Friday, May 14, 2010

Maldives: First (and Last) Impressions

I remembered today that I still haven't posted any photos from our holiday in the Maldives! So that will take priority over Show & Tell tonight, sorry!

First sight of the Maldives



One of 280 or so inhabited islands (out of a thousand islands in total)



One of around 70 hotel resorts (out of the 280), not our though



Flying past the capital Male



Just landed



Even the airport island looks like paradise



40-minute speedboat ride from the airport to our island. Our island was relative close to Male. Others may be 2½ hours away by boat or 20 minutes by plane.



First sight of our island



Reception and buffet restaurants to the right and the "fine dining" restaurant to the left (lower building)



The beach by the reception, restaurants and the pool. Buffet restaurant to the left and the café/restaurant to the right.



Our hotel, Holiday Inn Resort Kandooma



Welcome drink - fresh lemonade - and cool towels in the reception



A bit pale and tired after many, many hours on a plane, but happy to have arrived in paradise finally!



Our Garden Villa (outdoor shower behind the wall to my left)



Back porch of the villa



Peter trying the hammock



Our room



The bed



The bathroom



The part-outdoor shower and bath, probably my favourite part of the villa!



Me taking a shower later :)



Lull-lull as it's called in Swedish real estate ads



Coffee, tea and orange juice station, another favourite!



Freshly squeezed oranges every day



"You life west is under your bed"... unfortunately tsunamis are a risk in the Maldives



And skip to our last day, time to go home! We didn't mind at all that it rained when we left! :)

8 comments:

  1. När jag var inne och kollade på dina FB-kort hade jag inte riktigt tid till att kommentera, så det får bli nu istälet. Är inte alls avundsjuk på er resa. Vem vil leva i lyx, med sköna stränder och värme lixom... ;-) Okej, jag erkänner; det ser UNDERBART ut! Lite av ett avbrott i vardagen vill jag lova. :-)

    ReplyDelete
  2. Isflaket - Precis, det var bara jobbigt! Skulle inte kunna tänka mig att leva så! ;) Skämt åsido, vill gärna åka tillbaka på semester dit men jag skulle nog bli uttråkad av att bo där jämt. Kram!

    ReplyDelete
  3. Å vad FINT ni bodde! Det ser verkligen både snyggt och rent ut med det där lilla extra på något vis.
    Härliga bilder från planet också!

    ReplyDelete
  4. Saltistjejen - Vi gillade det skarpt. Det var både mysigt och snyggt och fräscht liksom. Men så var det ganska nytt också. Det har bytt ägare och byggts upp/om sedan tsunamin. Vi hade ju den billigaste villan men de andra villorna/bungalowarna hade inte en så stor utomhusdusch som vi hade så jag är jätteglad att vi tog denna.

    Ska lägga upp lite mer bilder snart! :)

    ReplyDelete
  5. Wow! Avis? Vem, jag? Suck ...

    Nu kanske du har skrivit det här längre upp, i så fall behöver du ju inte svara på mina frågor, jag håller ju på att läsa "uppåt", men jag undrar: Var det sån där perfekt värme med svag bris så att man aldrig blev för varm eller för kall? Hur var maten? Badade man i en lagun eller i öppna havet? Fanns det annat att göra än att vara romantisk på kvällarna? (Det där lät ju trist, men asså, du fattar vad jag menar.)

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Marianne - Nä, tror nog inte du vill åka dit! ;)

    Det var faktiskt ganska varmt, dvs drygt 30 i skuggan och såklart varmare i solen. Det var inte så farlig luftfuktighet dock. Mitt på dagen var det ganska varmt att man helst ville ligga i vattnet hela tiden eller sitta i skuggan. Vattnet var dock inte särskilt svalkande då det var kring 30 det också och nära strandkanten var det ju minst kroppstemperatur! Så man var tvungen att simma ut en bit - eller vada, det är långgrunt - för att svalka sig :) Det var mer öppet hav eller en liten strand som går in men inte direkt lagun. Men det är öppet hav mellan öar så att säga, inte öppet hav där man inte ser land. Ska lägga upp fler bilder så du förstår vad jag menar :)

    Just på kvällarna var det väl mest romantik, eller kanske ett kvällsdopp i poolen, eller så kunde man sitta och läsa i biblioteket. De hade också alltid någon slags underhållning varje kväll, allt från filmvisning om Maldiverna till krabbrace :) Sedan hade de kvällsutflykter också, t ex solnedgångskryssning (med eller utan mat och champagne) och fiske men vi gjorde inget av det (vi åkte dock på utflykter på dagarna).

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Nä, det där lät ju inte underbart ...

    Just precis så där totalt händelselöst som jag tror vi behöver när flytt och allt är klart. Det blir operation kvinnlig list här ett tag framöver : )

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Marianne - Det kommer du behöva! Du behöver nog inte ens tjata, visa bilderna bara! :)

    ReplyDelete