Wednesday, February 03, 2010

Birgitta Rules!

Sweden has a new EU minister as of yesterday*, Birgitta Ohlsson, from the Liberal party. I don't vote for her party but if I could vote for one person (well, you could but I want to cast my vote on someone from "my" party) I would pick her. She's young and modern, intelligent, ambitious, and most importantly, she drives the gender equality agenda. She was a controversial choice for that very reason; being outspoken on human rights and democracy, and especially on women's rights, and as an MP has often voted against the government (where her party is one of four coalition partners). She is also a controversial choice for some people because she's pregnant and due in July. To these critics** she said: "I'm married to a modern man and not a dinosaur". Such a great response!

* The former minister, Cecilia Malmström, was appointed EU Commissioner for Justice and Home Affairs, so stepped down as minister. Ohlsson's appointment lasts until the general election in mid-September.
** One woman, Eva Sternberg, has written a column in Expressen and I don't know if she's serious or ironic??!! I sure hope it is the latter!

9 comments:

  1. Jag blev också jätteglad, trots att hon röstar på "fel" parti.

    Men den där artikeln??? F-n vad sur jag blir! Vilken idiot, snacka om dinosaurie...

    ReplyDelete
  2. Jättebra val! Birgitta är cool, smart och tuff!
    Har inte läst artikeln, ska göra det nu...

    ReplyDelete
  3. OJJJJ!!!! Du jag läste artikeln som du länkat och faktum är att jag tror att hon är seriös. hm, till viss del kan jag förstå hennes tankegångar dock. Alla har vi individuella erfarenheter av att blir föräldrar. OCH det ÄR tufft att jobba och ha småbarn. inte tuffare som mamma än som pappa dock. MEN jag vet faktiskt många par där både han OCH hon går ner i arbetstid under småbarnsåren just föra tt man annars inte orkar få det att gå runt. Själfallet beror det på vilket jobb man har, och hur ens barn är. Men visst är det svårt. Jag ska också säga att med den erfarenhet jag faktiskt har av att vara heltidsjobbande till ett litet spädbarn som fortfarande ammar (något de flesta svenskar faktiskt INTE har koll på...) så är det extremt tufft! ma är konstant trött p g a sömnbrist. man ahr homromner som tutar runt i kroppen, och i rälighetens namn tror jag inte jag var särksilt effektiv under de där månaderna på jobbet. Så det är faktiskt inget jag direkt rekommenderar. och i just denna fasen ÄR det faktsikt stor skillnad på mamman och pappan. Iallafall om mamman vill amma eller ge bröstmjölk på ngt vis. Man kan pumpa och pappan kan hjälpa till under ngt mål på natten vilket underlättar enromt. MEN man måste likt förb-t upp och pumpa minst en gång själv också för att hålla igång produktionen. Så det blir hur man än vrider o vänder pöå det ganska lite sömn.
    Så ja, till viss del kan jag förstå skribenten. Men den stora skillnaden är att jag verkllgen är för att var och en måste få välja sin egen väg och sitt eget sätt att hantera sin familjesituation. Om Birgitta nu vill detta så måste hon ju få försöka. kanske går det jättebra.
    Och att snacka om att ens barnbarn kommer lida av stress som mamman hade under graviditeten är ju rena rama bullshiten! Sådant gör mig arg!
    haha förresten måste jag berätta för dig att en av våra vänner (en av M´s bästa vänner faktiskt) jobbar på Fp och är kompis med Birgitta. Men jag kan nog tycka att hon i vissa fall ser saker lite väl snävt.... men det kasnke många politiker gör jag vet inte riktigt?
    Stor kram!!

    ReplyDelete
  4. Litet mer ödmjukhet kunde kanske den tuffa damen visa. Visst går det bra med barnafödande för det allra mesta i Sverige MEN det kan vara nåt som går litet mindre bra.
    Jättebra att hon har ett starkt nätverk, det har verkligen inte alla. Jag håller tummarna att hon ska slippa behöva backa från sin föresats.

    Expressentönten bör tigas ihjäl.

    ReplyDelete
  5. Skolfröken - Verkligen dinosauri och ändå har hon startat Kvinnor kan och jobbat med frågorna? Det var därför jag undrade om hon var ironisk?? Men hon kanske som sagt kommit fram till dessa slutsatser i processen?

    Petra - Har du läst artikeln nu?

    ReplyDelete
  6. Saltistjejen - Som sagt, jag har inga barn ännu och har inte genomgått en graviditet men det finns så många runt omkring mig som jobbat eller lyckats vara ganska aktiva trots att de nyss fått barn. Där ingår ju även du. Sedan är det såklart jobbigt, det ska man inte säga att det inte är. Men det är inte omöjligt. Och om hennes man tar ut föräldraledighet och tar hand om bebisen så är ju den i bra händer. Jag tror inte på det hon skrev i artikeln att barnet mår bäst att vara hos sin mamma den första perioden (hur lång den nu är). Och den kommer ju vara hos sin mamma också. Hon kommer ju ha ett sådant jobb där bebisen och maken kan följa med en hel del.

    Om jag förstått det kommer hon inte resan fr o m maj och sedan vara föräldraledighet i en månad (augusti) och sedan komma tillbaka lagom till den riktiga valrörelsen. Och då kommer bebben och mannen vara med. Sedan kan ju vad som helst hända, hon kan bli sjuk t ex, men så är planen i alla fall.

