Wednesday, April 01, 2009

Tallinn in the Detail

You know, the poet.


The modern mailboxes weren't half as nice as this old-style one.


Lots of alleys in Tallinn's Old Town.


One of many restaurants with interesting names.


Old Hansa building.




Trying to be creative with the camera in the restaurant where we had lunch (Aed).






Church clock - Didn't go inside though as I saw in when I was in town the early 1990s.


I like gates and doors!


We didn't eat at this restaurant but I like the sign!


A very delicious meal on our return trip with the boat - I had the duck at the fore of the picture

14 comments:

  1. Såg ut som en trevlig resa! Och vilka fina bilder du tagit.

    Du reser verkligen mycket, är det med jobbet ofta eller är det mest privat? Avis!

    ReplyDelete
  2. Jättefina bilder. Vad lyxigt och exklusivt det ser ut, eller är jag fördomsfull nu om jag förväntat mig mer ruff och slitet i Tallinn...?

    ReplyDelete
  3. Skolfröken - Det var trevligt men nästa gång skippar jag nog båten och flyger över istället. Då kan man stanna längre i Tallinn och faktiskt se lite mer samt besöka något museum eller två.

    Det är faktiskt mest privat. London-resorna är dock mest för jobbet förutom t ex när jag var där med mamma i december. Peter och jag är ju s k DINKS just nu - Double Income No Kids - så vi har lagt en del pengar på resor. Nu är vi dock osäkra på var vi till resa härnäst. Några tips?!

    Anne - Tack! Gamla stan i Tallinn är ju jättefin (en del är byggt under Sveriges "ockupation" av Estland och många byggnader där har renoverats sedan självständigheten 1991. Estland är ju ett av de länder i östeuropa som utvecklats snabbast under 90- och 00-talen*. När man tittade in på vissa gårdar så såg det i och för sig lite slitet ut där. Andra delar av Tallinn är nog en blandning av expansion (moderna glasbyggnader osv) och fula, gamla Sovjetbyggnader från 50-70-talen. Vi hann dock inte se så mycket mer än Gamla stan.

    Nu var ju dessa bilder mest detaljbilder så om du vill se bilder kan du kika in på min Facebook-sida.

    * Nu har ju landet drabbats av krisen men samtidigt var stan full av fina Lexus och andra bilar. Antar att de inte får dem sålda?

    ReplyDelete
  4. Vilka jättefina bilder!! Gillar speciellt tunneln bakom gallret. Sv:Håller med, det där lilla man gör kan förändra massor och ge ett helt annant intryck.

    ReplyDelete
  5. Barbamorsan - Tack! Jag brukar ofta ta bilder på tunnlar bakom galler haha! Undra vad Freud skulle säga om det!

    ReplyDelete
  6. Dinks: hahaha!

    Berlin tipsar jag om, det var så härligt förra påsken när vi var där. Men där har du väl varit? Annars står det still i huvudet just nu.

    ReplyDelete
  7. Skolfröken - Dinks är en rolig term, eller hur?! Vi använder den hela tiden :) En kompis har börjat använda "sinks" också- single income no kids - fast den tror jag inte finns på riktigt. http://www.investopedia.com/terms/d/dinks.asp

    I Berlin har jag faktiskt inte varit (Peter har det men det var över tio år sedan tror jag) så det är definitivt på listan. Vi vill till Venedig också. Men vi har ingen sån där långresa som vi drömmer om. Man borde ju åka till Sydamerika men det lockar mig inte så mycket... Nya Zealand vill vi till men det har vi kommit överens om kan vänta tills vi har barn. Hellre NZ än Sydamerika med barn liksom.

    ReplyDelete
  8. Kul att du lämnade en kommentar hos mig!!
    Vilka fina bilder!!
    I sidokolumnen läser jag om böcker du läst o filmer du sett - Hur är filmen The Jane Austen book club? och Taken??
    Jag äääälskade boken Låt den rätte komma in!! Vad tyckte du om filmen?? Den har jag inte sett än.

    ReplyDelete
  9. Mz.olsson - Detsamma! Tack!

