Monday, December 01, 2008

Show & Tell: Christmas Preparations

I thought the theme this week (well, Friday three days ago; I'm late again in the usual fashion) was Christmas presents preparations but since I haven't bought too many presents yet (and don't want to reveal what I'm planning either since certain people read this blog!), I figured that I would just write about Christmas preparations. But then I looked at Marianne's blog again - she's been the hostess of the theme in November - and realised the theme is Christmas traditions. Oh well. I will just show you some of the Advent decorations we have put up so far and how far I have got in my preparations.

I guess this picture would have been better had I actually lit the first Advent candle... Oh well. This is our living room window anyway. I wasn't sure if I should put out tomten already now or wait until nearer Christmas but Peter hinted he wanted it so now it sits there and waits.

This little golden tree makes those long, dark winter evenings warm and cosy.

This is my parents old Advent candle holder. I like the wrought iron and the red (electric) candles!

The balcony is also ready for winter - the trees are supposed to survive winter if they are properly insulated with bark in a sack clothing - and decorated with what is probably the neighbourhood's brightest lights :)

Also wanted to show the amaryllis that my parents gave us - it's well over a metre tall!
Hope it doesn't fall over!

The glögg (mulled wine) has been purchased for Friday's get-together when Céline and Diego visits from Barcelona. I'm particularly curious about the chocolate glögg in the black bottle.

Finally, a collection of Christmas presents bought so far.

12 comments:

  1. SÅ fint! Och duktigt, jag har inte fixat en enda julklapp än. Du får stoppa en blompinne i krukan, för när amaryllisen slår ut brukar den bli rätt tung.

    Imponerande glöggsamling också. Har du smakat årets Blossa förresten?

    ReplyDelete
  2. Å vilka mysiga bilder! Jag kan sakna Sverige nu i advents- och juletider. Kanske för att jag inte riktigt har fått ngn Christmas spirit detta året.... Hm, alltså har jag heller inte dekorerat... Men men vi fårs e ifall det blir av.
    En del beror nog på att det faktiskt inte är lika mörkt här som iS verige. såhär års. Lustigt att man faktist KAN sakna mörkret också... utan det så infinner sig inte samma julkänsla för mig har jag insett.
    Du vad är det för träd ni har på balkongen??? Tycker det är coolt med träd på balkonger eftersom det ger ytterligare en trädgårdskänsla! Vår balkong i S-holm var dock alldeles för liten för ngt sådant.
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Den är så söt den där tomten! Och guldträdet.

    Duktig är du också som redan fixat julklappar.

    Ha det så gott!

    ReplyDelete
  4. Åh vad mysigt ni har det!! Och jag trodde också att det var julklappsbestyr - kanske Marianne ändrade det i sista minuten??
    Jättefin "gran", en sådan har jag letat efter länge - var har du köpt den? En liknande tomte hittade jag på Marshall's här i PR för ngn månad sedan och utbrast till O att den såg såååå svensk ut så var ju bara tvungen att köpa en (och en till vår svenska kompis B som ska få den i julklapp!). Inga julklappar köpta här än...
    Kram
    PS Utmaningen ska antas så småningom

    ReplyDelete
  5. Skolfröken - Tack tack :) Jag har ju bara fixat 3-4 julklappar ännu (de små paketen på fotot var egentligen små adventspresenter till folk jag ska på glögg hos osv) så så långt har jag inte kommit, men visst, mer än inga! :) Jag måste hitta en extremt lång blompinne för den är ju på gång att slå ut! Provade årets Blossa ikväll faktiskt, om du menar den med blåbär. Den var god men jag tycker inte att man kände någon blåbärssmak. De jag har köpt är de som fick bäst i test på SvD/Tasteline. Blåbärsglöggen fick bara 4 av 6 där tror jag.

    Saltis - Jo, lite mysigt har det blivit men jag skulle vilja ha någon mer ljustake till vardagsrummet (adventsljusstaken med de levande ljusen har jag egentligen på bordet) och så vill jag ha julgran till jul! Jag tror det stämmer det du säger om ljuset. Det måste vara mörkt och gärna ha snöat någon gång eller så för att man ska komma i julstämning. Jag har heller inte riktigt känt det förut jag skapat det runt omkring så att säga.

    Jag tror trädet heter Box...nåt, minns inte... Har kvittot kvar någonstans, kan kolla. Vi har så stor balkong så har plats med ganska mycket växtlighet och möbler vilket är kul! Kram!

    ReplyDelete
  6. Mia - Visst är det fin, tomten! Tror vi köpte den på Taxinge julmarknad, eller så såg vi en där men köpte en i stan sedan. Jag tycker nog att det är lite extra kul i år, särskild med att planera julklappsköp m m, eftersom vi var bortresta förra julen.

    Petra - Hon kanske gjorde det? Tur att vi brukar få tolka temat lite hur vi vill! :) Granen köpte vi på Åhléns för två år sedan, tror vi (minnet är kort!). Men det finsn en hel del liknande i affärerna. De rear ut julpyntet redan nu.

    Ta all tid du behöver med utmaningen! Det är ju viktigare att du börjar med julklapparna! ;)

    ReplyDelete
  7. I like the little golden tree best,although it all looks so nice and cosy.

    I finally got around to answering those questions btw. :)

    ReplyDelete
  8. Britgirl - Several of the Swedish commentators above liked the golden tree too! :) I will check out your answers later!

    ReplyDelete
  9. I always find it rather amusing that I could be saying the exact same thing as those typing in Swedish! (Or the exact opposite,I suppose!)
    Thanks for letting me know though because I'm always wondering what it might all possibly mean. I'm so nosy! Typical that all the blogs I really like are from Swedish people! You must all stop being so darn interesting! ;P

    ReplyDelete
  10. Britgirl - I can send you a Swedish language tape if you want to learn! ;) If you remind me I can translate what people have written (when you are particularly curious George)!

    Petra - Kom på att jag ju kollade på Mariannes blogg när hon redan listat Mias teman för december och ett av dem är just jultraditioner!! Mystery solved!

    ReplyDelete
  11. Ja, nej inte ändrade jag i temat! Det var julklappar med förberedelser hade kanske varit bättre! : )

    Hur som helst, vi har ju fri tolkning som sagt!

    Vilka fina julsaker du har! Jag gav mig ner i källaren i fredags för att leta reda på våra, men hittade bara två kartonger. Hittade inte den där våra fina tomtar är. Ergo, den står längst in i hörnet som jag inte kommer åt för det står SAKER I VÄGEN! Nu har vi i alla fall en (plast)julgran med julgranskulor. Jag väntade inte med att klä den eftersom jag inte hittade allt annat.

    ReplyDelete
  12. Marianne - Jag tror som sagt att det blev som jag sa till Petra här ovan. Du hade ändrat i kolumnen till decembertemana (efter det hade gått över i december och det var jag som låg efter på fredagstemat) och där var det något med julförberedelser eller något så jag blev förvirrad :) Men som sagt, vi har ju fri tolkning iofs!

    Jag tycker det ska bli tråkigt att ta ner grejerna nu i helgen (senast tisdag då det är Tjugonde Knut), särskilt adventsljusstakarna för det är så härligt med jul. Tomtar och sånt känns lite passé i januari, men ljus vill jag ju ha. Vi brukar dock endast ha kvar slingan på balkongen till början av mars eller så. Den är mer än vintergrej än en julgrej.

    ReplyDelete