Monday, August 23, 2010

UK Roadtrip: Durham and Northumberland Coast

The story continues... The day after the wedding (Sunday), we were all invited to a buffet at Jill's parents' house (didn't take any photos). After that, around 3pm, Peter and I, accompanied by Karl (Céline and Diego arrived later to meet up with Karl by which time we were already on the road for our next stop), headed to Durham. Durham is probably most known for its cathedral, the castle and university. The city has played an important part in the defence of the north and Durham Castle is the only Norman castle never to have suffered a breach. There are two rivers in the city, Wear and Browney; I think we parked just next to Wear.

The Cathedral, named Church of Christ, Blessed Mary the Virgin and St Cuthbert of Durham, but commonly called Durham Cathedral, was founded in 1093 and is nowadays a UNESCO World Heritage Site, along with Durham Castle. The Cathedral is regarded as one of the finest Romanesque cathedrals in Europe and the church nave is early Gothic architecture.

Kalle and Peter in front of the cathedral


Quite impressive


Durham Castle was originally built in the eleventh century as a symbol of Norman power in the north of England, as the population of England in the north remained rebellious following the Norman Conquest in 1066. It was the Bishop of Durham's palace for a long time until it was given to Durham University as accommodation for the institution' first college, University College, and still to this day belong to the college (and as a result the college is informally known as "Castle"). The castle was made famous for its Great Hall from the 14th century, which was the largest great hall in Britain until it was shortened a hundred years later; however it is still 14 metres high and over 30 metres long.

Unfortunately the Castle was closed on the day of our visit


This is what we could see through the little door


From Durham we continued our journey towards Warkworth in Northumbria. Warkworth is a small town, or village really, situated along River Coquet, about 1.6 km from the coast.

We stayed in another lovely B&B - the room wasn't as romantic as the one in Chester but it was still cosy and the innkeepers Margaret and Chris were genuinely nice and friendly and the breakfast was delicious, especially the homemade (still warm) bread and fresh fruit plate. Tower House B&B is situated just next to (or below) Warkworth's main attraction, the castle.



Our room


In the evening we passed by this lovely bridge over the river Coquet


The next day we had a look at the Castle, just the outdoors though and not the interior (there's a limit to how many castles one can visit; we had already visited the ruins of Rivaulx and wanted to visit a proper, still lived-in, decorated castle instead....see further down).



So instead of visiting the castle we took a walk in the village.

Looks like hard work rowing ten boats (some of which are outside the picture)


Swan with little ones


Warkworth Church, which is really called St Lawrence


The pub where we had dinner the previous night


Can you see the cat guarding the shop window?


We left Warkworth mid-morning for our next stop, Alnmouth, another small village located at the mouth of a river, River Aln. Today, Alnmouth is a popular tourist destination as a port to the Northumberland Coast Area of Outstanding Beauty and the nearby Alnwick Castle (pronounced Anick), still the residence of the Duke of Northumberland and used as a stand-in for both the exterior and interior of Hogwarts in the Harry Potter films. We opted not to visit Alnwick Castle though as they (not surprisingly) charge quite a lot in entrance fee (and the roads and car parks are far from the castle so you can't even steal a photo). Alnmouth Village also has the fourth oldest golf course in the country, located beautifully by the sea and next to the beach.

Alnmouth beach


Same beach, different person


After Alnmouth we steered the car towards a castle we did intend to visit, Bamburgh, seat of the former Kings of Northhumbria and presently owned and inhabited by the (industrialist) Armstrong family.

Quite impressive, seated on a hill with the beach on the other side


It's supposedly quite difficult to besiege to say the least


Posing at the castle with the beach below (it looks like I have stolen a small cannon and tried to hide it in my purse, doesn't it?!)


Castle interiors


We finished our visit to Bamburgh with a stop at the famous The Copper Kettle Tea Rooms. The row of cottages where the tea room is located, Grove Cottages, were originally built as accommodation for people working at the Castle. The domed ceilings are still the original ones. In 1956 two sisters bought the buildings that are now the Tearoom and the adjacent Giftshop and spent almost a fortune on renovating them. In the 1970s the sisters sold the business to separate buyers but the tearoom and the giftshop still both exist.



What's next?! Edinburgh!

15 comments:

  1. Ja det blir lätt många kyrkor och slott när man reser runt så där, så man får nog välja för att inte tröttna. Nu måste jag leta upp en karta så att jag kan se lite hur ni har åkt också. Jag är rätt dålig på de där öarna, skam till sägandes.

    Kul att få hänga med till Skottland också!

    Kramar!

    ReplyDelete
  2. Marianne - Efter att ha varit på semester i Italien ett par gånger så har man ju också sett en hel del imponerande kyrkor. Och efter ett tag ser ju alla slott ungefär likadana ut. I mitt inlägg om sommarplaner hade jag en ungefärlig karta men den slutliga rutten blev lite annorlunda. Jag hade också lite dålig koll förut men efter den här resan har jag ganska bra hum (humm?).

    Precis, nästa avsnitt blir Skottland (det här inlägget var vi fortfarande på engelska sidan av gränsen). Kram!

    ReplyDelete
  3. Jag tycker alla stadsnamn/byar/platser/sevärdheter har väldigt charmiga och spännande namn. Durham är väl det som känns mest "normalt". Men när du berättat om olika platser så slår det mig att mycket har väldigt specialla namn, som t.ex. Warkworth. Namn som bara låter gamla och fulla med historia. Eller så är det bara i mina öron det låter så. Men tycker t.ex. amerikanska platser kanske är mer fantasilösa, som det här med att det finns massor med Jacksonville t.ex.
    KRAM!

