I have hardly any time to blog right now and I'm still behind on Show & Tell! Sorry guys! Don't even know what Bejla has chosen for May - must visit her blog and take a peak! Anyway, here's my post on Taina's last topic for April: Oh My God, How Embarrassing!
It was October last year. My good friend Jacqui was organising a surprise party for her husband (and my colleague) Chris who was turning 40. We were going to do a collection for a gift for him as we usual do at work and I took on responsibility for it. I drafted a little e-mail, something like this:
"Hi... As you know, Chris is turning 40 and it would be nice if you would sign his card and maybe contribute to a gift. I know some of you will be going to the surprise party Jacqui is planning but in order for him not too expect anything, we'll give him his gift on the Friday before."
And then I sent it to.... our distribution list WHICH INCLUDES CHRIS!! I went into panic mood, my heart was pounding, etc., you know the drill. I quickly recalled the e-mail but already some people had opened the original e-mail. Many were returned unread so not too many people had to know about my screw-up luckily. But the worst thing was that Chris wasn't even in the office; he was in the UK and wouldn't log into his e-mail until one or two days later. And the recall function doesn't work until the recipient opens his/her e-mail! So I had a few days or uncertainty and anxiety!
I tend to always wish for the best but I was worried and couldn't stop thinking of it. What if I had ruined the surprise!? Peter thought I should call Jacqui and tell her what had happened; he said "I'm sure she'll understand". But I hesitated. He also suggested I text Chris and tell a white lie: "I accidently send an e-mail to your work address about your birthday present - yes, we're getting you one. Please just delete without reading, it will be more fun for you that way!".
Before I had made up my mind Jacqui happened to call me to talk about the party (I was involved in her "scheme") and then I thought I cannot not mention it. So I told her.
Turns out Chris actually knew she was up to something. He didn't know what exactly and he didn't know it was a party as such, but she said that even if he did read my e-mail, it would be fine.
But I was still a bit worried since I did use the word "party" in my e-mail, so I sent him the text anyway. When he got back to work he opened the recall message first so that the two messages disappeared instantly*, which means he never saw the e-mail. Phew!
And the party? It turned out very well in the end. Jacqui had arranged for Chris's best friend to come out for his birthday so when he saw him and Jacqui sent them off to drives jeeps in the woods, he thought that was it! He thought the dinner planned in the evening at their friend's bar/restaurant was just a small get-together. He was this surprised to see 30 or so friends yelling "surprise!":
Ha ha, usch, vilken jobbig situation men vad skönt att det ordnade sig! Mina kompisar gjorde något liknande inför en kompis bröllop förra året, vi diskuterade bröllopspresenten fram och tillbaka i olika email till någon upptäckte att alla emailen även var skickade till bruden :D Hon blev uppringd och fick dyrt och heligt lova att hon skulle ta bort alla inkomna email från oss utan att läsa dem först... Vet inte om hon gjorde det ;-)
ReplyDeleteKram!
Usch, det där hade mycket väl kunnat hända mig. Men jag fattar inte alls den där funktionen. Vi kan återkalla och radera men då försvinner mailen direkt, så personen man skickar till ser aldrig mailet.
ReplyDeleteAlltså, vad är recall-mailet? Ett mail du skickar? Jag är lite trög :-)
ReplyDeletePetra - Usch ja, det var svettigt kan jag säga! Jag skulle också ha fått hjärtat i halsgropen om jag såg att bruden sett mejl om present! Fast om man råkade avslöja möhippan skulle det vara ännu värre! Elelr om man råkade säga något dumt, typ "de vill bara ha en massa dyra saker, de är så bortskämda!" :)
ReplyDeleteKram!
Skolfröken - I vår version av Outlook verkar det bara finnas den här varianten men jag minns att det fanns en mer effektiv variant på mitt förra jobb. Men hur det funkar är alltså att man höderklickade på det skickade i Skikat och så väljer man "recall/återkalla".
Oj! Det låter som något man väldigt lätt skulle kunna göra! Det där med maillistor kan vara hur bra som ehlst men också hur hemskt som helst beroende på situationen! ;-)
ReplyDeleteTur det lste sig iallafall och vad roligt att han verkligen blev så överraskad!
Kramar!
Saltistjejen - Så praktiskt men samtidigt förrädiskt! Jag är verkligen glad att det löste sig, inte kul att vara den som förstörde hela överraskningen!
ReplyDeleteKramis
Det där skulle jag också ha företa mig.
ReplyDeleteUsch, emails är det lätt att bladdra bort till fel person. jagh ar gjort en enorm sådan blunder en ggn. Det är en händelse jag håller på att förtränga och den hamnade inte på bloggen. men jag vet, man fryser till IS då man inser sitt misstag.
Och det där med re-call har jag aldrig provat.
Usch...
Fort och fel, så lätt det är...
Hu så jobbigt! Men vilken tur att det ordnade sig i slutänden. Jag har aldrig hört talas om recall, hur gör man då?
ReplyDeleteKram!
Annika - Det går så fort och så har det blivit helt fel! Hoppas du glömmer ditt misstag snart! Men man hoppas också att folk kan förlåta om det faktiskt händer på riktigt. Jag är själv inte långsint alls och gillar verkligen inte sådana människor!
ReplyDeleteTror man måste ha en bra mejl-klient för att återkallningen ska finnas som funktion, t ex Outlook.
Marianne - Som TUR ordnade det ju sig men gud var nervös jag var! Du kan läsa det jag skrev till Skolfröken ovan. Så gör man i alla fall i Outlook men tror inte man kan göra det direkt i gmail eller hotmail t ex.
Då fattar jag. Jag älskar verkligen den där funktionen som vi har i vår mailklient (Groupwise). Tyvärr ska vi byta till Outlook nu, och deras recall-system verkar ju faktiskt ett snäpp sämre då om man riskerar att det oönskade mailet eventuellt läses :-) Jag skriver ibland mail i stundens hetta och då kan det vara bra att kunna klicka på återkalla, hehe.
ReplyDeleteOkej, ska kolla om det funkar i Mac:s mejl.
ReplyDeleteKram!
Nej, Mac verkar inte ha någon sån funktion. Det enda är returnera, men det är för mottagna brev som returneras med ett meddelande om att adressen är ogiltig. Att använda om man får mejl av någon man inte gillar : )
ReplyDeleteKram!
Skolfröken - Jag tror Outlook har fler alternativ i vanliga fall, i alla fall minst ett alternativ som fungerar annorlunda. Men jag tror min arbetsgivare kan ha tagit bort den eller så finns den bara i den nyare versionen (vi har 2003). Så förhoppningsvis blir inte er flytt från Groupwise till Outlook sämre.
ReplyDeleteMarianne - De borde ha det tycker man. Jag kom att hur man gör i Outlook är att man har det skickade mejlet öppet och så väljer man Actions uppe i menyfältet och där finns "recall"-knappen.