Sunday, August 01, 2010

UK Roadtrip: Chester and Anglesey

Thought I'd better start early (if having been home for three days still qualifies as early?) with showing some holiday photos. I usually leave it pretty late and I still haven't posted all the pictures I wanted to show from the Maldives or our holiday in the US last year. Call to self for improvement!

As you may remember we decided to spend a week in the UK while we'd be there for my friend James's wedding. The wedding was held in/around Northallerton in Yorkshire, a part of the UK neither of us had never visited before, so we decided to fly in and out of Manchester and then make a "loop" north and back south from there. Our first stop was Chester, a pretty town outside Manchester (we didn't feel we had to see Manchester particularly, besides I've been there before, albeit very briefly for a Spice Girls concert...), where we stayed at a cute little B&B called Mitchells of Chester. We arrived around dinner time so after a quick check-in and inspection of our nice room...


...we walked to town (max 15 min walk through a residential area with pretty brick houses) for some sightseeing and food (Italian chain restaurant Piccolino that I can also recommend).

Chester has a number of medieval buildings, although some of them are Victorian restorations, and many remnants from the Romans who once founded the city. It also has one of best preserved city walls in the UK.


Chester has something unique for Britain apparently. The so-called "rows" consist of buildings with shops or dwellings on the lowest two storeys (hopefully illustrated by the photo below). The shops on street-level are entered directly from the street (or are even a few steps below street level) whilst the ones on the first floor are entered behind a continuous walkway.


In addition to the rows, Chester's most famous landmark is probably the Eastgate Clock, said to be the most photographed clock in the UK after Big Ben.


We had planned to visit more of Chester the next day, but thanks to that wonderful modern phenomenon that is Facebook, my friend K. (originally from South Africa but living in the UK since ten years) saw that I was in Chester (thanks to another wonderful modern toy, the iPhone, and the app Gowalla, which enables you to log where you are and link it up to FB), and quickly sent me a message saying she and her husband N. and their six-month-old daughter I. were in Wales, only about an hour's drive from Chester. I had known that were going to be in Wales and I had meant to e-mail her our intinerary but I had neither realised how close Wales was to Chester (duh! as Chester borders Wales) nor had got around to sending her our plans before we took off. K. asked "do you really want to drive all the way here, I know you have a lot of driving ahead of you?!" but how could we not go and see them when they were so close! So after breakfast we set off through the worst downpour I have experienced for years and were soon reconnected with great friends that we haven't seen for almost two years! And we also got to meet little I. for the first time! After hanging out at the house (N's parents' house in Anglesey, the north Welsh-speaking part of Wales) for a while, the rain stopped and the sun came out and we headed to the little town of Beaumaris (which I have visited before back in 1998 or 1999).

N. and I enter Beaumaris Castle




Mandatory group shot, sans Peter who had to stay behind the camera


Peter connects with I.


Beaumaris beach and pier




I'm quite proud of this "catch"! :)


Next post will be about Yorkshire!

15 comments:

  1. Åh, vad det ser mysigt ut. Skulle väldigt gärna resa och se mer av det landet. Jag förstår vad du menar med byggnaderna, både text och bild, men kände inte till det tidigare. Verkligen smart utnyttja tillfället att se och göra mer, än att bara flyga ner för själva bröllopet och sen hem igen.
    Den bebisen var för övrigt bedårande söt och charmig, ser att din blivande verkar väldigt naturligt och go runt/med barn. Bra tecken det för framtiden ;)

    ReplyDelete
  2. Vilka underbara bilder! Och vad ROLIGT att ni kunde träffa din kompis också! otroligt egentligen"
    Kramar!!

    ReplyDelete
  3. Vilka fina bilder och jag blir verkligen så sugen på att semestra i Storbritannien snart... när det nu skulle vara med alla andra resplaner!?
    Ha ha, jag blev också lite paff när du skrev att du Wales bara var en timme iväg från Chester, borde nog studera Storbritanniens geografi lite närmare ;-) Anglesey har jag varit på... 1988 eller 89 så tio år före dig!
    Jättehärlig bild på I och Peter, såg den på FB också.
    KRAM från en annan som har en backlog av semesterbilder att visa...

    ReplyDelete
  4. Engelska B&B är verkligen mysigare än svenska vandrarhem... åtminstone vackrare. Yorkshire är ett favoritlandskap, jag har t o m vandrat där.

    ReplyDelete
  5. Å, nu blev jag ännu mer sugen på att göra en liknande resa. Ända sen vi sågs och du berättade om planerna har jag gått och smådrömt om en roadrtrip. B&B:et ser riktigt fint ut. Någon gång borde du skriva ett helt inlägg om alla fina hotell och B&Bs ni bott på, ni verkar alltid hitta så bra ställen!

    ReplyDelete
  6. Anne - Jag hade aldrig varit norr om Manchester tidigare - förutom i norra Wales där vi även var nu - och har annars mest varit kring London, t ex Kent söder om London och Oxford med omnejd, t ex vackra Cotswolds, samt Cornwall, den allra västra delen av England. Så jag kände att vi var "tvungna" att passa på när bröllopet var i norra England.

    Lilla I. var definitivt mer intresserad av Peter än av mig. Verkar som bebisar gillar hans skäggiga ansikte. Det är nog både för de vill känna - de utforskar ju så - och för att hans ansikte har mer kontraster. Håller med om att det bådar gott för framtiden!

