter "rätt" vind, veckla ut tyget, fylla det med luft, take-off, själva flygturen och landningen var cool! Jag hade inte riktigt förstått innan att man skulle vara så delaktig i att få upp ballongen i luften. Se lite bilder här: http://annafairandtrue.blogspot.com/2007/06/high-up-in-sky.html

    ReplyDelete
  12. Superfina bilder och vilken lärorik flygtur! Jag tillhör dessvärre de flygräddas skara och blir lite smått vimmelkantig bara av att tänka tanken att sitta där uppe i luften :-/ Men vyerna är fantastiska och jag har också fina upplevelser från luften där jag sett att Sverige ser ut precis som på kartan :-) ;-)

    ReplyDelete
  13. Lotta - Tack! Jag tänker mer på att man faktiskt är uppe i luften när jag flyger nu jämfört med 10-15 år sedan men jag är definitivt inte flygrädd. Eftersom vi har en kompis som är pilot också så har vi fått ganska mycket förklaring om hur det fungerar och hur liten risken för att något händer är. Jag tyckte också att det var intressant när den här piloten satte planet i tomgång där uppe i luften. Då förstår man verkligen att man har tid på sig att agera även om alla motorer skulle strejka.

    ReplyDelete