Friday, November 26, 2010

Show & Tell: What I Have Collected Over the Years...

...but stopped collecting years ago. I'm sure I have some saved in my parents' attic though, hope so at least as it would be fun to show Belly Dancer and her/his siblings in the future.

First out is Garbage Pail Kids trading cards. Do you remember them?! Apparently they still exist! They were a parody on the Garbage Patch Kids dolls - I really wanted a doll but my mum thought it was a hype and also that they were expensive. My friend Maria had one and I was soooo jealous! I don't care now of course but I was pretty mad at my mum back then!



Second, so-called luktisar, i.e. smell stickers, or scratch-and-sniff as they are also called. Weren't they fun! I think we traded these too. Speaking of things that smell, I also had quite a lot of smell rubbers too. They weren't great erasers really but I guess that wasn't the point of them!



Third and last, manicklar - I have no clue what they're called in English. These were little figures - letters, numbers or objects such as bicycles - in various colours that you were supposed to link up in long chains, the longer the better of course.



This was Musikanta's final theme. It looks like Erica will take over the relay stick for the final stretch of this Show & Tell year.

Images borrowed from the Internet today

9 comments:

  1. Haha jag samlade också luktisar ett tag. Typ på mellanstadiet tror jag det var. Eller var det lågstadiet???
    Får se om det blir ngt fredagstema denna gången för mig. Idag var det Black Friday här så jag glömde helt bort temat. Hoppas ni får en fin helg och första advent!
    Kramar!!!!

    ReplyDelete
  2. Manicklar har jag inte sett innan, tror jag. Luktisar däremot var kul! Luktsuddin hade min kusin en stor samling av minns jag. Jag hade mest av klistermärken! även bokmärken. Ja, nu kom jag på fler saker här hos dig. Min bror och jag hade en stor samling med klistermärken. Ha det bra.

    ReplyDelete
  3. Saltistjejen - Minns inte heller när det var men tror det var mellanstadiet. Tror nästan allt var då, korten, luktisarna, gnuggisar, manicklar. Manicklarna och korten kan ha varit lite in i sjuan också??

    Ha en bra första adventshelg ni med! Kram!

    Nilla - Enligt sidan jag hittade om manicklar nu så var det en fluga som kom och gick, kanske stannade ett år? Så inet så konstigt om du missade det. Vanliga klistermärken tror jag inte att jag samlade på, inte vad jag minns. Men däremot bokmärken. En annan sak vi gjorde i mellanstadiet var ett färga kitt med kladdkritorna så man hade kittklumpar i olika färger :)

    ReplyDelete
  4. Ja men gud, sådanadär samlade jag också på, fast jag vet inte varför =)

    ReplyDelete
  5. Jag hade också några luktisar men samlade inte på dom. Manicklar däremot hade jag. Kommer ihåg att vi till och med bytte dem mellan brevvännerna.

    Garbage pail kids måste jag ha missat totalt. Har ingen aning alls om vad det är.

    Kram

    ReplyDelete
  6. Oj, så kul att bli påmind!
    Manicklar fanns hos oss också ett tag, luktisar och liknande.
    Tänk så fort man glömmer:)

    ReplyDelete
  7. Annika - Man visste säkert varför då! :)

    Fröken Anki - Jag minns inte hur stor samling luktisar jag hade, kanske inte kan räknas som en samling. Å andra sidan var det någon som skrev i sitt inlägg att minst tre blir en samling och efter åtta blir det mani. Men det kanske beror på vad det är för något man samlar på :)

    Jag hade också en massa brevvänner men minns inte om jag skickade manicklar eller annat men det gjorde jag säkert. Minns du förresten sådana där Friendship pamphlets eller vad de nu hette, för att skaffa fler brevvänner.

    Vad konstigt att du missade Garbage Pail Kids helt men det kanske var en lokal grej och inte över hela landet? Var är du uppvuxen?

    Kram!

    Pettas - Ja, det är säkert mer saker jag samlade på / man lekte med (mindes ju fler saker genom övrigas inlägg också) men det var dessa jag kom på framför allt! :)

    ReplyDelete
  8. Karolina samlar på Garbage Pail Kids, hon har massor, massor, massor!! SO yes, they DO STILL exist!!
    När jag gick på dekoratörsutbildningen såg jag dem ffg, och vi garvade, och hade med dem i en del projekt. Tror det var runt 87-88 eller så...
    Manicklar vet jag inget om. Mina bröder samlade på luktisar, men jag minns att vi storasystrar car nyfikna också.
    KUL!!

    ReplyDelete
  9. Annika - Vad kul att höra att de fortfarande finns och är populära! De är ju ganska roliga som sagt! :) Manicklar verkar ha varit en kort grej så många missade den flugan!

    ReplyDelete