Wednesday, August 24, 2011

Blockage

Arghhh! I have blocked/plugged milk ducts for the fifth time in a month! I didn't have any problems for six months (and the first two months of these were cold, cold winter month) and now I get it from the slighest breeze! It's so annoying! So far I've managed to cure it before it turns into mastitis (breast inflammation) but it's still painful (and affects me for 12-24 hours). I started getting it when I stopped breastfeeding during the day (I only nurse in the morning and the evening now) and no longer "use" the breast as much. As a result the breast doesn't fill up as much as before and when it's smaller it seems to be more sensitive. I try to wear a sweater outside but when it's a sunny and warm day I forget and don't think about the breeze. It's always my left breast that gets affected - it has always been my tender breast (especially in the beginning when the milk was almost overflowing) and the one Isolde has found more difficult to nurse from (at least the first two months; not sure why but maybe the cells in the right one are better?). I now have a white dot on my nipple, which is an indication of blockage, even when I don't have any pain or problems. I read that you can try to remove the white blister with a sterilised needle but that sounds a bit scary and possibly painful?!

Now I'm thinking that perhaps I should just stop breastfeeding altogether but on the other hand I know that Isolde could use a couple of months more of the good stuff! What to do?! Tips on how to prevent and alleviate are also welcome, in addition to what I'm already doing - applying heat and then nursing (or pumping), wearing a loose bra and trying to remember the breeze. I had put away the wool nursing pads because I thought they were mainly for winter weather but guess I have to wear them now when autumn comes...


-Via Isoldes padda

9 comments:

  1. Usch later som om det gor jatteont :-(. Vad sager BM? Ar det inte det man ska ha gronkalslov i bhn for? Jag anvande ett par varmande inlagg i bhn kommer jag ihag men det var nog mer i borjan av amningen.
    Hoppas att det ger sig snart! kram

    ReplyDelete
  2. Fy så besvärligt! Men du verkar ju göra alla de saker man ska göra, så jag håller tummarna för att du klarar dig undan fler smärtsamma känningar.

    ReplyDelete
  3. Aj aj! Jag hade samma problem med höger bröst för nån vecka sedan. Det gör ju så ont o är så jobbigt! Jag har också fått börja använda ullinläggen igen för att förhindra att det händer igen, o sen är det som du säger, skydda brösten från blåst, massera om det känns hårt o sen hålla tummarna o hoppas på det bästa! Jag har inte heller haft några problem tidigare, så därför kom det som en chock när det väl började göra ont. Inte kul, för jag vill också amma ett tag till.

    ReplyDelete
  4. Usch vad jobbigt! Jag vet hur det känns. Har dock inte haft känningar av det på ett bra tag nu. Duscha varmt och massera funkade för mig, och samma som du gör, Värma och amma/pumpa. Det försvinner ju eftere ett tag men visst gör det ont när den där pluggen sitter. Det går att peta bort som sagt men kanske inte bra att göra det för ofta heller!

    Hoppas att det snart gått över och att värmeinläggen hjälper till att förebygga. Ska kanske införskaffa ett par ullinlägg jag med, för säkerhets skull? För ett tag vill jag nog ge pojken av det goda. :)

    Ha det gott!

    ReplyDelete
  5. Usch, vad jobbigt. Jag lider med dig. Av de med mjölkstockning som jag känner så har faktiskt alla konstigt nog fått det sommartid. Kanske det är känsligare med drag än just kyla i sig. Vet att en kompis fått höra att orsaken till hennes mjölkstockning nog kommit från AC:n i bilen, draget från den. Så förutom blåst och vind utomhus, är mitt enda tips att även tänka på AC i bilen.
    Hoppas det blir riktigt bra snart, berätta mer och spara alla tips i minnet så du kan hjälpa mig när/om det blir dags. Förstår mycket just förändras när man drar ner på amningen då barnet börar ammas mindre och äta mer "riktig" mat. KRAM

    ReplyDelete
  6. Millan - Jag har faktiskt inte pratat med barnmorskan eller BVC än, borde ringa dit imorgon. Grönkålsblad lät intressant men lite skumt haha! Jag har lagt de där inläggen på vinden med mammakläderna men måste kanske ta fram dem igen som sagt...

    Västmanländskan - Jag har ju som sagt undvikit ordentlig mjölkstockning men det gör ju ändå ont! Nu känns det som det är svårare att få bort det där här gången också så borde nog prata med MVC eller BVC.

    Marie - Skönt att höra att det inte bara är jag som har fått det även om jag hoppas du hade sluppit. Du som har lite koll på naturmedel (har jag fått för mig), läste att man kan köpa lecitin på naturapoteket och ta fyra gånger om dagen. Har du hört det?

    ReplyDelete
  7. Anki - Jag har inte lyckats peta bort pricken i duschen men har iofs inte provat med nål ännu. Jag hade inte tänkt på pricken tidigare så har inte försökt tidigare heller. Men nu känns det som att så länge den är kvar kommer jag få stockning av och till. Måste nog prata md MVC/BVC ändå.

    Det är nog ganska smart att ha sådana där värmeinlägg. Jag har både i ull och med flectalon http://www.promix.se/default.asp?show=produkter&kategori=31 Men de ligger med mina mammakläder på vinden så måste leta fram den, hade ju inte trott jag behövde dem mer! Kram!

    Anne - Jag har varit duktig och inte badat i sommar och försökt tänka på detta med drag (i alla fall efter första stockningstillfället), men det verkar som jag är väldigt känslig! Ska tänka på det där med ACn också, det är sant. Ska minnas alla tips om du behöver dem sen! Kram!

    ReplyDelete
  8. Nej, har inte hört talas om lecitin. Du får berätta om du provar o se hur det funkar!

    ReplyDelete
  9. Marie - Nu har jag börjat ta leicitinet så får vi se! När jag köpte det sa hon i kassan "ah, mirakelmedicinen" och så hade hon det precis bakom kassan. Hoppas hon har rätt!

    ReplyDelete