Friday, November 09, 2012

Friday Gallery: My Favourite Room

Victoria has chosen "My favourite room" for this week's theme. I like all rooms in our home - and I promise to show you more of our home later - but if I have to pick one it will have to be our living room because that's where we finally have some curtains in place. Just a year and a half after moving in. Well, 10 months since our renovation was complete - we never planned to put any up before then. It's difficult to choose fabric and then find the time to sew when you have lots of other things to do, and sometimes not the inspiration. Luckily my mum helped me start and a few weeks after our first sewing session I finished them. It's not the exact pattern I was looking for but it will do until I found the right one. 6 metres of this fabric only cost me 150 SEK so it was a bargain anyway. I haven't taken any nice shots of the curtains yet but this photo of Isolde convalescing on the sofa shows the pattern and colour at least. We have to buy some new pillows that match because I moved the cerise one for our bedroom. Once we have new pillows the room will feel properly finished.

I have sewn curtains for the kitchen too (and am very proud over the fact that I managed to buy the fabric in France using only my rusty French) but will show them some other time.

Have a nice weekend! Except for some family activities (e.g. my brother's birthday) we will be resting all weekend so that Isolde will get well from a stubborn virus that has now turned into an ear infection and I from the cold I've caught from her and a migraine that started yesterday :(

8 comments:

  1. Hoppas den lilla, och DU, känner er bättre.
    Samma här, det blir en lugn helg pga tung förkylning.
    Inget kul.
    Duktiga du som sytt gardiner. FINA!
    ja du får gärna visa fler bilder från er lgh. Vore kul att se!!

    ReplyDelete
  2. Gardiner är ett knepigt kapitel, tycker jag. Med katter som gärna sitter i fönstren blir det hårsamlare av stora mått så vi har avskaffat alla som hänger ner och har bara "kappor". Skulle gärna ha nått liknade dina om det vore möjligt.
    Du tycks inreda som vi - neutral grund med färgaccenter! Gillas!

    ReplyDelete
  3. Ser ut att vara ett mysigt rum.
    Krya på er!

    ReplyDelete
  4. Det allra bästa ligger förstås där på soffan med tummen i mun.
    Också här har vi mera eller mindre avskaffat långa gardiner, förutom i sovrummet. Det är kappor som gäller eller också inte alls beroende på fönster.

    ReplyDelete
  5. Det blir så ombonat med gardiner.=) Jag har också gardiner i mitt vardagsrum, men inte i mitt favoritrum - köket. Blir imponerad att du sytt dem själv!

    Krya på er! /Penny

    ReplyDelete
  6. Ser fint ut! Gardiner gör mycket för känslan i ett rum, även om det ibland är skönt med fönstervidd som släpper in massa ljus också.
    Hoppas Isolde är piggare nu.
    kram

    ReplyDelete
  7. Annika - Isolde kunde gå till förskolan hela veckan och jag jobbade men min förkylning hänger i litegrann. Man blir ju lätt lite småtäppt av graviditet så det gör säkert saken värre.

    Lovar att det kommer mer foton av lägenheten så småningom!

    Olgakatt - förstår att gardiner och katter inte alltid går ihop. Vi hade ju katter när jag växte upp med minst inte att de var på gardinerna men det var de säkert.

    Neutralt med accentfärger är bra! Men jag gillar inte när grunden blir bara vitt, vitt, vitt. Nu råkar vi ha vit tapet i vardagsrummet men den är egentligen randig. Men i t ex vårt sovrum har vi med grå-beige tapet och med blommönster (fast allt i samma färg). Foton kommer så småningom :)

    Västmanländskan - Ja, där trivs vi bra!

    ReplyDelete
  8. - Hon är såklart bäst. Slår alla gardiner och annan inredning :) Vi har kappa i köket och kommer ha i Isoldes rum men annars är det längder och jag föredrar det för det mesta. Har ni också katter som Olgakatt?

    Penny - Det är ganska kul när man väl kommer igång men det känns jobbigt innan. Jag har bra stöd av min mamma också som fick igång mig och påminde mig om mönsterpassning och annat :)

    Anki - Nu är hon frisk. Tog sista pencillinet för öroninflammationen igår. I vardagsrummet går fönstrena från vägg till vägg och golv till tak så det kommer in ganska mycket ljus i alla fall. Men jag vill inte heller täcka för mycket i allmänhet.

    Kram!

    ReplyDelete