Thursday, June 24, 2010

Something is Rotten in the State of Sweden

Apparently it is not just for snus that Sweden and Finland have a special exemption from EU rules; we also have a exemption that allows us to sell rotten fish. Okay, fermented herring, surströmming.

But now the EU is giving us a hard time about this again. Me personally couldn't give a stink about surströmming but I assume some of you out there are in uproar.

So who are you hooting for, Sweden/Finland or the EU?

P.S. Obviously there is a discussion to be had here about what cultural traditions and practices (or other politics for that matter) should be decided at national or EU level, and if we get into that discussion I'm all for keeping the rotten fish, but if we keep it less complicated, are you for or against?!)

7 comments:

  1. Okej jag fattar inte varför EU ska behöva bry sig om sådant alls! Allvarligt! Har de inte större problem att ta itu med så kan man ju börja fråga sig vart alla EU-pengar tar vägen?!?!?!???? Så länge maten som säljs inte är skadlig eller hälsofarlig så borde man kunna få sälja vad som helst. ja så länge råvarorna produceras på ett lagligt vis såklart. Men varför ska de överhuvudtaget bry sig om länders olika "nationalrätter" eller "specialiteter"? DET fattar jag inte. Så rent generellt tycker jag EU borde vara MINDRE för lagstifning och "poliskontroll" och MER för att jobba för vikta saker som öka på jobbtillfällena i Europa t ex!!!!
    DÄR behöver de lägga ner tid, kraft, energi OCH pengar! inte i att analysera och förbjuda specialmat som inte på ngt vis är skadlig för de som äter den.
    Tycker JAG då....!

    ReplyDelete
  2. Om jag har fattat rätt så är det dioxinhalten man klagar på, inte surströmmingen i sig. Så om man gjorde inläggningen på västerhavssill skulle det vara OK. Själv köper jag faktiskt helst inte strömming. Både dioxin och den ynkliga storleken jämfört med en redig sill avhåller mig.
    Att man sen i t ex Tyskland kan bli vräkt om man har surströmmingskalas på balkongen är en annan historia.

    ReplyDelete
  3. blir så j-a trött på EU och deras fasoner.
    Skriver under ALLT Saltis skriver.
    Håller med henne. FULLT ut.
    Och finnarna (eller jag ska skriva finlandssvenskarna) var verkligen förbannade när snuset togs ifrån dem. Till saken hör att det nästan bara är finlandssvenskar som snusar...
    Men, hehe...de får ju tag på det ändå.
    EU borde helt klart ha bättre saker för sig än att lägga sig i ländernas mathållning.

    ReplyDelete
  4. F ö har jag samma uppfattning om EU som ovan! Men det är ju det där med dioxinet, som sagt. Gravida och små barn avråds från östersjöfisk, ju. Det lär ju inte vara hälsobringande, precis.

    ReplyDelete
  5. Saltistjejen - Jag tror nog ändå att de mesta EU-pengar går till bra grejer, ja, förutom jordbrukspolitiken då! Som det stod i artikeln och som Olgakatt påpekade men jag inte nämnde i mitt korta inlägg så är det dioxinnivåerna i fisken som är problemet. Så egentligen gäller undantaget att få fiska och tillreda fisken så den överstiger det som egentligen ses som hälsosamma nivåer. Så det finns en bra tanke där egentligen. Men om jag förstått det rätt så är det okej att äta i måttliga nivåer. Men t e gravida får inte äta surströmming.

    Men ibland är det ju kul att klaga lite på EU ändå! :)

    Olgakatt - Precis, och tack för att du påpekade det. Jag slrev ju väldigt kort och för att vara lite rolig men i artikeln stod det ju att det egentligen gäller dioxin snarare än surströmming i sig.
    Anekdoten om Tyskland var ju lite kul! Är det verkligen sant?!

    Annika - Se min kommentar till Saltis! :) Det är som sagt en liten mer allvarlig sanning bakom men ibland är det ju kul att skämta lite. Och sedan är det väl så få som äter surströmming ändå och inte så ofta så då är nog dioxinet ändå okej.

    Men snuset borde man ju få behålla så länge rökning också är tillåten. Fast snusförbudet har jag förstått handlar med om Swedish Match (heter de väl?) position på marknaden.

    ReplyDelete
  6. Jag håller HELT med Saltis! Eu borde ägna sig åt vettigare saker. Tänk om vi skulle ta och föreslå att fransmännens pastis eller vad tusan de dricker är skadligt och inte får säljas?!?!? Vad skulle hända då?!?!?! Jag bara undrar?!?!?!? De ska in och fingra på våra grejor, men de kan inte sköta sin j-a ekonomi och slipper alltid undan i alla fall. Näe, jag är urless på EU, du får ursäkta, men det är jag. De flyger där fram och tillbaka och pratar om att man ska spara CO2???? Och så flyttar de till Strasbourg varannan vecka eller vad det är - bara för att fransmännen inte ska bli stötta!?!?!?! Nä, something is rotten in EU skulle jag vilja säga.

    ReplyDelete
  7. Marianne - Du kan lugna ner dig lite! ;) EU ägnar sig oftast mest åt att kritisera saker av seriösa och bra anledningar och just i det här fallet var det dioxinet i fisken. Jag borde ha skrivit det i texten :)

    EU har nog skött sin ekonomi fast det finns ju vissa EU-länder som inte gjort det och EU som block inkl Kommissionen borde ha gjort något åt Grekland tidigare.

    Men jag håller med dig om att flyttkarusellen är sjuk! Men där är det också snarare ett EU-land som krånglar, dvs Frankrike som du också skriver, och inte EU som organisation. Men jag tror att fransmännen kommer behöva ge sig så småningom, liksom det faktiskt börjar hända lite grejer vad gäller jordbrukspolitiken, även om reformarbetet går allt för sakta. Dock har det ju pågått en förskjutning av makten från EU-kommissionen tillbaka medlemsstaterna de senaste åren, och detta är inte alltid av godo i min mening. Jag tycker ändå att i det stora hela så har EU medfört mer positivt än negativt!

    ReplyDelete