Wednesday, July 02, 2008

Wednesday Recipe: Mozzarella Filled Quorn Fillets with Basil and Thyme

Petra started a new theme day lately - recipe sharing on Wednesdays - and since I never got around to doing last week's Show & Tell theme - cooking - I figured today was a good time to start.

I have discovered a new dish - thanks to my cousin Patrik and his wife Johanna - and want to spread the word! I'm not a vegetarian and neither is Peter but we both try to eat less meat (do you know that one piece of meat provides protein to last you four days?) and eat quorn and other substitutes instead. My cousins are vegetarians though and are a good source of new, delicious recipes.

Mozzarella filled quorn fillets with basil and thyme
4 servings

6-8 quorn fillets
2 packs of mozzarella cheese
fresh basil and thyme
olive oil
1-2 cloves of garlic
salt
pepper

Preheat oven to 200'C


Use a blender to mix basil, thyme, olive oil, garlic and salt and peppar to a marinade. Slice a deep gash along the side of the fillets and paint the fillets with the marinade. Save some for greasing the oven tray or pan. Fill with thin slices of mozzarella.

Shove into the oven for 10 minutes or until done.
Serve with grilled potatoes or bulgur or whatever carb you fancy and a salad.

This dish can of course be made with chicken as well. Just remember that while the quorn fillets just need to be heated and get a bit of colour (and you want the mozzarella to melt a little of course), chicken needs more time. You may want to pre-cook the chicken fillets in a frying pan.

Smaklig måltid!


Haven't taken a picture of my new favourite dish yet so you'll have to make do with a similar chicken dish (however with spinach and tomatoes as well)

14 comments:

  1. Hej,
    Varför sitter du på en Dalahäst?

    ReplyDelete
  2. Låter gott. Får nog testa det. Fast vi har ingen quorn här dock. Men det ska jag nog lösa. ;-)

    ReplyDelete
  3. Mmmm, mums det låter jättegott. Jag tänkte direkt då jag började läsa receptet att det här kanske kan funka med kyckling. Sen skriver du ju också lite längre ner att det går bra. Låter enkelt, blir sugen att testa med kyckling. Ser väldigt smarrigt ut på bilden också.

    ReplyDelete
  4. Mats - Tja, jag tyckte det var en bra symbol för en svensk blogg på engelska, och jag råkade ha ett kort på mig på hästen på Skansen :)

    Lullun - Mycket gott! Och det funkar säkert bra med kyckling också och det har ni väl i Grönland?

    Anne - Mumsmums är det verkligen! Har som sagt inte provat med kyckling än men det är nog gott det med! Finns det bra utbud på quornprodukter i USA annars?

    ReplyDelete
  5. Det där såg himla gott ut! Måste skam sägas att jag aldrig lagat quorn själv men visst smakar det som kyckling?

    ReplyDelete
  6. Hästfrågan, var för att stilla min nyfikenhet om vi har samma hemland. Det har vi inte kan då konstatera.

    Om maten på bilden, vilken champagne anser du passar bäst till anrättningen?

    ReplyDelete
  7. Å det lät gott!!
    Jag kan faktiskt tycka det är trist att det inte finns quorn här. Men kyckling finns det ju så jag ska nog testa ditt recept med kycklingfilé ngngång!
    :-)
    Kram!

    ReplyDelete
  8. Förresten, jag kommenterade inte "din" boklista nedan men jag tyckte den verkade intressant! Ska kollam lite närmare och se ifall jag läst fler än 6 av dessa böcker. Men jag är rätt dålig på att läsa klassiker så kasnke kommer jag inte upp i så många, eftersom många av dem var just klassiker...

    Kul att du gärna ses när ni kommer till NYC också!
    Jag tror dock inte jag fått ngt mail av dig än va? Jag kollar inte alltid just den mailadressen så när du väl mailar får du gärna skriva det på min blogg (för bloggen kollar jag dagligen).
    kram!!

    ReplyDelete
  9. Aussiekicki - Jo, det smakar nog närmast kyckling än annat kött men ändå annorlunda. Man kan ju använda det som substitut till grytkött (quorn i bitar) om man har rätt kryddor. Jag har en kompis som verkligen hatar kyckling och all annan fågel men hon kan äta quorn så för henne kan det ju inte direkt smaka kyckling.


    Mats - Vilket land är du ifrån då? Jag är inte så bra på Champagnenamn och jag tycker nog vin passar bäst, rött som vitt.


    Saltistjejen - Vad konstigt att det inte finns quorn i USA, särskilt New York?! Tror du inte att det finns i specialaffärer? Jag är verkligen glad över att det kommit för jag gillar inte tofu. Men som sagt, det är säkert gott med kyckling också!

    Du kommer nog komma upp i fler än 6 böcker för alla var inte klassiker. T ex en av mina favoriter "The Time Traveller's Wife" - den är ju bara några år gammal, eller ja, den måste ha varit helt ny 2003.

    Jag har inte hunnit mejla dig ännu (läser för mycket bloggar istället!) så du har inte missat något! Men säger till när jag gjort det!

    kram kram

    ReplyDelete
  10. Mitt hemland är Dalarna, det trodde jag du förstod. Var med och startade "Dalarnas befrielserörelse" en gång för många årtionden sedan, en vacker tanke, ett standar blev tillverkat i slöjden men inget mer...det hade väl med rödvin och mellanöl,att göra, en bit hästkorv och knäckebröd fanns nog med också.
    End of story.

    ReplyDelete
  11. Mats - Ah, jag tänkte inte så långt att du menade Dalarna med "hemland" :)

    Har du någon blogg då? Din profil är ju hemlig/blockerad.

    ReplyDelete
  12. Jo, jo. Kyckling har vi! och ja, jag har kommit hem från semestern nu och återigen kommit mig på nätet. ;-)

    ReplyDelete
  13. Valkommen hem Lullun! Sjalv ar jag i USA pa semester just nu! Har shoppat som en galning idag!

    ReplyDelete
  14. har nätkontakt igen efter några veckor i bushen. Nej, Anna jag har ingen blogg därav "hemlig" profil.
    Jag sa till mina två små gossar att jag tänkte starta med en men då sa de NEJ det får du inte. De hävdar att för att andra människor skall förstå mina tankekrumsprång med mera måste de själva vara fysiskt närvarande för kunna ha en egen uppfattning om hur saker och ting förhåller sig - min tolkning av världen anser dessa gossar att den komplicerar bara tillvaron för andra. Jag får starta nya förhandlingar med dem. Sedan jag snubblade (inte fysiskt, det går inte) över Johanna Grafs blogg så nöjer jag med att kommentera det mesta som dyker upp där. Jag har ju sett dig där... få se om jag kan expandera mina kommenaterer. Era listor får ni har för er själva, det är så tjejigt - se där redan ett påhopp, i all välmening.

    ReplyDelete