Tuesday, August 26, 2008

Soon, Soon

I'm back from Nice (as of Sunday) and back at work (as of today) and I'm slowly going through four weeks' worth of holiday photos (as of yesterday) and I'm drafting travel stories (as of tomorrow). In the meantime, a funny news item from this summer:

According to a Visit Sweden survey on what the first thing foreigners think about when they think about Sweden as a tourist destination, many answered cold things like winter and snow. Next on the list were nature, countryside and forests. And here's the funny part (at least to me): Frenchmen thought about beautiful women, while Germans thought about elks (moose) and the royal family. Isn't that so according to the stereotypes?!!

Speaking of tourists foreign tourists are apparently spending record amounts of money in Sweden. Last year tourist consumption totalled 88 billion SEK. Tourists on a cruise spend on average 3,000 SEK per person and for every 100 SEK a foreign tourist spends around 45 SEK goes to the state. The top spenders are from Russia and China although most overseas visitors come from Germany and the UK, the USA and Norway. The attractions that bring in most visitors are Kulturhuset, Globen and Skansen. Personally I would think Vasamuseet is pretty popular too.

I leave you with a little travel story preview!

11 comments:

  1. Ha ha, japp - jag kan precis se hur stereotyperna är sanna i det här fallet!! Jag känner ett gäng spanjorer som körde med en husbil till Sverige bara för att ragga tjejer - de blev LITE besvikna... Vet inte vad de förväntade sig men väl ungefär samma som Os bror som ville åka på Erasmus-utbyte till Sverige pga blondinerna - han hamnade till slut i Finland istället, där han träffade en ryska! :D
    Ser framemot dina reseberättelser!

    ReplyDelete
  2. Roliga fakta! Sedan måste jag nog uppdatera mig på Stockholm tror jag (har inte varit där sedan jag var ca 18 år). För jag har inte ens riktigt styr på vad/var kulturhuset är... ;-) Fast populärt är det visst. Så det har jag iaf lärt mig! :-)
    Ser fram emot kommande inlägg! :-)

    ReplyDelete
  3. Petra - Rolig historia! Jag hoppades att spanjorerna fortfarande tyckte svenska kvinnor var vackra! Fast vi vill ju också ses som smarta och självständiga! Det finns ju faktiskt fler blondiner i Finland (det lär vara där som den sista blondinen kommer att dö ut) så O:s bror tänkte ju inte helt fel! :) Är han fortfarande tillsammans med ryskan?

    Lullun - Oj, då måste du verkligen åka till Stockholm!! Du kan få slagga på min soffa! Jag blev också förvånad över Kulturhuset - jag vet vad det är för något men inte att det låg längst upp på listan. Kulturhuset har ju stadsteatern och biblioteket och dessutom en hel del konst- och fotoutställningar samt kaféer. Sedan har de även ungdomscentrat Lava och turistinformation. Men det vore ju lite fusk om de räknar med turistinformationen i statistiken!

    ReplyDelete
  4. Nej, han är inte tillsammans med ryskan längre, däremot är en annan broder tillsammans med en jätteblond ;-) tyska som bor i Stockholm!! (de träffades dock när hon bodde i ZGZ) Och ovan nämnda lillebror var väldigt besviken när han träffade mig för första gången och såg att jag inte var "una rubia" (blondin)... Tror att de andra spanjorerna tyckte att svenska tjejer var kyliga, tror f'n det om det kommer ett gäng med odrägliga spanjorer och tror att man ska vara imponerad ;-)
    Konstigt att Kulturhuset kom högre upp än Vasamuséet!?

    ReplyDelete
  5. hur kommer det sig att svenska killar inte toppar listan? De borde slå högre än både Globen och Kulturhuset... ;) och ser bättre ut än de kvinnliga blondinerna också... förlåt förlåt för alla blonda tjejer som läser :-o

    ReplyDelete
  6. Petra - Så din familj är ganska internationell numera kan man säga! Icke-svenskar brukar oftast gissa att jag är tysk och ofta med just den där förklaringen "men du är ju inte så blond" :)

    Jag hade också trott Vasamuséet skulle vara längst upp. Har för mig att det varit det tidigare?? Men det kanske är bland svenska inhemska besökare?

    Elisavet - Hahaha! Du har en poäng där! Svenska killar är ju både snygga och jämställda (eller mer jämställda än andra i alla fall)! Jag har alltid haft en föreställning om att jag gillar blonda killar men när jag kollar tillbaka på alla mina ex - och min nuvarande (sista) kille - så finns det nog ingen blondin haha!

    ReplyDelete
  7. Just det.... men vi pratar sevärdheter här! hahahaha de är säkert jättetrista att vara med, men ser bra ut helt enkelt, förskönar stadsomgivningen :)oj oj vad ytligt det blev... hur som helst så kan den där jämställdheten gå mig på nerverna ibland..

    ReplyDelete
  8. It's Gamla Stan and Nordic Museum for me...

    ReplyDelete
  9. Nonnka - I remember you liked the Museum of History as well with the viking stuff

    ReplyDelete
  10. Strangely enough,until I found Johanna's blog,my mental image of Sweden was of forests and young blond people having sex all over the place! Lol!
    (Probably something I watched that I shouldn't of once when i was a teen!Er herm!)
    I have been relieved to see that Sweden is so much more than that!
    Actually I now wish to visit Sweden someday as it looks to me a lot like England used to be before they started ruining it and filling it up with modern buildings and huge council estates.

    ReplyDelete
  11. Britgirl - Haha, I don't where you got your information about Sweden from! I guess Sweden did produce some sort of "special" films back in the 1960s but today they are hardly erotic. I've heard though that even if Swedes don't make very many films of that kind anymore some such companies are based in Sweden.

    You should visit Sweden some day though! It is beautiful, though we have ugly 60s and 70s complexes as well. Can't get away from that I'm afraid.

    ReplyDelete