Saturday, April 26, 2008

Show & Tell: Favourite Magazines

I've missed the last two weeks of Show & Tell but this week I thought I'd take the time, even if it's technically one day late.

One of my first favourite magazines was Bamse.

Picture from Tidningskungen



I think the first issues I remember were from 1982 when I was 6 years old. I saved all editions for years but at some point in my late teens I threw them out. It's a pity because it would have been fun to have those 1982 ones still. I don't know if my grandmother gave me my very first subscription but it became a tradition that every year in December when it was my "name day" (9 December) she gave me a subscription for the coming year as a gift. I don't remember when I stopped getting them but presumably when I became a teenager. I still prefer Bamse over Donald Duck though. I think the stories in Donald are okay but I don't care much for the drawing.

At some point as a child and a teen I also subscribed to Kamratposten. It had interesting stories and took up all those subjects about your body and feelings that you didn't want to bring up with either friends or adults.

Image from Tidningsbutiken


I was never a horse fan so I never subscribed to (and hardly read) "stables" magazines. As a teen I read a lot of teen and music magazines such as Frida and Okej.



Picture taken from Vassa Eggen


Nowadays my favourite magazines are the Economist to feed my current affairs needs and Vanity Fair for a mix of everything including some interesting articles. I got a subscription for VF from Peter for Christmas and I have subscribed to the Economist in the past but at the moment I don't feel like I have the time to read it and they just grow into a big pile on the floor (at the moment I have a little pile of VFs that I haven't read...). So I buy it once in a while instead.



Image from China Daily


I also read King when Peter buys it (he stopped his subscription for a while), which is a men's magazine but I find it much better than the equivalent women's magazines. Maybe because it's a bit more "exotic" or the abundance of useless fashion ads in the women's magazines.



Picture from Dagens media


Lastly I enjoy reading design and interior decorating magazines - I like those much better than women's mags actually. I also like gossip magazines but I hardly ever buy them; I read them for free and cafés or the hairdresser's instead. And I also get my gossip from Just Jared :)

10 comments:

  1. *hihi* Ja, vi har nog haft en ganska lika tidningssmak genom åren tror jag! Min första Bamse fick jag förresten 1983, 5 år gammal. Vi köpte den på Obs i Bäckebol, utanför Göteborg, när vi skulle besöka min farfar. Tänk vad man kan minnas vissa saker så tydligt. :-)

    ReplyDelete
  2. Bamse var jättebra men det var min lillebror som prenumererade (svårt att stava!) på den. KP hade vi också, men sedan tyckte man ju att den var töntig och att Okej var så cool, ha ha! Efter mitt år i England började jag läsa Smash Hits som faktiskt såldes på vårt lokala Domus!
    Kul att se vad du läser för tidningar, jag har faktiskt aldrig läst Vanity Fair..

    ReplyDelete
  3. Lullun - Ja låter så, förutom att jag hade missat Bobo. Frågade mamma om den och hon kände till den men av någon anledning verkade det som om hon inte gillade den. Hon är förskollärare - Bobo kanske predikade någon viss pedagogik som hon inte gillade? ;)

    Kul att du minns det första tillfället med Bamse! Har du t o m kvar numret någonstans?

    ReplyDelete
  4. Petra - Precis, det var ju så, efter ett tag ville man ju läsa "vuxen-tidningar"! Min mamma sa förresten att jag prenumerade på Starlet länge - den hade jag helt glömt! Jag googlade den och den finns fortfarande.

    Vanity Fair är ganska bra, mer seriös variant av sådana tidningar. Fast det märks att den har vissa målgrupper, t ex har de ofta festfoton från världens societet; kungahus och Kennedy och andra familjer där det ordnas "debutantbaler" och liknande. Fast detta är endast några sidor av magasinet.

    ReplyDelete
  5. Vanity Fair känner jag ju till (namnet) men är ingen tidning jag egentligen testat. Ska göra det nu!
    Bamse eller Kalle, så var det bland mina kompisar. Jag var en Kalle-tjej.
    Okej, ja det var tider det....
    Starlet kommer jag också tydligt ihåg, vad kul att den fortfarande finns!!!
    KING är en helt ny tidning för mig, är den rätt ny "på riktigt" eller är det bara jag som aldrig noterat den?

    ReplyDelete
  6. Anne - Gör det! Den är bra (trots att jag har några på hög att läsa just nu...).

    King är ny så du har rätt. Tror den kom 2006 men redan det året eller om det var 2007 så vann den årets herrtidning.

    ReplyDelete
  7. Som svar på din fråga: Vi sparade alla våra tidningar, och jag var nog (trots att jag var minst) som verkligen tog det hela mest "seriöst". Vi hade en garderob bara till tidningar. Smockfull. Men när mina föräldrar för några år sedan beslutade vi oss dock för att hiva alltihop. Det gjorde lite ont ska erkännas, och menar att jag "räddade" några klenoder, men tror inte första Bamsen var en av dem tyvär.

    Och Bobo, ja kanske var det något med pedagokiken. Jag vet faktiskt inte, jag har nämligen inte läst dem sedan den gången, då jag ju inte riktigt förstod sånt. :-)

    Sedan var det ju mer "fantasidjur" i Bobo, och inte som i Bamse helt "vanliga" (om än talande... ;-) ) djur. Kanske det hade något med det att göra. Eller ja, ju mer jag tänker på det så var nog de två tidningarna lika overkliga; talande djur, dunderhoning och en sköldpadda med ett oändligt förråd i sitt skal är ju inte heller så verklighetstroget ändå... *hihi*

    ReplyDelete
  8. Lullun - Tråkigt att inte ha kvar den där första men samtidigt förstår man ju att man inte kan spara på allt hela livet! Så jag förstår att de ville rensa ut dem.

    Det kanske helt enkelt var så att min mamma gillade den kommunismen i Bamse! ;) Inte för att jag märkte den men det sägs ju att Bamse skapare var kommunist och att tidningen handlar mycket om kollektivet osv.

    ReplyDelete
  9. Just det ja! Tidningen Okej läste jag ju också! Den hade jag glömt.
    Ha det bra.

    ReplyDelete
  10. Nilla - Välkommen hit! Jag hade ju helt glömt bort att jag läste Starlet (och att den fanns överhuvudtaget för den delen) utan det var mamma som påminde mig. Ska kolla in din blogg!

    ReplyDelete