Thursday, February 04, 2010

Dream Jobs

As a prelude to this week's Friday theme...

A survey among Swedish men and women resulted in the following list of dream jobs (out of list of 131 professions):

Women's dream careers
1. Economist / financial
2. Interior design / architect
3. HR Manager / Head of Personnel
4. Author
5. Psychologist
6. Doctor
7. Life coach / career coach (not student and career guidance counsellor, i.e. syokonsulent, I guess??)
8. Lawyer
9. Marketing
10. Animal carer (not veterinarian?)

Men's dream careers
1. Engineer
2. Entrepreneur (that's not a profession as such for me, it's more a tool for doing something if that makes sense??)
3. Musician
4. Pilot
5. Management (consultant)
6. Adventurer
7. Photographer
8. Author
9. Architect
10. HR Manager / Head of Personnel

I was really surprised that musician and adventurer are high on the men's list and life/career coach and animal carer on women's. Also, I didn't know so many people dream about writing books.

The survey has been carried out by Manpower and Kairos Future and can be found here.

11 comments:

  1. Jassa dar ser man... jag har alltsa dromjobbet :-). Just nu nar jag ska ringa runt till folk och be dem betala mig sa kanns det inte riktigt sa. Hahaha :-)

    ReplyDelete
  2. Hej Kusin!
    Har öppnat ett nytt blogg konto nu så om du är intresserad av att läsa så är det bara du skriver till min mailadress : smartanderzon@hotmail.com

    så ska du få lösenord och det till att läsa den.
    Har tagit bort min facebook så måste bli över mailen.

    Kram Emma

    ReplyDelete
  3. Oj, det var verkligen en intressant lista! Att så många vill jobba med personalfrågor tyckte jag var intressant, förutom det du tog upp.
    Jag funderar just på vad som skulle vara mitt drömjobb, och tack förresten för länken till det lediga jobbet. Det är ju lite roligt - jobbet är för College of Europe i Brugge, mitt första jobb i Bryssel var för College of Europe på Kommissionen!! Det lät sådär intressant, eftersom jag vet lite hur det funkar på Colleget och hur jobbigt folk tycker det är att pendla hela vägen till Brugge varje dag. Men tack ändå, jag har precis börjat kolla lite mer regelbundet...
    Kram

    ReplyDelete
  4. Millan - Så du har drömjobbet redan, du! Bra jobbat! :) Du får väl upprepa det som ett mantra när du ringer! ;)

    Emma - Då ska jag mejla dig på direkten! Så ingen mer Facebook alltså?

    Petra - Ja, det är faktiskt också ganska intressant. Jag jobbar ju iofs med personalfrågor på ett sätt i o m att jag är ordförande för de lokalanställdas förening men jag är mest frustrerad! Men som chef och "på andra sidan" kanske det är mest kul.

    Vad komiskt att du jobbade med de frågorna förut! Men förstår dig, sådant är ju viktigt också, jobbstämning och pendling.

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Ser att jag haft ett drömjobb. Men jag är inte förvånad - jag har älskat det!

    ReplyDelete
  6. Håller med om att det är en intressant lista. Vore kul hur en sådan lista och undersökning såg ut för säg 10, 20,30 år sedan. vi hade kanske sett mer av yrken som frisörer och annat på drömjobb på kvinnolistan då, eller vad tror du. No offense mot frisörer men det är roligt med en lista där drömjobb är sådana som kräver långa utbildningar och ambition.

    Håller förresten med dig om att entreprenör är inget yrke eller jobb.
    Intressant att ekonom inte är med på männens lista, det hade jag nog skulle kvala in, samma med jurist. Det är ju två rätt klassiska manliga yrken och drömmjobb, men blir väl mer och mer hos kvinnor också vilket jag tycker är jättekul.
    Roliga och annorlunda ämnen för fredagstemat förresten, så skööööönt slippa alla hjärtans dag tema.

    ReplyDelete
  7. Olgakatt - Vilket är det? Minns inte vad du arbetat med, eller läkare är det väl?

    Anne - Det vore intressant (det måste ju finnas sådana här studier långt tid tillbaka?) och även om man gör det i USA. Skulle t ex "homemaker" komma högt på amerikanska kvinnors lista medan detta inte anses som ett yrke (och kanske inte en sysselsättning heller) och kanske (?) inte ens var med bland de 131 yrkena?

    Jag tänkte inte på att ekonom inte var med på männens lista! Det var också mycket intressant! Och jurist också! Nästan mer intressant vad som inte var där. Men männen kanske svarade mer vad de DRÖMMER om medan kvinnorna tänkte lite per praktiskt och rationellt?

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Alltid kul med sådana här listor. Ha en fin helg.

    ReplyDelete
  9. Désirée - Tycker jag med! Hoppas du också har en bra helg!

    ReplyDelete
  10. Jaså, är översättare inte med på listan? Märkligt : D

    NU fick jag äntligen ändan ur vagnen och kollade upp varför de heter Kairos future. Vaddå Kairo? Är de egyptier. Nä, det var någon grekisk gud som hette Kairos tydligen. Men nu fattar jag. Lite knepigt namn ändå eftersom det är lättare att tänka på staden Kairo. Nåväl det är deras problem.

    Kram!

    ReplyDelete
  11. Marianne - Haha, nej, men det borde väl vara ganska populärt tror jag. Kanske är med i själva rapporten? Läste inte den så noga.

    Jag har inte tänkt på namnet faktiskt men det är ju sant att det kan leda till frågor. Jag hade nog iofs fått för mig att det säkert var någon gammal tänkare som hette så eller något. Fast gud hade jag inte tänkt. Det är i alla fall ett ganska intressant företag som jag skulle kunna tänka mig att jobba på. Kanske inte drömjobbet men...
    :)

    ReplyDelete