    Saltistjejen - Visst är det lite otroligt! De skulle bara vara kvar där i några dagar till så hade vi gjort våra planerade stopp tvärtom så hade det inte passat. Nu fick vi ca fyra timmar där vilket är såklart för kort egentligen men ändå tillräckligt för stunden så att säga. Med sådana här vänner känns det ju som man sågs härom dagen fast det var nästan två år sedan sist.

    ReplyDelete
  7. Petra - Vad har ni för resplaner då?! Men landet finns ju kvar så ni har tid på sig. Men jag förstår vad du menar, det är så många ställen man skulle vilja besöka NU!

    Så du har också varit på Anglsey - kul! På tal om geografi, senast igår var vi tvungen att kolla upp var Singapore egentligen ligger (söder om Malaysia) - sånt man borde veta tycker man.

    Nu är vi i Nice så jag har inte tillgång till resten av bilderna men när jag kommer hem ska jag visa mer! Kram!

    Olgakatt - Det finns ju en del B&B i Sverige också som är mysiga men det är inte riktigt samma sak och inte riktigt lika vanligt fenomen så att säga. Vi var dåliga på att vandra på den här resan, förutom stadspromenader, men någon annan gång skulle jag vilja vandra över "dales and moors". Fast jag kanske ska börja med t ex Jämtlandstriangeln i Sverige som jag också är sugen på.

    Skolfröken - Varning för att du kanske blir ännu mer sugen efter mina nästa inlägg! ;) Bra idé med ett inlägg om B&B - det kanske blir av någon gång! En slags sammanfattning av vad som gör ett B&B bra eller dåligt t ex. Det där lilla extra liksom. Kram!

    ReplyDelete
  8. Ha ha, Singapore hade jag nog kunnat placera, jag var där 1997 på vägen till Australien.
    De närmsta resplanerna är Spanien (med övernattning i södra Frankrike och 3-4 dagar på kusten söder om Barcelona innan vi åker till svärfamiljen i Aragón som vanligt), tjejhelg för mig i Genève, Stlmh i september (överraskningsresa för Os födelsedag, vi får se om jag hinner med en liten bloggfika!?) och en vecka på Cypern i oktober för svensk-cypriotiskt bröllop. Sedan har vi pratat om London eftersom vi har vänner som "borde hälsas på" och Paris...

    ReplyDelete
  9. Förresten, jag såg din kommentar om I och Peters skäggiga ansikte. Småbarn ÄLSKAR min far, trots hans mörka skägg eller kanske tack vare det ;-) Vilket är roligt för jag hade trott att de skulle vara rädda för skägget!?

    ReplyDelete
  10. Petra - Låter som trevliga resplaner! Hoppas vi kan få till en bloggfika i september! Paris är ju väldigt nära Bryssel och även London är ju bara drygt två timmar med Eurostar så de borde ni nog få till. Å andra sidan vill man ju bara vara hemma och lata sig några helger också. Och ni letar ju hus också.

    Tror det är så olika med barn men jag tror att de ofta "attraheras" av just kontraster och det som står ut lite så att säga. Min pappa har visserligen inget skägg, bara mustasch, men han är alltid poppis med bebisar/småbarn. Fast jag tror det är för att han gärna sitter på golvet och leker med dem. Ibland är det istället noll intresserade av min mamma som blir lite sotis, den förskollärare hon är :) Men ibland kan även barn vara oförklarligt rädda. T ex min kompis dotter var jätterädd för min kompis bror i många år från det hon var nyfödd till ett par år. Från första gången hon såg honom var det något. Han är lång, men inte så mycket längre än andra män, och inte ser han konstig ut heller. Men det var väl något, kanske var hans after shave eller vad som helst. Eller rösten kanske.

    ReplyDelete
  11. Ha ha, det får mig att tänka på en kompis son som var livrädd för vår franska vän som har stort lockigt hår. Han bara skrek när hon närmade sig, redan som nyfödd. Nu är han 2 år gammal och inte lika lättskrämd av hårburr :D

    ReplyDelete
  12. Nu blev jag sugen på en road trip i UK! Jag har knappt varit där, så det får sättas upp på den där listan som kan börja prickas av efter att vi har flyttat - när man äntligen kan åka på semester igen, inte bara hem!

    Härliga bilder. Och vad roligt med Little I. I Stockholm finns en Lilla I som jag känner.

    Kram!

    ReplyDelete
  13. Petra - Det är svårt att inte ta sådant personligt fast man vet att man inte alls ska göra det. Skönt i alla fall att det brukar gå över med tiden!

    Marianne - Det kommer fler inlägg så småningom så du kommer nog bli ändå mer sugen! ;) Jag ligger efter på din blogg men har förstått att det är hemflytt på gång ganska snart. Måste kika in snart och läsa ikapp.

    Det var så kul att få träffa lilla I. på riktigt efter att bara sett foton på Facebook i sex månader. Jag hoppas att det inte dröjer så länge till nästa gång, ev. ska jag till London på en jobbresa i oktober.

    Kram!

    ReplyDelete
  14. Kul att få ta del av er resa på detta viset. Visst är den moderna tekniken fantastisk och resulterar i många möten och äventyr som man annars aldrig skulle ha fått! :-) Ser fram emot fortsättningen, men nu ska jag på ett möte... ;-)

    ReplyDelete
  15. Isflaket - Kul att ni tycker det är kul och intressant att läsa och att det inte är bara jag som tycker det är kul att berätta! :) Ja, just träffen har vi verkligen Facebook att tacka för!

    Kul att du läser ikapp!

    ReplyDelete