    "Jane Austen Book Club" var faktiskt bättre än jag trodde. Tänkte mig en traditionell chick flick (du vet, kul underhållning men lämnar ingen särskild eftersmak) men den var faktiskt lite djupare än då.

    "Taken" var jättebra! Lite som Bourne Identity men med ett intressant ämne i botten (trafficking).

    "Låt den rätte komma in" var lite av en besvikelse. Boken var ju en klar femma men filmen än trea. Om man inte läst boken så tror jag filmen är jättebra men när man gjort det så är den inte lika bra. De har fått ta bort så mycket. T ex är inte Tommie, mamman och polisen med. Den kändes heller inte direkt som en skräckis men det tror jag iofs är för att jag visste vad som skulle ändå. Å andra sidan är ju boken mer socialrealism än skräckis men eftersom de tagit bort så mycket av socialrealismen i filmen så blir ju filmen ingetdera.
    Men nu kanske jag inte ska berätta mer! :)

    ReplyDelete
  10. Jättevackra bilder från Tallinn - speciellt de på ... vad hette det nu igen, videkissarna / videung ;-)
    Jag har bara varit i Riga för exakt tio år sedan och jag skulle så gärna vilja besöka alla de tre baltiska länderna! En sådan resa finns med på listan eftersom jag ju har en lettisk "syster".
    Hör av dig om du vill ha tips om Venedig - jag bodde ju där i 5 månader. Första tipset: åk inte på sommaren!! Och absolut inte till karnevalen som är totalt överskattad om man inte har tur / råd nog att vara med på någon privat fest på ett palats!
    Berlin är coolt, jag var där 2005 och tyckte att det var en mycket trevlig stad.
    Kram

    ReplyDelete
  11. Petchie - Tack! Haha, ja, jag har alltid trott de heter videung men nu vet jag hur det egentligen ligger till!

    Jag har inte varit i Riga men jag skulle gärna vilja åka dit någon gång. Vi funderade på det ju, istället för Tallinn, men jag ville gärna tillbaka till Tallinn eftersom jag inte hade varit där sedan 1995 och ville se hur det hade förändrats. Min morfar är ju från Estland också så det är en annan anledning.
    Din lettiska "syster", är det ett sommarbarn eller hur känner ni henne?

    Just ja, du har bott i Venedig också. Vi hade tänkt oss antingen vår (mars-april) eller höst (oktober-november) just för att undvika de värsta turistströmmarna. Det blir inte någon resa i vår i alla fall men i höst är definitivt aktuellt (om jag kan ta ut semester - det beror på ordförandeskapet).
    Kram!

    ReplyDelete
  12. Min lettiska syster var utbytesstudent hos oss i ett år 1992-93, hon är ett år äldre än jag. Hon är nuförtiden gift med en svensk (med lettisk mamma) och bor med make och barn typ två kvarter iväg från mina föräldrar!!
    Jag har även en australiensisk bror som bodde hos oss i 6 månader 1991, och en amerikanska som också var hos oss ett halvår. Mina föräldrar tyckte att det var ett bra sätt för oss barn att hålla engelskan vid liv efter vårt år i England!!
    Krya på dig, stackaren!

    ReplyDelete
  13. Ja, med lettiskan snackade vi ju svenska eftersom hon var bättre på lettiska, ryska och tyska än engelska... Efter typ en månad i Sverige kunde hon kommunicera nästan helt flytande på svenska!

    ReplyDelete
  14. Petchie - Vad kul med utbytestudenter! Vi hade aldrig det, däremot var vi värdfamilj under två vänortsbesök men de varade bara någon vecka åt gången. Och det var mer jag som pushade för det än mina föräldrar. Min pappa talar inte engelska så han tycker mest att det är jobbigt, stackarn :) Vad kul att hon bor i Sverige nu, och så nära! Då kan jag förstå att hon blir extra mycket som en syster. Har du kontakt med australienaren och amerikanskan också?

    Mår lite bättre idag så förhoppningsvis är jag på bättringsvägen. Vill verkligen gå till jobbet på måndag!

    ReplyDelete