Friday, March 11, 2011

Obsessing

At the moment I obsess a lot about Isolde's head getting flat. As infants are supposed to sleep on their back their heads can get flat if they don't get enough tummy time or lie on their back too much. There's no evidence yet that her head is flattening but I'm still obsessing! Probably best to carry her instead of letting her lie on the play blanket! Is she sleeping too much (which will make her head flat)?! Is the pillow* soft enough?! Did I start using the pillow too late?!

* The general advice is to use a pillow until the baby can turn from back to tummy.


Via Anna's iPhone

12 comments:

  1. Usch ja! Det är mycket man kan oroa sig för. Vår lilla T lyckades ofta "vika" örat när hon låg på sidan och vi nojade mycket för att hon skulle få utstående öron. Men de flesta barn blir ju rätt bra ;)

    ReplyDelete
  2. Jag känner igen det där! Det är mycket man kan bli nojig över. Här i Tyskland är rådet att bebisar ska sova på rygg utan kudde, detta för att kudden försvagar nackmusklerna. När de är vakna ska de sen vara på mage ofta så att det motverkar platt huvud. Vad som är rätt eller fel kan man ju bara spekulera i, men jag blir rätt så förvirrad över att få olika råd härifrån gentemot vad jag läser från Sverige! Men som Västmanländskan säger, de flesta barn blir ju bra! :)

    ReplyDelete
  3. Västmanländskan - Tur det! Jag glömde förresten att skriva att jag också brukar vända hennes huvud till höger för annars är vänster hennes favoritsida. Vill ju inte att hon ska få kortare hals/nackmuskel på ena sidan!

    ReplyDelete
  4. Marie - Kuddrådet är ganska nytt ändå så det var därför jag inte använde kudde från början för jag var lite tveksam. Men sedan blev jag mer och mer nojig haha :) Men jag har en ganska tunn kudde så det borde motverka svaghet. Hon är ju ändå väldigt stark i nacken och varit det från början. Men håller med, man ska inte oroa sig för mycket!

    ReplyDelete
  5. En av våra fick ju konstaterat skallassymetri, och blev stel i ena sidan så här är lite tips som vi fick hos sjukgymnasten: Se till att hon inte alltid ligger på sin favoritsida, även när hon är vaken och ligger på mage ska ni lägga leksaker eller stå och prata på den andra sidan så att hon tvingas vrida huvudet åt andra hållet.

    Om hon inte gillar att ligga på mage kan du rulla en frottéhandduk eller liknande och lägga under bröstet, då får hon händerna fria och det blir lite lättare att ligga på mage eftersom hon kommer upp lite. Sen köpte vi även en Bumbostol så att bebisen kunde sitta. Den kan de ju sitta i så snart de är stadiga i nacken, och den var toppen. De är dyra dock, men man kan lätt hitta second hand.

    Vi fick också skäll för den kudde vi hade, tydligen ska de inte vara så tunna som många är. Vi hade en billig från IKEA som inte alls var bra. Vi fick rådet att köpa en från Minimundus. Den är tjock men funkar faktiskt väldigt bra.

    Men nu har ju inte Isolde skallassymetri, så det här är väl lite överkurs. :-)

    ReplyDelete
  6. Äsch Anna! Släpp det där!!
    Ella låg mycket på ryggen och lääänge (hon var ju preemie och sen med att ligga på mage och att sitta) och inte har hon platt skalle för det!!! Herregud deras huvuden är ju hur "mjuka och formbara" som helst LÄNGE så hon lär nog inte få platt huvud! Det har jag svårt att tro.
    Så snälla du! Sluta noja!
    ;-)
    ELLER noja vidare men var glad och tacksam över att det enda du nojar över är detta. Är det inte värre saker att oroa sig för så är det väldigt bra!
    Kram!

