Tuesday, August 10, 2010

UK Roadtrip: York & Yorkshire Moors

Back home from Nice and time for my second post about our UK roadtrip (first here)!

We said goodbye to our friends in Wales and headed back to England and to Yorkshire where our first stop was York. In old York we only had time for dinner and a walk around but we hadn't planned to visit any museums there anyway so a few hours was plenty. Like Chester, York is a walled city, founded by the Romans (though the wall is medieval), and was also a (Danish) Viking town for a while, Jórvik. As you can see in the photos below York has pretty little streets, called Snickelways. One of these, the Shambles, is a narrow medieval street, lines with shops and tearooms (and pubs of course), which was once the butchers' street. Shambles takes its name from "shamel", meaning the stalls or benches on which the meat was displayed, some of which, including hooks, can still be seen. The current look of the street(s) is from the 1400s.



Cute shop windows


Beautifully adorned building and window


The geography of the world through a tube map


Peter being silly in front of Clifford's Tower, a remnant of a 13-14th century castle and the city wall


We spent the night at Manor House Hotel in West Aukland, County Durham, a hotel which would be our base for the next few days. The Manor House was once Henry III's hunting lodge and apparently there are ghosts around (they didn't say if it was the King himself or someone else...), but we didn't notice anything, maybe because we don't really believe in such things...

The following day (Friday) we steered the car towards the North Yorkshire Moors, or the North York Moors, as they are also called. The moors are one of the largest areas of heather (ljung) moorland (characterised by low growing vegetation on acidic soils; hed in Swedish) in the UK - covering almost 1,500 km² - and it has been a national park since 1952. First, and before we had entered proper moorland, we stopped at Rievaulx Abbey, the ruins of a Cistercian monastery from the 12th century.



As you can see, the cathedral must have been quite something back in the day




Pretty flowers among the stones


Lunch was had in a small village called Hutton-le-Hole where the sheep grazed by the road between the church and the pub!



After lunch we entered real moorland. It was quite uphill getting there but going down was even worst; we had to drive in first gear! It's difficult to take photos that really illustrate how steep it really was though.

Surrounded by heather


Don't want to run down a cute lamb!


Hilly, beautiful landscape


Taking some time to look at the world and reflect


Next episode: Yorkshire's coastline

16 comments:

  1. Underbar läsning, både detta som föregående inlägg om er road trip. Bättre än en resekatalog! Visst är det bra med en blogg då man ibland känner sig "tvingad" att skriva ner om sina upplevelser och simsalabim har man ett minne för livet att kunna dela med sig till andra!

    Kram

    ReplyDelete
  2. Maldives vacations. This is the 1st step for your Maldives Holidays. With over 100 Maldives resorts suited for perfect Maldives Vacations for any holidays.Maldives was awarded the Indian Oceans Leading destination for 2009, 2008. also Maldives was awarded the World's most Romantic destination of the year in 2007.
    maldives holidays

    ReplyDelete
  3. Håller med Taina- jag kommer gå in här och läsa när det blir dags för vår roadtrip!

    ReplyDelete
  4. Taina - Vilken komplimang :) Jag håller med att det är bra att bli "tvingad" att skriva. Jag har ju haft min blogg i snart fem år och egentligen inte skrivit ut något av det jag skrivit än. Tror det finns sajter där man kan köra sin "blog to a book". Borde kolla upp det. Inte bok för att publicera men ha en skriftlig version för sig själv.

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Maldives holidays - Already been there but thanks anyway! Will save the site for future reference.

    Skolfröken - Kul! :) Gör det!

    ReplyDelete
  6. Fina bilder! Vilken härlig semester ni har haft. Jag sa till Klas nu att jag vill åka runt i England. Hjälp så mycket jag vill! Är det inte svårt med vänstertrafiken?

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Marianne - Tack! Det var en mysig semester. Vädret hade kunnat vara lite bättre (läs: varmare) men annars är vi jättenöjda! Du kommer få fler inlägg som du kan visa Klas! :) Peter körde hela tiden förutom efter våra kompisars bröllopet då jag körde. Att bedömma avståndet på vänster sida är svårast men Peter blev ganska säker efter några dagar. Vi har kört på vänster sida tidigare, när vi var i Sydafrika (då vi båda körde ungefär lika mycket), och jag körde litegrann när jag bodde i England men det var ju länge sedan.

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Å, jag längtar till Yorkshire, det börjar bli längesedan nu.Jag älskar landskapet och Wensleydale cheese! Jag älskar James Herriots skildringar och glömmer aldrig den lilla byn West Burton där jag hamnade av en slump en gång när jag sett en pytteliten skylt på ett träd: "B&B at top of village".
    Tack för turen och alla minnen den väckte!

    ReplyDelete
  9. Olgakatt - Varsågod! :) Det var verkligen vackert där. Vi såg inte så mycket av "dales" men jag föredrar nog "moors" av de två olika landskapstyperna. Vi missade tyvärr Wensleydale-ost, tyvärr, jag som gillar ost :( Tror jag såg West Burton på kartan men minns inte att vi åkte igenom. Kan tänka mig att det var ett gulligt B&B du hittade!

    ReplyDelete
  10. Jag blev nyfiken på det där med blog to book, alltså inte för publicering (som du också skrev) men för sin egen skull. Hör av dig om du får nån mer info om det och hur det kan funka! Jag kan ju i och för sig själv försöka leta fram fakta också. Men det vore toppen. Läste att nån större bloggportal (men ingen av de riktigt stora) hade fått alla sina servrar pajade på nåt sätt, så alla de som hade blogg hos dem hade fått sina inlägg helt raderade och det verkade inte gå återställa. Har jag för mig. Vore ju urtråkigt om nåt sånt hände..

    York ser supermysigt ut! Precis som i Morden i Midsomer,som jag för övrigt saknar så, svärfar har dock spelat in de nya avsnitten som visats/visas i svt i sommar så snart får jag skivorna :)
    Gillade den geografiska kartan som var som en t-banekarta också.
    Kram!

    ReplyDelete
  11. Anne - Jag gjorde en kort googling och då hittade jag bl a Blurb, Blog2Print, BlogBooker, Lulu, Solentro och Vulkan men har inte hunnit kolla in dem mera. Men jag antar att de även trycker med lla ens bilder för det vill man ju. Kommentarerna vore ju också kul men det kanske är lite svårare, de tar ju en de plats. Fast de borde ha en kolumn till höger på sidan med kommentarerna. Man borde ju verkligen ta tag i något innan det händer något. Även om jag iofs tror att Blogger samt Wordpress har flera säkerhetskopior av sina servrar.

    Jag har missat de flesta Midsumer-avsnitt i sommar men de brukar ju visas flera gånger i repris så det gör nog ingenting! :)

    Visst var kartan kul!

    Kram!

    ReplyDelete
  12. Tack för tipsen!
    Jag blev rätt ivrig själv efter att ha läst om detta hos dig, så gjorde själv en liten googling. Det känns som ett jätteprojekt att ta tag i(och därför lär man väl aldrig få tummen ur...) men man borde som sagt verkligen....
    KRAM!

    ReplyDelete
  13. Anne - Vi får tjata på varandra att få det gjort! :) Kram!

    ReplyDelete
  14. Härliga foton! Jag ska deffinitivt se mer av England og Storbritannien en dag. Tack för inspirationen. :-)

    ReplyDelete
  15. Hi, nice blog & good post. You have beautifully maintained it,Its really helpful for me, hope u have a wonderful day & awaiting for more new post. Keep Blogging!

    ReplyDelete