Friday, May 07, 2010

Show & Tell: Hysteria

"Female hysteria was a once-common medical diagnosis, made exclusively in women, which is today no longer recognised by modern medical authorities as a medical disorder. Its diagnosis and treatment were routine for many hundreds of years in Western Europe. Hysteria was widely discussed in the medical literature of the Victorian era. Women considered to be suffering from it exhibited a wide array of symptoms including faintness, nervousness, insomnia, fluid retention, heaviness in abdomen, muscle spasm, shortness of breath, irritability, loss of appetite for food or sex, and "a tendency to cause trouble".*


I have a fear that this is what I will encounter should I visit one of the many wedding sites on the Internet, like Bröllopstorget or Brud & bröllop. I really don't like the wedding hysteria and with "wedding hysteria" I mean the fact that you need to buy the wedding dress and book the venue such a long time in advance. We're considering getting married already in October - if we book the venue within the next couple of weeks, it will give us five months for planning which should be sufficient in my view. However, people tell us that you need 8-12 months to plan. But do people who set the date a year in advance really spend a year actively planning and preparing their wedding? I don't think so.

That said, the more I start looking at this - I've been to two wedding dress shops and sent off requests to around 30 venues (luckily we neither have one preferred venue nor church so we're pretty flexible) - the more I feel the hysteria creeping up on me. Not necessarily that we wouldn't be able to plan for and throw a great party, but for all the choices! Most of the venues I have contacted have free Saturdays in October (and November-February, which we are also considering) so it's a matter of trying to compare their "offer" in terms of cost (and whether it includes drinks or not, and whether it is including or excluding VAT), location, finish time (some you need to vacate already at 1 am = not for us), etc. I have created an excel document with all this information but now when I look at it I just feel "I don't want to do this!". But I'm sure things will feel better once we have sat down and had a proper look, narrowed down the options, clarified the costs, visited a couple of places, etc. But I wish I was at that stage now! With a venue and a church (church is slightly easier as we don't have a connection to a particular one; that said, I have a few preferred ones) booked, I could concentrate on invitations and just planning to fun things.

I'm not as stressed about the wedding dress luckily. I went to a bridal shop last Saturday which sell ready-made dresses (but have a good in-house seamstress for alterations). Before my visit there I thought all that existed were at-least-five-months-waiting-time-and-if-you-don't-come-in-at-least-half-a-year-before-the-wedding-they-look-at-you-weirdly places, so I was relieved that these shops actually exist. I found a really pretty and a bit unusual dress there that they are holding for me. However, last Monday I visited another shop which do custom-order only and I think I will get one from them in the end, I just need to choose one among the four or five or so that I liked! Delivery is around three months, slightly longer due to summer holidays, but it should be ready in time for an October wedding.



If October is what we'll go for, that is. I'm keen on October, early October, because autumn is still in full colour then. If that does't work I'm inclined to wait until January or February when the chance of snow is greater. November is just such a dark, boring month (though in need of a party one could argue) and December is Christmas really (though I could imagine a Lucia wedding too).

Decision, decisions, decisions. Will keep you posted!

*It continues... "Since ancient times women considered to be suffering from hysteria would sometimes undergo "pelvic massage" — manual stimulation of the genitals by the doctor until the patient experienced "hysterical paroxysm" (orgasm)." Ehum...

Images from Wikipedia and boskraddare.com

10 comments:

  1. Ja jösses, hur tänkte man egentligen. Tur att vetenskapen ändå har gjort en hel del framsteg genom åren, även på kvinnosidan.

    Hoppas att du kan hålla ditt lugn, så att du inte hamnar mitt upp i en bröllopshysteri. Låter dock som om ni har en del "sunda" tankar. Har förresten också skrivit lite om giftemålsgysteri idag, men inte helt densamma... ;-)

    ReplyDelete
  2. Vi bestämde inte datum förrän typ fem månader innan. I och för sig gifte vi ju oss inte i Stockholm utan i min hemort där det kanske inte är lika uppbokat, men det var ju ändå på sommaren. Planerandet tog kanske ett år, men det var inte intensivt förrän de sista tre månaderna.

    Klänningen köpte jag på KIK vid biblioteksgatan. Det var den första butiken jag gick till så det gick snabbt. Jag hade i och för sig en väldigt klar bild över vad jag ville ha, både vad gällde klänning, skor och blommor. Det som tog längst tid att bestämma var just lokal, mat, tårta osv.

