Monday, October 18, 2010

Show & Tell: Borders

Apologies for another late Show & Tell... A busy weekend is my excuse; it started with girls' dinner on Friday, followed by a much needed sleep-in on Saturday, shopping and a 40th surprise party on Saturday, and Sunday we had apartment viewings, flying and dinner at Peter's uncle on the agenda.

For this week's Show & Tell Petta has chosen gränser, i.e. borders or limit(ation)s. The first thing that popped into my mind was Borders bookstore, and not Borders in general but the Borders in Oxford, which is probably the Borders I have spent most time in (even if it was some years ago now; early 2000s). As many Borders around the world it became a victim of the economic crisis and was closed down, but the memories always remain.



I don't think I actually bought that many books in there (so maybe I contributed to its demise?); actually I probably bought more coffees than books, even though it is likely I spent more on books than coffee, given books tend to cost more than a latte (unless it's one of those 3 for the price of 2 deals perhaps). Most visits to Borders actually entailed spending time in the Starbucks at the back of the store, usually with my friend Kim.



My standard order was a regular latte in the winter and a frappucino in the summer. Now I can't drink frappucinos any more, at least not with cream; instead I prefer a simple iced latte without sugar.



And then we sat there for hours reading gossip magazines! :)



Now when I visit Oxford (not very often but it happens - Kim still lives in the area with her family) we go to what is probably the best bookshop and the one that counts as the "real", i.e. University bookshop, namely Blackwell's. They also have a café where you can sit for hours, though it's more frequented by students actually studying than reading gossip :)



Reminiscing about my time in Oxford also reminds me of one of the first things I learned as a political science (and especially international relations) student related to borders, namely the fact that you have a fundamental right to leave a country (even if it doesn't always apply in pratice) but not to enter another one. I understand that's how the modern world is organised* and that there are lots of (practical) reasons why you cannot allow people to migrate freely across the world, but I wish it wasn't so.



* That said, the nation state is really only 400 years old so does not necessarily have to be a given or a constant at all...

10 comments:

  1. Just det Borders här ja. Jag är dock en Barnes and Nobles-kund och har sällan gått på Borders. Du verkar även haft en rolig helg! Och passa på att SOV medan du kan säger jag bara!!! hahahaahaaa! :-)
    En klyscha jag vet, men det ÄR faktiskt lite så det är. Med barn kommer plötsligt ett väldigt mycket mindre slmnkonto.... ;-)
    KRAM!

    ReplyDelete
  2. Hälsningar från en annan senfärdig :)) Borders hade jag inte hört talas om tidigare, så nu fick jag lära mig nåt nytt!

    ReplyDelete
  3. Saltistjejen - Barnes & Nobles gillar jag också men den fanns inte i Oxford :) Waterstone's fanns dock. Det var en rolig men lite väl fylld helg. Nästa helg ska jag ta det lite lugnare. Jag har alltid haft lite svårt att somna och vi går och lägger oss alltför sent (23-00-tiden). Jag borde bättra mig nu inför den kommande sömnlösheten i enlighet med ditt råd! :) Kram!

    Strandmamman - Jag är nog oftast sen med temat, kunde ha skrivit om det på "historien upprepar sig"! ;) Borders finns ju inte i Sverige eller Finland så kanske inte så konstigt att du inte hört talas om det.

    ReplyDelete
  4. En annan Barnes and Noble fantast anmäler sin ankomst.
    Vi har visserligen Borders också. men jag är aldrig där.
    Här i US är det BN som har Strabuckls, men Borders har ju också cafe...vet inte vilket. Kanske de också har Sbux.
    Regardless, amerikanska boklådor ÄRO fantastiska!!!
    DE kommer snart som inlägg i min serie "amerikanska fenomen".
    KLOKT att skriva om Borders...Mkt bra!!
    sekunderar Saltis: SOV, Anna!! AS much as you can!!
    Antar att du får gå upp och kissa fem ggr per natt numera (I rememeber it all too well)...Men sov så mkt du kan emellan toabesöken!!

    ReplyDelete
  5. Ja tänk vad en kan sitta på en bókhandel och här kaffe. Det kunde jag inte i Finland/Sverige när jag pluggade. Jag har inte besökt Borders trots att vi har en i närheten. Åker gärna till Barnes&Nobles, men det blir ofta inte tid till att sitta längre stunder. Plikten kallar alltid.

    Den dagen vi kan åka ut och in som vi vill, skulle jag vilja uppleva...

    Jag instämmer med damerna här ovan om att SOVA är viktigt, men även motion så att du blir stark och får frisk luft. Mammorna på rad ger råd. Hahahahaha!

    Kramen

    ReplyDelete
  6. Ah, de härliga engelska bokaffärerna. När jag var i Manchester i våras stannade jag så länge på ett ställe att de nog trodde att jag flyttat in.

    ReplyDelete
  7. Västmanländskan - Just denna är kanske amerikansk från början men jag förstår vad du menar! Kan tänka mig att det är svårt att slita sig för en bokälskare som dig!

    ReplyDelete
  8. Har ju missat att svara på två kommentarer ser jag!

    Annika - Barnes and Nobles känns väl lite mindre kommersiellt eller så än Borders? Eller vad tycker du? Ligger lite efter din blogg så vet inte om du skrivit om bokhandlar ännu (?) men det ska bli spännande läsning!

    Kissar inte så mycket mer på nätterna ännu (går väl upp en eller två gånger men så har jag nästan alltid varit) men däremot på dagarna. Känner mig superkissnödig och så har jag typ två droppar :)

    Kram!

    Taina - Nä, och inte kan man det direkt än heller om nu inte bokhandeln har ett fik men få svenska bokhandlar har ju det tyvärr :(

    Du får passa på dock medan du bor i USA! Jobba lite mindre! :)

    Ska sova lite mer, har varit dålig på det faktiskt men ska försöka leva efter era råd. Motionen går det så där med men jag går eller cyklar till jobbet i alla fall och går oftast om vi ska ner på stan.

    Kram!

    ReplyDelete
  9. Rolig tolkning på temat. :-)

    ReplyDelete