Sunday, August 31, 2008

McOld

McCain might have chosen a running mate who's young and a woman*, but it doesn't change the fact that the McCain team is an old** ticket.

10 things younger than John McCain, according to GQ Magazine and thingsyoungerthanmccain.com:
1. ISRAEL: Born in 1936, McCain was 12 years old when the Jewish state as formed in 1948
2. McDONALD'S: Opened in California in 1948
3. ALASKA: Became the 49th state in 1959. McCain is older than Hawaii too.
4. NYLON: The synthetic material was first used in a toothbrush in 1938
5. THE GOLDEN GATE BRIDGE: Completed in 1937
6. THE DANDY: The comic premiered in the shelves in 1937
7. BALLPOINT PENS: The biro was patented in 1938
8. THE FIRST COMMERCIAL: The Bulova Watch Company aired the first ad in 1941
9. SCRABBLE: Patented by Alfred Butts in 1948
10. SPAM: Introduced in 1937

*If I were an American voter I would never vote for someone who's a lifetime member of the National Rifle Association (NRA) and opposes women's right to abortion; it doesn't matter that she's the first female vice president candidate.
** Old as in policy and age.

13 comments:

  1. Jag får intryck av att hon den där Palin är stereotypen av en hysterika. Och visst är vicekandidaterna rena motsatserna till dem själva - kvinna / äldre vit man ... Man undrar om de är valda för sina faktiska kvaliteter eller om det är för den balanserande bilden.

    ReplyDelete
  2. hello - and thanks for mentioning my site (thingsyoungerthanmccain.com). you said "according to gq" - is that where you heard of it? can you send me a link to the story? thanks!

    please send to tips@thingsyoungerthanmccain.com

    ReplyDelete
  3. Marianne - Exakt, håller med dig. Känns som allt är ett spel numera istället för riktig genuin politik. Lite intressant nu med Palins gravida 17-åriga dotter m m. Trist att den första kvinnliga vice-presidentkandidaten (för hon är väl den första?) ska vara just hon.

    ReplyDelete
  4. Joeq - I don't have the link I'm afraid because it was the actually paper magazine. But check on their site - it could be on there too! It wasn't a long story, just that list and a link to your site.

    ReplyDelete
  5. Att bli president och vice verkar generellt inte ha så mycket med hållningar som sådana att göra tyvär. Men nej, inte skulle någon av dessa två få min röst om jag fick rösta och det även om McCain ändå (iaf förr) kan vara lite mer pro-demokrat än många andra republikaner.

    Sedan må det ju vara att hon är gift med en inuit och att han var här i Grönland förra året (eller var det 2006?! Ja, du vet minnet med åren, jag är ju ändå snart 30. Med andra ord, det är inte säkert McC ens minns att han har varit här). ;-)

    ReplyDelete
  6. Kul lista, jag var inne på bloggen som du nämnde också. Hi hi, det är mycket som är yngre än McCain... Vi får väl hoppas att folk inte är så dumma att de som tänkte rösta på Hillary, nu skulle rösta på McCain bara pga att han har en kvinnlig vice-president-kandidat!

    ReplyDelete
  7. Lullun - Jag skulle nog t o m hellre rösten på McCain än Palin! Ja, om du har problem med minnet så vet jag inte hur det är ställt med en man som är över 40 år äldre än du! ;) Vad gjorde han i Grönland då?

    Petra - Jag kollade in bloggen lite snabbt och den verkar kul - ska läsa mer senare! Jag tror snarare att hon kommer att få en massa konservativa röster, dock kanske de har problem med hennes tonåriga gravida dotter. Å andra sidan är ju det konsekvensen när man inte lär ut sexualundervisning...

    ReplyDelete
  8. I wouldn't have voted for McCain anyway, but I agree that his choice of Palin as a running mate is ridiculous and insulting. As if American women are too dim-witted to see through such a transparent move ... *eyeroll*

    (Oh, also, Palin isn't the first female VP candidate ... Geraldine Ferraro was on the Democratic ticket with Walter Mondale in 1984.)

    ReplyDelete
  9. Enig vad röstningen angår! Han var i Ilulissat och såg på isfjorden tillsamman med en grupp med andra senatorer, för att orientera sig omkring detta med klimatförändringarna. Tillskillnad från mr Bush den yngre (och äldre?!) tror han nämligen på att den existerar. Alltids något... ;-)

    ReplyDelete
  10. Beverly - Exactly! But it seems like she's even more popular than him now? They are leading in the polls. But hopefully it's just the novelty factor. That's what I thought, that she couldn't really be the first one, but I hadn't heard anything else (and didn't have time to google it).

    Lullun - Det är en positiv sak med honom i alla fall då! Jag kollade på biljetter till Grönland idag. Det kostade mellan 9000 kr för någon 4-dagars paketresa till 20000 kr för reguljärflyg. Vilka sajter brukar du gå in på? Jag vill kolla lite och i alla fall drömma mig bort lite! Nästa sommar kanske eller sommaren därefter??!!

    ReplyDelete
  11. Oj, nu har jag inte kollat kommentarer på ett par dagar. För att endast köpa flygbiljetter använder jag flygbolagets egna, www.airgreenland.gl (fast om sommaren flyger äve Iceland Air, så det är nog värt att jämföra, beroende vart man ska). En standartbiljett från Köpenhamn går på något på 12.000 danska, medan man kan få en billig-billig (sådan man inte alls kan ändra) för något på 5000 danska, men vanligtvis måste man nog ändå räkna med lite över 6000 DKK. Plussa på ca 20-25% och resan från Stockholm, så har du priset. Jättebilligt jämfört med hur det var när jag först kom hit! :-) Säg till om du behöver mer hjälp till ditt "drömmeri"/planerande. :-)

    ReplyDelete
  12. Och ja, paketresor har jag lite mindre koll på vilka som är bra. Sånt köper jag ju aldrig. Men jag kan alltid höra mig lite för. ;-)

    ReplyDelete
  13. Lullun - Tack för tipsen! Bra att veta om jag gör slag i saken! Vet inte riktigt vad danska kronan står i men antar ungefär samma? Men kring 10000 SEK antar jag att man får acceptera. Paketresorna verkade mest vara till andra ställen än Nuuk men du får gärna hålla lite koll! Tack! Jag får drömma vidare lite och hålla koll på vad du skriver om resbokningar m m också!
    Kram!

    ReplyDelete