Tuesday, February 05, 2008

Super Fat Tuesday

Today is not only Super Tuesday (or Super Hyper Tuesday as it's called this year) but also Fettisdagen, the Swedish Fat Tuesday or Shrove Tuesday or Mardi Gras or whatever name it has in your country. Basically it is stuffing-yourself-with-lots-of-unhealthy-stuff-before-Lent-starts day. In Sweden we eat semlor, a really simple cardamom bun with whipped cream and marsipan.

In the UK it's pancakes, in Iceland salty meat and peas and in Poland pickled herring with vodka.

Lullun in Greenland has also written on this topic today and Beverly has some excellent recipes for a different style of semla (which would definitely not be approved by traditionalists).

10 comments:

  1. Slurp, en sån skulle jag gärna äta. Oj, vad jag blir sugen. Det borde vara förbjuden med sådana bilder ;)
    Nästa år får jag kanske baka och försöka göra egna för jag saknar semlor!

    ReplyDelete
  2. förbjudet ska det stå... usch, vad jag skriver slarvigt hela tiden.

    ReplyDelete
  3. Alvas pappa: Du åt säkert en igår?!

    Anne: Det är inte för sent att baka en i år. Varför vänta till nästa år?

    ReplyDelete
  4. Där var man visst länkad! :-) Men å vilket läckert foto. Nu ångrar jag nästan mitt beslut om att för första året någonsin inte baka mig några semlor. Buhu... ;-)

    ReplyDelete
  5. Lullun: Men det är ju inte för sent! Som jag sa till Anne, spelar väl ingen roll om man käkar semlor efter Fettisdagen. Läste i tidningen att nu börjar semlor säljas nästan hela året.

    ReplyDelete
  6. We'll see if I can arrange that some day! Probably by post though...

    ReplyDelete
  7. hey, we don't eat pickled herring with vodka on Shrove Tuesday! we eat paczki, faworki and other sweet stuff!

    ReplyDelete
  8. Anonymous - I guess one cannot trust Wikipedia :)

    ReplyDelete