Tuesday, August 31, 2010

Shopping & Mini-Break Weekend

I had Monday (yesterday) off from work due to my workplace being closed (something I had missed and didn't discover until last Tuesday - didn't get too upset naturally) so my friend Malin and I took the opportunity to make a little trip we had talked about for a while. We went to a place I had previously vowed never to visit, ever, but Malin gradually won me over to her side, brainwashing me into thinking "yeah, maybe it could be quite fun actually... maybe they have some good deals on x or y...".

What am I talking about? My Swedish readers will immediately understand when I say it and be either utterly shocked or say "actually, I've been there too; I used to be a sceptic too but...". It is...

Gekås, Ullared

There, I said it. I'm still a bit embarassed that I can now add Ullared to my list of life experiences but... ;)

For the non-Swedes, this is a low-cost department store à la Walmart or similar (English link), also called big box market (but Walmart is normal compared to this place...).

So how was it? It was alright actually - you can find lots of useful things there, especially perishables such as schampoo and dishwasher tablets, as well as household utensils and children's clothes - but I thought it was going to be even bigger than it was and that it was going to have more brand names goods, especially clothes. So in that respect I was a little disappointed. There were some outlet shops in the vicinity too but these weren't that great. What Gekås did have was a lot of cool and/or pretty lamps and you could also buy cheap Wiis and blueray players, etc. I think my recommendation is to know what you're looking for, maybe research a little beforehand and see when they have deals on what. When you're just randomly shopping like I was you don't make any big finds so-to-speak. Another recommendation is to go on a Monday in off-season like we did - much fewer customers than on a normal trading day (I assume).

The best part about the trip was doing it with a best friend - talking for hours in the car and in the cute cottage we rented. We don't spend time together that often so it was nice quality time! The B&B we stayed at was really nice - Malin has blogged about it here, here, here and here. On the Sunday night, the night we stayed there, we were the only ones in the whole B&B; maybe that's why we were very popular with the cute and super social house cat.

All-in-all, a super weekend!

13 comments:

  1. WOW! Så du kan alltså lägga Ullard på din lista över de mest besökta ställen i Sverige? Jag har aldrig varit där och är fortfarande skeptisk. Inte för att det är billigt och det finns mycket men FOLKMÄNGDEN! Men nu var det ju inte så för er. Skönt.

    Kramar

    ReplyDelete
  2. Låter mysigt! Som du skriver så
    är det ju inte alltid själva målet som är målet utan mer vägen dit... ;-)

    ReplyDelete
  3. Ha ha, BÅDA mina syskon har varit i Ullared det här året och båda har skämts att erkänna det för mig!!
    Det jag först tänkte var att det måste vara himla långt från Sthlm men om ni stannade över på ett B&B blev väl avståndet mer hanterligt. Det låter faktiskt jättemysigt att åka iväg med en kompis och bo på ett fint B&B. Det skulle jag också vilja göra, sedan hade jag väl kunnat skippa just Gekås, ha ha.
    PS Tur att du inte upptäckte den lediga måndagen tisdagen EFTERÅT ;-)

    ReplyDelete
  4. Taina - Japp, nu sällar jag mig till massan liksom! ;) När vi kom dit vid halv tio var det inte så mycket folk alls men sedan blev det mer och mer. Men inte alls så crazy som jag tror att det kan vara under högsäsong och på helger.

    Kram!

    Saltistjejen - Precis, resan eller vägen dit är lika viktig eller t o m viktigare. Kram!

    Petra - Jag har ju också skämts som sagt och därför skyller extra mycket på Malin att hon tvingade mig, typ ;)

    Det tar ungefär 5 timmar att köra men vi stannade två gånger, en gång för lunch och en gång för fika, både för vår egen skull men också för Malins 9-månaders som också var med. Men om jag åker igen någon gång (tror inte det men utifall att) ska jag nog ta vägen via Göteborg (E20) istället för Jönköping (E4) som vi tog nu för då kan man åka förbi ett jättebra outlet utanför Göteborg också. Minns inte vad det heter men tror det var Europort eller något sådant.

