Saturday, January 14, 2012

Urgent Design Help Needed!

Which bed spread should we choose?! The off white goes better with the dark grey bed and gives a lighter look (it's even lighter in the picture as it's near the window). The brownish goldish beige goes better with the wallpaper and gives a cosier look. I want to have some accent colours, maybe dark purple or cerise pink - which one would they match best with?! And what colour curtains with either spread?! Apologies for the bad quality iPhone photos - didn't have time to take out the camera.

6 comments:

  1. I generally prefer darker colors and would ordinarily go with the brown spread, but I think I actually prefer the off-white in this setting. Whichever color you go with, use the other color for the curtains.

    ReplyDelete
  2. Jag tycker också den ljusa.

    Vem är salvomanen? Jag anar en tvillingsjäl :-)

    ReplyDelete
  3. Jag också, tycker den ljusa. Fast du får stryka den : ) Men inte bruna gardiner väl? Eller det kanske blir snyggt, men blir det inte väldigt mörkt av det?

    ReplyDelete
  4. Jag tycker det guld-brun-beige överkastet. På bilden att döma tycker jag det överkastet funkar väldigt fint till tapeterna, jag gillar känslan bättre/helheten bättre för rummet med det överkastet. Mysigare, varmare kanske (som du själv skrev). Starka färger, som du var inne på, för kuddar osv passar väldigt bra även på det överkastet (ja, det passar förstås bra på det vita också). Vitt känns så säkert att gå, lite tråkigt och som "alla" gör. Våga ta det guld-brun-beige tycker jag :) Det känns mysigt, exklusivt och snyggt. Det enda som skulle väga över för att välja det vita är om det blir väldigt mörkt i rummet, vilket det inte verkar på bilden. Å andra sidan, så är ju det guld-beige överkastet inte så mörkt. Snyggt är det!

    ReplyDelete
  5. Jag röstar på det mörka! Kanske ni kan ha en mjuk gosig vit pläd till?

    ReplyDelete
  6. Beverly - Thanks for the advice! The decision has been made for brown actually and lighter curtains instead!

    Skolfröken - Det blev den mörka men tack ändå :) Haha, först fattade jag inte vad du menade men sedan såg jag! Det är mitt nattduksbord och jag råkar ha en fotkräm, en handkräm, en Savlon (bästa salvan i världen, finns i UK) för jag var lite förkyld just då, en lypsyl och en nässpray där just nu :)

    Marianne - Haha, det där syntes faktiskt mer på fotot än i verkligen, konstigt. Nu bestämde vi oss ändå för det bruna och så får vi se exakt hur vi gör med gardiner. Idén är i alla fall att skaffa en brun läderfåtölj och så ha mörkcerisa kuddar i fåtöljen och på överkastet. Och kanske någon mer matchande färg.

    Anne - Tack för bra råd! Vi resonerade lite så. En vän som såg det i verkligen hade också en bra poäng att ibland så blir vitt (och just sådan skinande som det var) som om man inte har överkast alls utan det ser ut som satänglakan. Och bättre med mörkare överkast och ljusare gardiner.

    Mrs Clapper - Det blev det mörka. Får se om vi kör en ljusare pläd eller bara de cerisa kuddarna som jag vill ha :)

    ReplyDelete