    Jag tror att i allmänhet är det väl inte idealiskt och jag tror säkert hon skulle ta ett par månader längre ledighet i vanliga fall (sedan kanske hon inte skulle ta helt ledigt för politiken är väl snarare ett kall än ett jobb) men detta är ju en ganska speciell situation. Jag skulle nog inte heller ha tackat nej till en ministerpost.

    Men när folk säger att det typ är principellt fel eller att det inte är lämpligt eller att det inte kommer funka av diverse andra anledningar så blir jag irriterad. För det är så många argument som kommer upp i sådana här fall som inte kommer upp om det är en man.

    Är det någon som sagt något om att två ministrar till ska få barn snart (under ett valår)? Nej, för de är män. Men de ska väl rimligen också vara hemma lite och för dem är det ju också en omställning att bli föräldrar. Sedan är det såklart att man som kvinna har det svårare i o m att man måste återhämta sig fysiskt men jag tycker inte om att folk säger att något är omöjligt eller olämpligt. Man är faktiskt två om att bli föräldrar (oftast i alla fall).

    Jag menar inte att det kommer bli lätt för henne men det är hennes val att ta den risken. På samma sätt är det ju andra människors val att vara hemma med sina barn ett år eller tio år.

    Jag tror att det är perfekt om man kan gå ner i tid, båda två, och till exempel bo så att man slipper lång pendlingstid till jobbet t ex, men jag hatar när många ser det som självklart att just kvinnorna ska göra detta. Jag vill att vi ses som individer utan kön. Lika självklart med hemmafruar som hemmamän.

    Visst, amningen är ju en faktor som du säger. Därför är ju t ex idealet att mamman är hemma i början och i Sverige har vi ju ändå väldigt generös föräldraförsäkring som gör att man kan vara hemma minst 6½ månad var om man delar exakt lika och tar ut 7 dagar i veckan. Och just i Birgittas fall så kommer hon som sagt kunna ha med barnet ganska mycket.

    Men som sagt, jag vet att du inte höll med skribenten i allt även om hon såklart tog upp giltiga faktorer!

    Oj, det blev ett superlångt svar och jag kan skriva mer men jag fortsätter nedan till Olgakatt! :)

    Kul att ni har en koppling till Birgitta!

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Olgakatt - Jo, det är kanske sant men jag tror även hon vill "prove a point" liksom de på andra sidan. Som sagt, vad som helst kan hända men man kan ju i alla fall ha den inställningen att det här kan gå samtidigt som man är beredd på allt möjligt. Det är ju en speciell situation och en möjlighet som kanske inte kommer igen.

    Jag fick mig en tankeställare härom dagen när jag såg den 57-åriga förstagångsföderskan. Jag har alltid tyckt att det är lite emot naturen med IVF i den åldern, och det tycker jag väl fortfarande (mycket risker osv) men jag har inte direkt tänkt så av skälet att hon skulle vara dålig mor. Hon sa att hon ofta får de kommentarerna, "du kommer vara så och så gammal när din dotter är x gammal" och "du kanske dör ifrån ditt barn". Och visst är det så (samtidigt lever vi ju längre...) men min poäng var att man säger aldrig så om gamla pappor. Hon gav t ex exemplet Michael Douglas som fick barn kring 60 år och Anthony Quinn som fick barn kring 80 år. Varför? För de har unga fruar som i alla fall finns där för barnen. "Jag har en ung man" sa hon (47 år tydligen). Jag tycker detta illustrerade skillnaden i synen på män och kvinnor i föräldrarollen, liksom den om Birgitta.

    ReplyDelete
  8. Anna,
    hahahaa! vd roligt att du svarade så långt! jag fick igång dig!! :-)
    Och nej jag håller verkligen INTE med skribenten i Expressen!!!! Utanvad jag menar är bara att jag VEt att det ÄR tufft att jobba fullt och samtidigt ha en nyföding. och det kan vara bra att vara medveten om detta. Men därmed ska man absolut försöka göra det man vill. Så länge det är inom rimliga gränser såklart. Mycket handlar om inställning samt om vilket stöd man har från omgivningen. Och självklart GÅR det.
    Jag håller med dig om att man vill ses som individ och att man därmed har rätt till egna val. Men det jag ibland kan reagera emot är att vissa kvinnor (och även män) gärna vill försöka få det att låta så enkelt. Att det enbart handlar om att allt praktiskt GÅR att genomföra lika bra för pappan som för mamman och vice versa. Visst kan det vara så. På pappret. Men man bör vara medveten om att kvinnan faktikt (tyvärr kanske??) är ganska hormonsitnn jämfört med mannen. Särskilt efter en graviditet och förlossning och under amningen. Sådant kan påverka en mer än man tror och vill. Haha, det är inte för inte man pratar om amningskoma... haha! ;-)
    Men som sagt, jag tycker att man ska kämpa för det man själv tycker känns bra för sig själv och sin familj. Inte lyssna så mycket på vad andra tycker. Man kan ta in råd, men måste till sist gå efter det egna hjärtat. Så tycker jag. Och jag hoppas såklart att allt ska gå bra!
    kram!

    ReplyDelete
  9. Saltistjejen - Mer om detta på det andra inlägget :)

    ReplyDelete