    Kul med bröllopsplanering, blir nästan lite avis. Jag kan ju bli din wedding coordinator! :-)

    ReplyDelete
  3. Hahaa! Jaaa du. Det är vissa som är heeeelt hysteriska vad gäller bröllop! My God! Vissa tjejer/kvinnor verkar vara galna enligt min mening. Just Bröllopstorget är ett forum där GALNA kvinnor samlas hahaha! Inte enbart galningarförstås men vissa trådar där är crazy! i´m teling you....!
    Kul att du har lite koll ändå men som sagt ALLT beror på hur NI vill göra. Stress är lätt att få men så länge man själv har en hyfsat avslappnad syn på sitt eget bröllop tror jag det går att hålla det under kontroll ändå. Hela vägen fram.
    Lycka till iallafall!
    KRAM!

    ReplyDelete
  4. Det hjälper nog enormt att planera ett höst-/vinterbröllop, det är ju inte lika poppis som på sommaren, så då finns nog fler kyrkor och lokaler lediga. Jag skulle tro att om man vill gifta sig under de mest populära tiderna, som pingsten, DÅ måste man vara ute minst ett år innan. I övrigt tror inte jag heller att man behöver så himla mycket tid.

    Spännande att få följa fortsättningen!

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Isflaket - Eller särskilt på kvinnosidan kanske! Jag kom och tänka på Platon (eller om det var Aristoteles) som sa att kvinnor hade mens varje månad för att de kokade liksom inombords av alla dumheter de tänkte på och blev frustrerade över att inte förstå samt alla känslor och hysteri. Och så behöver kroppen liksom tömma ut det då och då...

    Jag tror nog jag kommer kunna hålla mig lugn. Hoppas det i alla fall :) Får ta och kika in på ditt giftemålsinlägg lite senare, har inte hunnit ännu.

    Kram!

    Skolfröken - Det låter ju skönt att det inte bara är oss som tänker fem månader från att man satt datum (eller, det kanske blir lite kortare). Det är det jag tänkt också, att det kanske bara är de sista tre månaderna som är intensiva.

    Jag har också varit på KIK, dock på St Eriksgatan! Om du menar designern Ingegerd Palm? Visste inte att hon hade en butik på Biblioteksgatan också. Tror nog att det blir en därifrån för de är så fina! Min kompis som gifter sig i slutet av månader köpte sin där och tipsade mig.

    Du får gärna bli min bröllopskoordinator men har du tid?! ;)

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Saltistjejen - Vissa kvinnor är helt enkelt som på bilden i inlägget alltså?! ;) Jag har hört talas om kvinnor som skrivit på Bröllopstorget typ dagen efter bröllopet och varit "jaha, vad nu då? det är antiklimax". Knäppisar! Jag hade faktiskt kunna tänka mig att bara åka bort också och sedan ha en stor fest för alla (för jag vill verkligen samla alla) men Peter tycker att om vi ändå ordnar fest så kan vi ju göra allt på en gång. Och det är väl logiskt. Fast det blir ju lite mer stress av att man känner att det ska vara med perfekt när det är bröllop också och inte bara fest. Om du förstår vad jag menar.

    Men jag tror vi ändå båda två är sådana som kan hålla oss ganska avslappnade och förlita oss på att i slutändan blir det jättebra! Men tack för lyckoönskningarna i alla fall! :)

    Kram!

    Marianne - Det var så vi tänkte att då slipper vi lite av hysterin. Men en del är faktiskt bokat ändå. Men det finns fortfarande mycket ledigt. Nog sant det att vissa datum är populärast och vill man ha dem måste man vara ute i GOD tid.

    Fortsättning följer som sagt!

    Kram!

    ReplyDelete
  7. please remember to enjoy EVERY second of this bit of the pre-wedding period:) Sounds exciting...and I'm reading all this all the way in Malaysia:) So keep me posted via regular blog updates. ( my wonky internet has been sorted)

    ReplyDelete
  8. Edina - I will, I promise! That includes both enjoying and posting :)

    ReplyDelete
  9. Åh, vad spännande med ett bröllop kanske redan i år!! Jag håller tummarna att det blir i oktober, det kommer att vara jättefint med alla höstfärger och förhoppningsvis en sådan där härligt fin höstdag med hög luft och solsken.
    Jag har en kompis som förlovade sig till påsk och gifte sig den 3 juli, det funkade jättebra med planering trots att hon dessutom hade en jobbresa inplanerade veckan innan bröllopet (dock inte att rekommendera ;-)).
    KRAM och lycka till med planeringen!

    ReplyDelete
  10. Petra - Just nu lutar det nog mot att det blir tidigt nästa år istället. Vi har så mycket på jobbet båda två just samt alla bröllop och möhippor och annat på det personliga planet så det känns lite stressigt att ha ett bröllop att planera till oktober också. Har mejlat en massa lokaler och nu har jag dåligt samvete att jag inte svarat på deras svar! Måste ta tag i det snart! Men om vi hade haft det lugnt just nu skulle vi nog hinna planera, det tror jag. Man behöver inte ett år liksom.
    Kram & tack!

    ReplyDelete