    Haha, ja, det var väldigt tur att jag inte märkte det först i efterhand! :)

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Later valdigt trevligt tycker jag. Sa du har varit i Ullared nu.. jag har aldrig varit dar. Inser att det ar meningslost att kopa en massa grejer som jag sedan inte kan ta med mig till england anda. Men lite nyfiken ar jag ... Kram

    ReplyDelete
  6. Hehe, vad kul att du kan bocka av den grejen på listan. Det känns ju nästan som en svensk turistaktivitet man borde göra.
    Jag kan känna att en anledning varför det vore kul åka dit är för att spana in folk. Det går väl typ bussar dit med folk som rest genom halva landet bara för att shoppa som galningar.
    Kram!

    ReplyDelete
  7. Millan - Japp, nu har jag varit där :) Det finns säkert liknande billighetsaffärer i England, men om ni flyttar hem till Sverige någon gång... De hade ju barnkläder iofs men inte så stor barnavdelningen som jag trodde. Kram!

    Anne - Turistaktivitet är en bra term för det! Jag tänkte också lite så, kul att åka dit och studera folk liksom. Sedan tittade jag nog inte lika mycket på folk som jag trodde jag skulle göra. Men jag slogs av ett det var en hel del sådana typiska Ullaredare, som är med i dokusåpan, men också förvånansvärt många normala som du och jag haha :) Det är sant att det går bussar. Min kompis (inte hon jag åkte med, en annan) åkte på en sådan en gång. Bussen gick typ två på natten och så kom de väl hem efter midnatt. Kram!

    ReplyDelete
  8. Jag har varit där - för cirka hundra år sedan. Minns faktiskt inte mer än att jag inte köpte någonting. Och att det var massor av folk och urlångt att åka. Och detta alltså INNAN det blev så himla berömt med tv-serier och allt ... Jag tror det var i början av 80-talet jag var där.

    Kram!

    ReplyDelete
  9. Marianne - Så du köpte ingenting? Jag köpte egentligen ingen jag desparat behövde men mycket användbart som hygienprodukter samt lite inredningsprylar och barnkläder, bl a till en kompis i England som tycker svenska barnkläder är både bättre kvalitet för pengarna samt roligare färger. Jag kände givetvis till det innan TV-serien (och har inte följt den) men kan tänka mig att de fått många nya besökare pga dokusåpan.

    Kram!

    ReplyDelete
  10. Hihi, så nu är du inbiten Ullaredfan. ;-) När jag var liten åkte vi förbi trakterna varannan vecka (min pappa hade en läkare i trakterna - helt galet att köra nästan 30 mil var väg för det, men han var tydligen duktig. Då stannade familjen hur som helst till ett par gånger, men jag kan bara minnas att jag satt i bilen på parkeringen. ;-) Första riktiga besöket kom dock först i 2005, då min syrra - som verkligen älskar Ullared ock åker dit ett par tre gånger om året (24 mil var väg), minst - skulle köra oss till Danmark. Gon kunde ju verkligen inte bara köra förbi. Jag kollade väll runt i 20-30 minuter, matade skrikande sonen och satte mig sedan och väntade, och väntade... ;-) Fast visst kan man göra många bra kap, just på sånt som du beskriver. Får väl se om man inte stoppar till någon gång i framtiden, på resa mellan Danmark och familjen i Sverige... ;-)

    ReplyDelete
  11. Bejla - Du tolkar mitt inlägg som jag är inbiten fan?! Njae... Som sagt man kan ju fynda en del men ändå inte så mycket RIKTIGA, BRA grejer om man inte köper t ex elekronik eller hushållsmaskiner. Trodde det skulle vara mer sådant än krafs. Dessutom trodde jag t ex barnklädesavdelningen skulle vara mycket större. Men jag tycker ändå att det kan vara värt ett besök om du ändå är i krokarna. Men jag skulle kanske inte åka 24 mil... Om jag åker igen ska jag planera in annat utmed vägen också.

    ReplyDelete
  12. Hihi, det var nu med glimten i ögat jag skrev fan. ;-) Men visst kan man fynda, om man bara vill. Det tror jag. Får nog kolla förbi någon gång igen och se liite mer. ;-)

    ReplyDelete