    ReplyDelete
  7. Skolfröken - Nu är vi ju inte där men bra tips ändå! Smart med handduken, kanske hjälper mot kräkandet! Bumbostol har jag faktiskt tänkt att skaffa ändå så kanske bra att skaffa en redan nu. Vår kudde är hemmasydd och ganska tunn men den får nog duga just nu. Särskilt med tanke på att jag nog bara nojar! :) Är Lillstrumpas eller Syster Ysters skalle bättre nu förresten?

    Saltistjejen - Haha :) Som tur är jag en ganska sund nojare så även om jag tänker en del på detta så är det inte något som jag stressar om. Det ska nog gå bra ändå som sagt! Jag har också tänkt det att just eftersom deras skallar är mjuka och formbara så betyder väl det att de kan ändras men även ändras TILLBAKA om de råkar bli lite platta ett tag?! Japp, det är nästan min enda noja. Det andra är att hon ska gå upp ordentligt för sista var hon lite under sin kurva. Men endast en gnutta under så jag borde inte oroa mig!

    Kram :)

    ReplyDelete
  8. Full förståelse!!!! Nu är ju vårt barn inte här än men jag kan enkelt se mig ha en del vissa "onödiga" nojjor. Jag tror alla har det, speciellt förstagångsföräldrar. Det som är min noja kanske inte är din, men istället är min noja du lätt släpper. Ja, du vet.
    Vänta bara tills vårt barn är här och jag kommer berätta om alla nojjor som då smyger sig på :)
    Min mamma har berättat att hon var het besatt av mina öron och hade för sig att ungen skulle få utstående fladderöron om öronen inte alltid låg mot kudden/madrassen så hon har berättat hur hon hela tiden gick och ändrade öronens position...

    ReplyDelete
  9. Det är lätt att oroa sig för sitt barn. Anna, jag träffade Isolde nyligen, du har inget att oroa dig för. Alla barn får som Isolde bara fläckar på den sida de ligger eller sover mest. Dina bloggkompisar ger dig bra råd. Jag har i mitt jobb sett barn med platta huvuden, tro mig det är ingen fara med Isolde.
    Är du fundersam prata med BVC. kram mamma och Isoldes mormor.

    ReplyDelete
  10. Kan inte låta bli att skratta lite. Förstår ju helt klart det där, man tänker och tänker hela tiden. Fast summasumarum så är det som andra också sagt, sällan att det vaktisk är någon anledning. Fast det är ju också ett positivt tecken; att man verkliger bryr sig och har omtanke om sitt lilla kryp! :-)Fast hoppas ändå att du kan lägga lite av nojan åt sidan. ;-)

    ReplyDelete
  11. Justja. Tänkte ju säga att min syster fick skäll av bvc-sköterskan för att de använde en för dålig kudde (från ikea) till sin dotter, så de fick rådet att köpa en från minimundus. Men som sagt, Alfred har ingen kudde o hans huvud är inte platt...

    ReplyDelete
  12. Anne - Några nojor har man rätt att ha tycker jag, eller hur! :) Jag har också rättat till Isoldes öra några gånger. Fast det verkar mer jag som har problem med öronen. Eftersom jag sover lite mer stelt när jag har Isolde i sängen (del av natten) så har jag flera gånger vaknat av att mitt öra legat vikt. Inte skönt!

    Mamma - Som jag sa till dig på telefon så överdriver jag lite på bloggen. Men visst tänker jag på det och håller utkik efter platt huvud-tecken. Och bra med råd både här och från BVC för att förebygga!

    Bejla - Precis, sällan det är någon faktisk risk, särskilt när man är medveten och tänker lite extra och/eller förebygga. Men för det mesta är jag ganska lugn och avslappnad förälder!

    Marie - Intressant för minns att min BVC-sköterska sa vid första besöket där när vi pratade om ditt och datt att en Ikea-kudde räcker gott och väl! Och vad vi använder är en som min mamma sytt. Tänk vad olika det kan vara från en BVC till en annan!

    ReplyDelete