Sunday, May 16, 2010

Show & Tell: When I Was Little...

I'm going to be a bit boring and just show a few photos as my interpretation of Bejla's second theme of the month. I started scanning old photos a few months ago but didn't get very far (so far I have only scanned random photos kept in boxes but I will tackle my albums soon), hence I don't have much to show you (in addition to those you've already seen). Here are a few you haven't seen yet.

Age 2½, not sure where it is taken exactly but I think it's in front of one of the houses we rented (in Dalarna?) in the summers when I was little


My fifth birthday but I have no idea who the other children are. I think this is taken at pre-school. Maybe my mum can enlighten us :)



Skip to age 15 or 16; I travelled to France by train together with the church youth group I became a member of following my confirmation. We spent a night at the Swedish church in Paris* before we headed to our destination, Taizé, an ecumenical Christian monastery, which has become perhaps the site of Christian pilgrimage**. Taizé is a place for prayer, Bible study, sharing, and communal work, but for a teenager it's very much (mainly?) a camp for young people from all over the world. One of my favourite moments in Taizé were the twice-daily prayer/song sessions in the church:





A blurry picture of my beloved cat Kitty Tigera who's no longer with us, Someone (me?) has put a napkin around her neck, poor thing!




Check out my outfit at the Christmas celebrations at the Norwegian church in New York in 1995 (together with Norwegian aupair friends)! What was I thinking??!!


Here I have recently returned to Sweden (a few pounds heavier...) after my aupair year in the US. I think this picture is funny as we're all wearing blue and my grandmother's curtains also happen to be blue :)


* The Priest who was our "tour guide" is a very kind but a bit naïve and a scatter-minded man, so there are quite many stories from these annual trips (I only went on one) ranging from kids (well, teenagers) left on the platform in Hamburg (this happened to my friend on the trip I was one and, I have to say, was really my friend's fault) as the train to Paris leaves in front of their eyes to the group getting lost in Paris's redlight district to a girl (another friend of mine, the year before I joined) tripping and breaking her arm.

** If you haven't heard of Taizé, you may have heard of its founder Brother Roger, who was tragically stabbed to death by a mentally ill visitor in 2005

13 comments:

  1. Jamen vad snygg och trendig du alltid varit, har liksom känt det på mig! Härlig kjol där i mitten, så kul med gamla bilder! :)

    Kram!

    ReplyDelete
  2. Emmama - Jaha du, tur att du tror på mig! Vilken kjol menar du dock? Långkjolen eller fotot med ryggsäcken? Där har jag inte kjol utan leggings och stor skjorta som var poppis tidigt 90-tal :)
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Lovely med gamla bilder...
    Såklart du var helt rätt där på julfesten. Helt rätt då!
    Fniss!!
    Ocj trendkänsliga Anna ville tom göra sin lilla kisse extra snygg :-)
    Kul inlägg!
    Gillar din sköna 90-talsstil då du är på väg till Frankrike också. Världsvan tjej!!
    SÅ roligt med gamla bilder, som sagt!!

    ReplyDelete
  4. Annika - Tvivlar på att jag var rätt då, men det var kanske så haha! Iofs minns jag att långa kjolar och korta koftor var inne :) Vad gäller leggings och stora skjortor/tröjor VET jag att jag var inne hahaha!

    Håller med om att det är kul med gamla bilder! Man måste bjuda på sig själv lite. Har en vän som inte alls gillar när vi kollar på gamla kort. Hon var väl tyvärr inte fått distans till jobbiga tonåren (och pre-teens) än. Men jag kan bara skratta åt det nu! :)

    ReplyDelete
  5. Hej! Kort 1 är från Motala där vi lånade ett hus. 2. Födelsedagskalas eller fredagsfika på min förskola där jag arbetade en tid. Du var "stor" skulle arbeta som fröken, så ibland fick du följa med till jobbet.
    kram mamma

    ReplyDelete
  6. Det var ju inget tråkigt över det inlägget. Det var ju jättekul! Och jo, har hört om Taizé. ;-)

    ReplyDelete
  7. Mamma - Tack för informationen, bra att jag kan lita på dig! :) Jag minns att jag tyckte att jag var stor när jag var nio-tio år men jag tyckte det redan vid fem år alltså! ;) Kram!

    Bejla - Vad bra att du tycker det! :) Så du har hört om Taizé. Man arrangerar ju faktiskt Taizé-konserter i svenska kyrkor så många har säkert varit på en sådan någon gång.

    ReplyDelete
  8. Ah jag alskar att se foton av folk som barn! Jag reagerade lustigt nog precis pa att alla hade blatt pa sig innan jag ens last din text om fotot :-).
    Alskar fotona nedan fran Maldiverna ocksa. Vilken dromresa... jag maste aka dit nagon gang!
    Kram

    ReplyDelete
  9. Millan - Jag tycker också det är kul att se bilder på folk som barn, och gamla bilder i allmänhet. Någon gång ska jag ta tag i resten av skanningsprojektet...i höst kanske, eller regniga sommardagar!

    Vad kul att du också noterade "blåa fotot"! :)

    Tycker verkligen att ni ska åka till Maldiverna! Bröllopsresa kanske?! Funkar ju med barnen också, det var väldigt barnvänligt där, de hade barnvakt och lekklubb och sånt.
    Kram!

    ReplyDelete
  10. Kul att se bilder från din barndom! Tänk så omodernt allt ser ut nu, jag antar att det innebär att vi är ganska gamla, ha ha :D Eller bara att modet förändras så himla snabbt.
    JAg var på konfirmationsläger med scouter (även om jag själv inte var scout) och de pratade mycket om Taizé på det lägret. Jag förstår att det måste ha varit en cool upplevelse. Bara mitt konfaläger (en månad) var jättekul och jag älskade också alla sånger (även om vi sjöng blandat religiösa och icke-religiösa sånger som t.ex Thåströms "Alla vill till himlen" :D)
    KRAM!

    ReplyDelete
  11. Petra - Syftar du då framför allt på barnbilderna eller mina snygga tonårskläder? ;) Ja, man börjar ju samla på sig några år även om det inte känns så, och det heller inte känns så länge sedan jag var aupair. Eller på ett sätt känns det som länge sedan men ändå inte.

    Taizé var verkligen ett häftig upplevelse. Jag hade nog åkt någon gång till om man hade bott annorlunda än baracker eller tält och ibland bara kallvatten i duschen. Är lite bekväm av mig haha! Men har vänner som åkte flera gånger och har en vän som har varit där jättemycket även som vuxen. Tagit en tyst period där med sysslor och meditation.

    Kramis

    ReplyDelete
  12. Kul med gamla bilder, och ännu roligare att din mamma kunde fylla i lite info!

    Kram!

    ReplyDelete
  13. Marianne - Längtar tills jag får tid att skanna in fler gamla bilder för det är kul som sagt! Mammor är bra att ha ibland, ja, för det mesta! :)

    ReplyDelete