Tuesday, July 19, 2011

Full Body Meal

Isolde's love of food that I wrote about the other day was short-lived and at yesterday's six-month check-up, the doctor said I (or we, but since I'm the one at home and with the breasts) need to work a bit harder on getting her to eat. She said that Isolde won't eat as long as she knows that there's other - better - food around (i.e. my milk), and Doc's right of course. Probably Isolde hasn't been hungry enough - hunger is the best spice, the expression goes - except for those few times when she's eaten well, or sort of well.

So no more laissez-faire and instead a new regime from today. She's allowed milk in the morning (am) and in the evening but for lunch and dinner, food, in addition to oat cereal in the early evening, are her only options. The doctor is of course right that even though Isolde may be cranky or angry, she won't starve.

Today went well (unless you ask my full breasts) and she ate what was on offer - lasagne in a jar and banana for dessert -(though not as well as the other day) and was in a good mood. It probably helped that we were at Malin's and 20-month-old Elvina provided constant entertainment and distraction. Since we were sitting outside I also let her make a mess (there's always mess but not this much!).


Via Anna's iPhone

5 comments:

  1. Oh yes, överfulla bröst känner jag till. Inte kul! Jag hoppas det kommer gå över fort, för skönt är det inte! Jag tycker inte det är lätt att få Alfred att äta, men jag antar att man helt enkelt måste kämpa på!

    ReplyDelete
  2. Hoppas tekniken funkar. Lycka till! Vi ska väl börja så smått med smakportioner snart.

    ReplyDelete
  3. Jag misstänker vår lilltjej kommer vara svår att få i riktig mat när det är dags, så otroligt bröstfixerad hon är, så beroende hon är av såväl mjölken men även sättet (dvs äta/dricka, mysa osv) vid bröstet. Är lite nervös redan för hur det ska gå.
    Skönt med lite "hjälp" från BVC. Jag tycker man ofta blir stärkt efter besök där (eller motsvarande), som att man vågar mer när de gett klartecken på nåt sätt. Även om man egentligen vet allt de säger, läst samma sak, tycker och känner samma sak så känns det (tycker jag) lite som att man får den där extra puffen att köra mer seriöst när men tagit upp det med dem. Kanske du också känner så.
    Förresten, har du sett Johanna Westmans mosböcker? Jag fick den av mamma nu när de kom och tycker den är jätteinspirerande.
    Lycka till, fortsätt bara kämpa på och snart kommer det gå finemang. Jag tycker du är så duktig och bra på allting, en fin mamma helt enkelt :)
    Jag hörde nån säga, vet inte hur mycket sanning/bevis det finns för det, att barn som bara fått flaska (ersättningsmjölk) och därmed inte ammats lättare går över till annan mat. Kanske de inte har samma "attachment" till brösten. Kanske de bara behöver lära sig ny mat och äta, medan ammande barn även måste släppa och ge upp nåt annat som närhet, mys, tröst osv. Inte vet jag....
    Vi kämpar ju på en del med det här vad gäller sovandet, inte sova med bröstet i munnen (jo, fortfarande...). Alltid är det nåt, känns det som...

    ReplyDelete
  4. Marie - Jag har fått pumpa ur lite nu, särskilt på kvällarna, för annars funkar det inte. Tar väl ett tag för brösten att anpassa sig till mindre åtgång.

    Skönt att höra att det inte bara är jag som har haft svårt med Isolde. Jobbigt för dig förstås men ändå skönt att höra att man inte är ensam.

    Den här veckan har i alla fall gått bra. Hon får bara äta på morgonen/förmiddag (senast 10 eller 11) och sedan på kvällen från kl 20. På natten ammar jag ju inte förrän från 05 om det inte är att hon har en dålig natt eller så men det är inte ofta. Hon har börjat äta riktig mat mycket bättre så det var väl hunger som behövdes, samt att hon skulle börja förstå att mjölken inte finns att tillgå jämt. Hon har t o m ätit olika sorters burkmat samt lite av min hemlagade. Förut åt hon ju max en iskub åt gången men nu äter hon nog minst två iskuber.

    ReplyDelete
  5. Västmanländskan - Det verkar fungera som tur är! Lycka till när ni väl börjar!

    Anne - Hon är fortfarande bröstfixerad alltså (måste läsa och kommentera mer på din blogg)? Jag tror också det är så att barn som ammas har svårare än de som äter ersättning - från vad jag hör runt omkring mig i alla fall, finns säkert inget bevis att det är så egentligen men...

    Men hon kommer hinna bli större innan ni ska testa och då har du förhoppningsvis övat henne ännu mer i att somna och det kommer vara längre mellan matningarna ändå. Då kommer du kunna helt enkelt neka bröstet. Man får ha några jobbiga dagar helt enkelt. Isolde har iofs varit sitt solskens-jag på dagarna men hon hade två lite kinkigare nätter (sedan kan det ha berott på att det var varmt och fuktigt ute också och åska i luften, eller något annat, vad vet jag) innan hon sov bra igen i natt.

    BVC stärker en fast ibland känns det mer som skräms, i alla fall var det så i måndags. Men å andra sidan fick jag mig en behövlig tankeställare och det visade ju sig att de hade rätt, hon kunde ju äta bara hon var hungrig!

    Westman, har hon gjort Moseböckerna? Annars ska de också vara bra. Får kolla upp det. Har fått lite recept från mammas jobb också (öppen förskola och familjecenter).

    Kram!

    ReplyDelete