Friday, March 11, 2011

Show & Tell: Craving for Tuna

Show & Tell times two today as I missed last week - apologies! This month's hostess is Ewa and she has chosen the following themes for March:

4 March: Dinner guests - what do you serve (including recipe)?
11 March: Longing/Yearning
18 March: Happiness
25 March: NOW


Today's post combines the first two topics. I'm a bit short of time though so it's a brief but simple post.

One of my favourite food is tuna (fresh tuna) but unfortunately you're not supposed to eat tuna when you're pregnant or - as I recently found out - when you're breastfeeding. Well, you can eat it once or twice in 12 months. So I stayed away from it during the pregnancy but on Valentine's Day last month I finally enjoyed one of my favourite dishes - tuna with "my" Japanese sauce! The sauce is to die for! The recipe can be found here - I prefer it cold but it's almost equally good warm. The Maizena cornstarch or flour is only needed if you boil it first but you can just as well just mix the ingredients cold.

Finally, if you like tuna and happen to be in Cape Cod, New England, head over to the restaurant The Impudent Oyster! They serve the best tuna I've ever tasted!

Borrowed image that shows sort of what my favourite meal looks like though my sauce is much darker than the one on the picture.

10 comments:

  1. Rökt lax är en stor craving för mig, längtar så efter att få äta det igen. Det kan jag verkligen riktigt längta till, kanske det enda i matväg som är "förbjudet" som jag faktiskt längtar så efter att få äta igen. Färsk tonfisk är gott men inget måste för mig, däremot burktonfisk. Men burktonfisk får man ju äta av (åtminstone här) så det smaskas det på. Även om man ju med burktonfisken har lite begränsningar, men inte som med den färska. Burktonfiksne tror jag de hade rekommendationen här att äta 1 burk/veckan.
    Härligt du fått mumsa på nåt du riktigt tycker om och saknat!
    KRAM!

    ReplyDelete
  2. Å jag gillar också tonfisk!!!!
    Jag visste inte att det var begränsingar för färsk tonfisk även vid amning. tror jag åt sushi när jag ammade. Med tonfisk också. Jaja, det verkar ju ha gått bra ändå.
    Kramar!!

    ReplyDelete
  3. Anne - Varmrökt lax får man väl äta, däremot inte kallrökt, men det kanske ändå är svårt att få tag på det i USA? Gravad o dyl ska man ju helst inte äta, om man inte har frysit den först, då är det okej. Jag minns att du inte är så jätteförtjust i färsk tonfisk (i så fall väldigt stekt när jag gillar den 2-minutersstekt). Nu äter vi ju inte tonfisk så ofta ändå men det är kul att kunna! Burktonfisk är som sagt okej men som du säger så finns det tydligen lite begränsningar där med.
    Kram!

    Saltistjejen - Jag tror det beror lite på varifrån tonfisken kommer men då det är svårt att komm ihåg känns det säkrare att helt enkelt bara äta det då och då. Å andra sidan är jag inte superorolig. Även under graviditeten fuskade jag lite och åt lite gravad lax samt ostar man helst bör undvika.
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Eftersom vi är fiskälskare av stora mått, så äts det av alla sorter som vi kan få tag på, först och främst den fisk vi fiskar själv och när vi är på resa fisk från de länder vi besöker. Tonfisk med täcke av sesamfrö åt jag på en restaurang på Madeira, något skeptisk, för tonfisk blir lätt torr, men inte den. Mon dieu, så god den var.
    Några burkar tonfisk finns alltid hemma, men med viss urskillning på märke. Ett tag så var det nästan tabu att äta tonfisk på burk, p.g.a. massfisket som drog med sig delfiner med i fiskebragderna, men jag tror att det har blivit bättre med det.
    Ha det gott-kram!

    ReplyDelete
  5. Äter nästan aldrig tonfisk p.g.a. utfiskningen. Tycker alla ska tänka till och äta lite mindre fisk och kött samt välja KRAV o.s.v. Det är ju barnens framtid det gäller...

    ReplyDelete
  6. Tonfisk är så gott!! Men den ska vara precis som på bilden, röd inuti då är den bäst! Vi grillar gärna tonfisk på sommaren, då ska jag prova din sås. Ser så gott ut!

    Ha en skön lördag!

    ReplyDelete
  7. Precis, det var den kallrökta jag tänkte på. Den jag tycker så mycket om.... Vissa "förbjudna" saker kan ju kanske locka än mer också för man vet det är förbjudet...

    ReplyDelete
  8. Pettas - Visst är fisk så gott?! Men tyvärr äter jag för lite. Jättebra att ni kan äta egenfiskad fisk, och förhoppningsvis är det inte en sort som är utfiskningshotad. Tonfisk är ju som Anonym här nere egentligen på röda listan så man borde ju inte äta det egentligen :( Tonfisk ska just ätas knappt stekt, 1-2 minuter på grillen eller i pannan tycker jag! Tonfisk på burk är ju också gott men inte lika gott såklart! Men jag tror som sagt att de numera fiskar utan att delfinerna hänger med i näten.

    Kram!

    Anonym - Det är sant, glömde nämna det i inlägget att tonfisk ju är på röda listan. Så man borde inte äta det så ofta oavsett om man är gravid/ammar eller inte. Men tror det också beror på varifrån den kommer/vilken sort det är? Vi äter faktiskt mindre kött i alla fall och köper oftast ekologiskt kött (lite värre när vi köper kyckling). Håller med om vi måste tänka på framtida generationer!

    Ewa - Gör det! Bra att ni inte heller äter tonfisk så ofta ändå med tanke på det som Anonym påpekar.

    Anne - Visst är det så, även med barn och godis tex :)

    ReplyDelete
  9. Har faktiskt aldrig ätit färsk tonfisk. vill gärna testa, men här är det ju mest lokal fisk som gäller - och som det ju finns mängder av. Ser dock väldigt gott ut.

    ReplyDelete
  10. Bejla - Gör det någon gång, men visst är det praktiskt och även bättre för miljön, att äta lokal fisk.

    ReplyDelete