Friday, February 20, 2009

Show & Tell: Coffee

Today's theme - from Simone this month - is coffee. With not so much time today to write or take pictures of colourful coffee beans or cups with steamy cappucino, I was wondering what I could blog about. But then I came to think of my first experience of coffee. It was actually in pre-school. The last year of pre-school, i.e. when I was around 6 (school starts at 7 in Sweden, well, now 6 if you count the so-called "pre-school class"), we had a few hours a week of school preparation. But it wasn't only about letters and numbers and stuff; it also covered other things we could usefully learn. Like drinking coffee.

No, don't worry, it wasn't like we were gulping down litres of coffee every day but I think their idea was that we were allowed to try things we were curious about, in a controlled and structured setting. One thing we did was to learn how to light matches. This both took away the excitement of something forbidden and taught us about the danger of fire. Another thing I remember is that those of us who wanted to got to try coffee. I remember I had mine with LOTS of milk and sugar :) We probably did a lot of other things in the preparation group but I actually only remember the matches and the coffee, come to think of it!

On a completely different note, or actually, kind of related at it is about taking risks and trying things, I heard a saying that I like twice this week: It is easier to ask for forgiveness than to ask for permission.

Have a nice weekend!

9 comments:

  1. Men vad konstigt! Fanns det någon mening med det eller är ditt minne starkt från en obetydlig hädelse?? Jag har då aldrig druckit kaffe i skolan, vare sig av fri vilja eller undervisnigssyfte;-)

    ReplyDelete
  2. Intressant att avdramatisera något så spännande som tändstickor!
    //Vic

    ReplyDelete
  3. Ja, verkligen intressant, men nastan lite farligt kanner jag.. Kaffe en sak men tandstickor, later som ett modernt lekis! :)

    Kul att lasa ditt tema!

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  4. Hahaha! Det var ju KUL säkert att få prova något som vuxna gör, dvs dricker kaffe. Det har tydligen påverkat dig eftersom du minns det så väl. Intressant inlägg. Ha en trevlig söndag.

    ReplyDelete
  5. Fritt ur hjärtat - Konstigt kanske men hjärnan är inte alltid logisk. Det var väl en viktig händelse för mig kanske, och det är därför jag minns den. Jag minns ju annat också, hur rummet såg, att vi pysslade m m, men just det där med tändstickorna och kaffet minns jag särskilt.

    Victoria - Det tycker jag också! Jag tror inte att just jag skulle ha lekt med tändstickor ändå, även om jag var nyfiken, men vissa andra i gruppen kanske skulle jag gjort det.

    Emmama - Tror inte det var så farligt, inte just då, men visste, vissa barn kanske blev mer nyfikna. Metoden kan ju slå bakut. Jag har en ukrainsk-amerikansk kompis som aldrig fått lära sig tända tändstickor och är fortfarande rädd för det fast hon fyller 30 år i år. Hon kanske hade behövt att gå på mitt dagis! :)

    Taina - Välkommen till min blogg (tror inte att du varit här förut?)! Det var kul och spännande och lite läskigt på samma gång. Vi kände oss vuxna för en stund hahaha! Som sagt, det måste ha varit en stor händelse för mig just då, eller så var resten som hände på dagis så tråkigt att detta stod ut så mycket :)

    Västmanländskan - Tror du också är ny här - välkommen! Så du tyckte den var lite söt - det tycker jag med! :)

    ReplyDelete
  6. Vilken konstig grej att lara sig i forskolan men gulligt att du kommer ihag det. Mitt starkaste forskoleminne ar att vi lyssnade en massa pa ABBA och diskuterade om vi skulle vara Frida eller Agneta!?? :D
    Jattefint talesatt, det ska jag komma ihag!
    Kram

    ReplyDelete
  7. Så annorlunda! Mitt starkaste minne är att en tjej som hette Patricia kunde STÅ i spagat mot väggen. Det kunde inte jag och jag var jätteavis!

    Haha, det kan jag fortfarande inte, ifall du undrar alltså : D

    ReplyDelete
  8. Petra - Lite konstigt ja, men det var ju inte en sak vi "lärde" oss på det sättet utan det var ju en engångsgrej som vi fick prova på. Jag minns en massa annat också från förskolan men detta var just den här gruppen som träffades några timmar i veckan och hade skolförberedelser. ABBA minns jag inte om jag kände till - jag upptäckte egentligen populärmusik i och med Carola och Pernilla Wahlgren :)
    Kram!

    Marianne - Ja, lite annorlunda kanske :) Jag minns också något om någon tjej som kunde stå i spagat mot väggen nu när du nämner det! Skumt! Mot de där ribbstolarna. Jag gick på gymnastik i lågstadiet men jag lärde mig nog aldrig heller det. Jag var bra på att gå ner i brygga och hänga i ringar istället :)
    Kram!

    ReplyDelete