Wednesday, March 17, 2010

Show & Tell: Time

Around New Year's and the turn of a decade many bloggers did a sort of summary of their noughties but I didn't get around to it then. So I thought I'd use Saltistjejen's theme time to do a little list of "the event of the year" during 2000-2009.

2000: Finished my BA degree and moved from London to Oxford to start an MPhil (Masters) in European studies in Oxford

2001: Studies hard but also had a lot of fun, for example at the annual Ball in June, which I co-organised with fellow students (photo)

2002: This was the year I attended FIVE weddings between April and September! Otherwise the highlight was finishing my studies (though the actual graduation ceremony took place the following summer).

2003: Started my first real job - this was the year of the beginning of my career you could say!

2004: Went to Kiruna and the ice hotel (didn't sleep there though) in March - all through work so I didn't have to pay a dime!

2005: Met Peter at the end of the year, what could beat that!

2006: Started my current job in January after almost 2½ years in my previous job

2007: Went to South Africa - still one of my favourite trips

2008: My aupair child (who's no longer a child but a young adult) visited me for the first time

2009: Went to see Madonna in concert, finally (but said goodbye to another great musical star, MJ)!

In terms of "tell" I wanted to show some photos from another highlight of the last year of the decade: our trip to southern and western Sweden in August 2009.

Some sort of sun clock (Åhus)



Some people argue that the Ale stone formation is some sort of clock



2009 was a year Peter and I spent a lot of time on "us" and that included travelling and doing a lot of fun things together



Time can also be distance; the distance "clock" in Smygehuk, the most southern point of Sweden



This was probably the view visitors to Skanör had 50 years ago too



Modern architecture for modern modes of transport while boats have almost always been around in some format or other



Stress-free vacation



No reference to time really, I just like this photo; makes me think "small man in a big world"



I like the fact that there is still trust, at least in the countryside, in times of mistrust

16 comments:

  1. Vilka underbara bilder!!!! Er resa i Skåne måste varit såååå härlig! Haha ni får passa på med stressfria semestrar så länge det inte är några småbarn med i bilden! ;-) Sedan blir det inte mycket stillasittande eller flanerande utan mer springande ;-) Men det har sin charm det med.
    Kul tolkning av temat tycker jag!
    KRAAAM!

    ReplyDelete
  2. Saltistjejen - Skåneresan (och västkusten men Skåne var bäst) var verkligen en av mina bästa resor. Det var bara så vackert och vi hade så mysigt. Men du har rätt, bäst att passa på att mysa och ta det lugnt för i framtiden lär ju semestrarna vara lite annorlunda! Säkert bättre för hälsan - inte bra att lata sig! :)

    Glad att du gillade min tolkning! Kram!

    ReplyDelete
  3. Vilket harligt inlagg och kul att veta vad du gjort de senaste 10 aren. Jag tycker det later underbart att du och Peter spenderar tid pa 'er' och gor mycket ihop! kram

    ReplyDelete
  4. Millan - Kul att någon tycker mina förehavanden är lite intressant :) Man måste verkligen vårda ett förhållande ständigt. Och då menar jag inte att det ska vara något slags high maintenance-förhållande utan istället att man inte ska ta saker för givet. Men mest tillbringar vi så mycket tid ihop för att vi helt enkelt har så roligt ihop! Och det är väl delvis därför vi dras till varandra och är ihop!

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Jättefina bilder, speciellt den på dig och Peter. Jag såg också en sån där självbejäning en sommar, det är så coolt.

    ReplyDelete
  6. Skolfröken - Tack! :) Jag har sett små självbetjäningar där det bara ligger några få saker men inte en sådan här stor en med så stort utbud.

    ReplyDelete
  7. Många kul saker och fina bilder där! Ha det så bra.

    ReplyDelete
  8. Nilla - Tack! Det har varit ett bra decennium! Särskilt alla resor vi gjort inklusive denna!

    ReplyDelete
  9. Vilka hÄRLIGA bilder!!
    ÅÅÅ...
    Bilden på dig o Peter är superfin!!
    Roligt att ditt au-pair barn kom och hälsade på!!! Skitkul ju!

    ReplyDelete
  10. Annika - Tack! Och tack igen :) Ja, det var kul, särskilt eftersom hon är den enda som kommit. Förutom min värdmors svägerska och hennes son (som jag också är nära iofs men det är inte riktigt samma sak). De sa "vi kommer när du gifter dig (du vet hur amrisar är med giftermål) eller inom fem år". Varje år repeterade det. Nu har det gått över 13 år sedan jag åkte hem... Jag har ju varit där väldigt mycket men ett tag tänkte jag "nu åker jag inte dit tills de kommer hit". Men så längtade jag för mycket. Min värdmor var länge ensamstående så då förstod jag men nu har de råd. Om de inte åkte till Florida hela tiden och golfade så... De har fått för sig att det är mycket dyrare än det faktiskt är. Allt är ju en fråga om prioritering och man kan spara. Jag låter bitter och jag var det ett tag. Nu bryr jag mig inte lika mycket längre men jag tycker ändå det är trist. Kristin kom dock över i samband med påsk den termin hon pluggade i Köpenhamn.

    ReplyDelete
  11. Jättekul med en försenad sammanfattning av ditt 2000-tal, det borde jag också göra någon dag! Och dina foton från Skåne är verkligen så fina, gillar hur du lyckats få in tidsbegrepp i nästan varje foto!
    Trevlig helg

    ReplyDelete
  12. Petra - Du kan ju göra en sammanfattning innan du åker ifrån PR. För flytten kanske ändå innebär en del bokslut så att säga.

    En del foton kanske var lite långsökta men jag tyckte också jag lyckades relativt bra med tidsbegreppet. På "little man in a big world" skulle man ju också kunna säga att det symboliserar människans ytterst korta tid på jorden sedan Big Bang hahaha :)

    Kram!

    ReplyDelete
  13. Vilket fint inlägg! Och vilka fina, stämningsfulla foton! Favoriten var den där du sitter på en bänk, man slappnar själv av att se på den! Man får en känsla av att ni är verkligen lyckliga med varandra - det är verkligen något att gratulera för! Hoppas detta år blir lika fint som 09!

    ReplyDelete
  14. Jemayá - Tack! Jag tycker också om det fotot. Håller med om att man blir helt lugn när man tittar på den. Fast jag ska erkänna att den är lite "staged", jag satt inte där så länge och slappade :)

    Vi är jättelyckliga men vi har samtidigt haft, och har väl fortfarande, en del att jobba på också. Framför allt handlar det väl om framtiden. Det är en av oss som har extremt kalla fötter och det är inte jag! :)

    ReplyDelete
  15. Gillade alla foton och speciellt det på dig på bänken, där skulle jag gilla att få vila ut lite.. :) Sista bilden är så skön och jag gillar också den tilltron som man har på såna ställen! Kram!

    ReplyDelete
  16. Emma - Bänken finns på Torups slott i Skåne om du vill ha ett nytt resmål :) Kram!

    ReplyDelete