    ReplyDelete
  4. Anne - En del är lite roliga t o m, som Hutton-le-Hole som jag skrev om i ett tidigare inlägg :) Durham finns det ju också ett i North Carolina och Warkworth, England, är tydligen vänort med Warkworth, Nya Zealand. Men antar att de flesta amerikanska och nya zealändska/australiska namn ju kommer från de engelska erövrarna så det är inte så konstigt. T ex allt i New England heter efter engelska orter, typ. Men ibland finns det engelska byar och orter som heter samma i flera landskap, det märkte när vi sökte efter ortnamn i GPS:en.

    P.S. Svar på ditt mejl kommer snart! :)

    ReplyDelete
  5. Jatteskoj att lasa annu ett inlagg om er englandstrip. Vad mycket ni har sett!! Mer an jag brukar se har maste jag erkanna, for jag aker ju hem safort vi har nagra dagar ledigt :-).
    Vad skoj det ska bli att fa lasa om Edinburgh ocksa. Jag har varit dar tva ganger och alskade verkligen stallet!!

    Ang fragorna i forra inlagget sa blir det kanske en form av smekmanad nasta ar. Vi funderar pa att ta en trip bara vi tva till New York eller liknande. Vi far se!
    De brollop jag har varit pa har har varit valdigt olika. Nagra har faktistk slutat runt midnatt. Men de har oftast borjat redan vid 12 pa dagen sa vid midnatt ar man ratt matt och vill hem!
    kram

    ReplyDelete
  6. SÅ roligt att ta del av detta. Katedralen var ju fantastisk. Den skulle jag verkligen vilja se.
    Jag skulle också vilja se Harry Potter slottet, men visst, jag förstår att det kostar en hel del att gå in där.
    jag vill också ta en roadtrip i England, i hela UK. SE allt det fna och gulliga (och mindre gulliga, I am sure).
    Ser fram emot Skottland!

    ReplyDelete
  7. Millan - Så där var det ju när jag bodde i England också; jag åkte ju hem när jag hade ledigt (eller så var jag i USA hos min gamla aupairfamilj). Jag lyckades dock se Cornwall samt en del av Cotswolds samt Wales men så mycket mer blev det inte.

    Jag tyckte faktiskt så där om Edinburgh. Alla byggnader ser så smutsiga ut men de gillar väl den stilen? Men visst var det lite charmigt med bergen och de gamla kvarterer upp vid slottet. Men mer om det i inlägget!

    New York låter perfekt för bröllopsresa! Skönt med sol och bad också men då kan ni ju ta med barnen. Maldiverna var faktiskt väldigt barnvänligt. Kostar ju en del men jag tror inte barnen kostar särskilt mycket extra.

    Jag hörde också det att många bröllop börjar redan kl 12 och då kan jag förstå att man slutar vid midnatt. Särskilt om middagen börjar ganska tidigt och även dansen/festen tidigt.

    Kram!

    Annika - Jag måste erkänna att jag inte ens läst HP (kanske den enda kvar??) men Peter har det så han var nog lite mer sugen men ändå inte så sugen :) Men kanske någon gång i framtiden med barn för de har tydligen byggt "världens största träkoja" och har andra mer barninriktade aktiviteter och utställningar där.

    Jag rekommenderar verkligen en UK roadtrip (ursäkta att jag tjatar :)!

    Kram

    ReplyDelete
  8. Marianne - Det var det jag trodde men jag blev lite osäker plötsligt :)

    ReplyDelete
  9. Jag snodde en gammal lista hos dig i dag. Du har en sån bra samling!

    Kram!

    ReplyDelete
  10. Marianne - Då får jag kika in och kolla vilken det är! Kram

    ReplyDelete
  11. Låter verkligen som om ni har haft en härlig roadtrip - något jag själv verkligen älskar. Massor att se också. Älskar slott och katedraler i kombination med det lite mer lokala/vardagliga och naturvyer. Katedralen i Durham har stått på min lista ett tag, men nu får jag visst se till att förlänga den listan (och då inte bara för att katadralen visade sig att ha en mångt längre namn än vad jag kunde komma ihåg ,-) ).

    ReplyDelete
  12. Isflaket - Jag gillar också roadtrips (även om jag brukar tänka en del på mitt ekologiska fotavtryck och kompensera på andra sätt) för man ser så mycket mer än om man bara gör ett nedslag med ett flygplan så att säga. Hur landskapet förändras är så intressant tycker jag.

    Katedralen var fin. Hade gärna sett slottet också men det var ju stängt tyvärr. Förresten sa de till oss att man inte fick ta foton (inte ens utan blixt) så det blev bara ett kort inifrån katedralen (innan jag blev tillsagd). Tycker sådant är larvigt. Det är ju bara blixt som förstör. Men de vill sälja vykort med bilder istället.

    Kram!

    ReplyDelete
  13. Ah, vad kul att hitta hit (via life in the suburb blog)!
    Som boende i London ser jag jatte mkt fram emot att lasa om din UK road trip och fa lite tips, nu nar vi antligen kopt bil igen:-)

    ReplyDelete
  14. Catharina - Kul att du kikade in! Välkommen! Och roligt att du tycker det är kul att läsa om våra äventyr på de brittiska öarna! Jag jobbar precis på ett inlägg om Edinburgh och sedan kommer det ett slutligt om Lake District. Jag önskar jag hade haft en blogg 1998-2002 när jag bodde i Storbritannien (London och sedan Oxford).

    ReplyDelete