Thursday, August 14, 2008

Back Home

Just a short post to tell you that we're back home. It was quite the road trip - we travelled 2,971 miles or 4,754 kilometres (475 Swedish mil) in two weeks!! And tomorrow we're going back in the car, well not the old people's car, a Mercury Grand Marquis, that the rental car company dumped on us in the US*, but our own, much smaller albeit big for Swedish standards, BMW combi, to go to our friends Åsa and Rikard's wedding in Västergötland. Back on Sunday and hopefully some time to post reflections and photos from the US trip before we're off again to Nice for a last vacation for this summer.

* Sure, petrol is very cheap in the US, even after the recent price increases, but this beast was pretty thirsty

10 comments:

  1. Wow, det var en hel del ni hunnit köra. Jag är djupt imponerad. När pappa var här tycker jag vi körde rätt mycket, varje dag, men vi kom ändå bara upp i dryga 1000km på två veckor. Men när man är på road trip så ska man ju se så mycket man kan och orkar, halva nöjet är ju att köra bil. I alla fall tycker jag det är en skön frihetskänsla bila runt, USA perfekt land för det. Ni verkar ha haft det toppen, ha en trevlig helg med bröllopsfirande och mer bilåkning ;)
    Ser framemot höra mer detaljer om er resa när tid och ork finns.
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Ser fram emot att höra mer om era äventyr framöver. Åsa & Rikard skriver du, i Västergötland. Konstigt för jag har också vänner där som heter så. I Rydboholm. Fast jag har å andra sidan inte hört något om något bröllop (tror jag) så (men har dock ett helt annat kompispar i Västergötland som gifter sig på lördag)... ;-) Hoppas ni får det trevligt hur som helst! :-)

    ReplyDelete
  3. Anne - Precis, halva nöjet är ju att köra bil. Man ser ju så himla mycket på vägen fast man inte stannar. Mot slutet av resan när vi ändå sett ganska mycket i New England orkade vi inte stanna längre i de små städerna utan vi åkte mest igenom bara :)

    Det enda vi tyckte var jobbigt med bilkörningen var folks beteende på motorvägen. Jag har alltid tyckt att amerikanerna har varit ganska snälla på vägen, släppt fram en m m men något verkar ha hänt. Dessutom verkar de köra lika snabbt i alla filerna på motorvägen och ligger oftast och blockerar vänsterfilen så folk får köra om i vänsterfilen istället. Men de gör folk i Sverige också - fast i Sverige är de mest i mittenfilen, inte i filen längst till vänster. Men detta kommer jag skriva mer om senare!

    Trevlig helg till dig också! Kram!

    ReplyDelete
  4. Lullun - Åsa kommer ursprungligen från Jönköping och Rikard från Skövde så bröllopet hålls ungefär mittemellan i Sandhem i Västergötland. Men annars bor de i Stockholm. Så det är säkert ett annat par du känner! :)

    Jag har inte hunnit läsa dina inlägg sedan du kom hem från semestern men hoppas kunna göra det närmaste dagarna! kram!

    ReplyDelete
  5. Japp, det var ett annat par. Men lite lustigt ändå. Kan dessutom tänka mig att "mina" Rikard (från Väterg tror jag, men känner honom inte egentligen då de kom ihop efter att jag flyttat från Sverige) och Åsa (från Skåne) går i giftastankar. *hihi*

    ReplyDelete
  6. Välkommen hem! och tillbaka till bloggen ;-) Jag ser också framemot att höra om er roadtrip!
    Och på tal om bilkörning i USA, det är ju helt tillåtet att köra om på både höger och vänster sida vilket jag tycker är helt "hål i huvudet" som min pappa brukar säga. En av orsakerna till att jag INTE vill köra i Puerto Rico... Och ja, det blir ju oftast så att alla ligger och kör i vänsterfilen eller tom att två bilar ligger och kör ungefär lika fort / långsamt på en två-filig motorväg - O blir helt vansinnig på det!
    Hoppas att ni får ett fint västgötskt bröllop i helgen!

    ReplyDelete
  7. välkomna hem!

    många mil.... och snygg bil! känns det ok att gå efter så många kilometer i bilen?

    ReplyDelete
  8. Kul att du är tillbaka. Jag har precis också kommit tillbaka till Alabama. Hoppas ni har haft en alldeles underbar roadtrip. Ser fram emot att läsa mer om detta framöver på din blogg. Det är verkligen en imponerande sträcka ni har hunnit med.

    ReplyDelete
  9. Welcome home:) Looking forward to some blog entries and pictures. That is some travelling!! I would have been crabby at this stage.

    ReplyDelete
  10. Nu är jag hemma igen och eftersom jag är ledig även idag så ska jag försöka blogga om resan under dagen!

    Now I'm back home and since I'm still on leave today I will try to blog about the trip today!

    Petra - Jag visste inte att det var så. Men många av vägarna vi åkte på så stod det "Pass on right" men folk följde ändå inte d det...

    Elisavet - Du tyckte ärligt att bilen var snygg eller? Iofs var den ganska snygg på bilden jag länkade till men snart får du se vår version :) Benen var lite som spaghetti men vi kom snabbt igång med promenerandet :)

    Desirée - Jag tänkte mycket på dig när du var i Sverige för jag hade hört (vi var ju fortfarande utomlands) att vädret var så dåligt. Lät som det regnade konstant. Har inte hunnit läsa din inlägg om Sverigeresan ännu men förhoppningsvis blev du förskonad det värsta vädret!

    Edina - Thanks! It did get a bit tiring towards the end. Or, the fact that we were just home briefly before heading out again, first to my friend's wedding and then to France. We just had enough time to do some laundry and meet up with friends we hadn't seen for a while. But I shouldn't really complain! :)

    ReplyDelete