Thursday, December 04, 2008

....Ask What You Can Do for the Climate

Our problems are man-made, therefore they may be solved by man.
No problem of human destiny is beyond human beings.
John F Kennedy

Granted, things might be changing in the midst of the financial crisis, but the Swedish Environmental Protection Agency's yearly survey on people's attitudes to climate change that was presented three weeks ago did have some uplifting information.
  • 8 in 10 Swedes think that they can contribute personally to putting a halt to climate change, which is a clear increase since 2002 when "only" 68% said yes and roughly the same response as last year

So how do people contribute*?

  • by choosing public transport - 54%, up from 45%
  • by taking the train instead of air travel for long-distance journeys - 76%, up from 71%
  • by car-pooling - from 54% to 59%
  • by leaving the car at home - 57% compared to 33% seven years ago
  • by lowering the indoor temperature - from 36% to 59%
  • by driving slower (eco-driving) - 63%, up from 41%

What other measures wouldn't people mind taking?

  • buying energy-saving domestic appliances - 86% answered "absolutely"
  • driving a car with a better fuel-economy - 77%
  • taking the train instead of a plane - 76%
  • decreasing the energy use in the home - 75%

But when asked if people were willing to eat less meat, only 40% said yes.

67% wants more information on climate change, especially help with choosing goods and services that reduce CO2 emissions.

What else did people say?

  • 100% said that they knew or had heard about climate change
  • 96% thinks that Sweden has already been affected or will be affected by climate change
  • 71% thinks that it is very important that Sweden takes action against climate change
  • 84% thinks that Sweden is able to do something to halt climate change
  • 80% thinks that they themselves can do something
  • 67% wants more information on how they can reduce their own carbon footprint through news in the media, while other information sources are preferred by between 21 and 46

Finger crossed that the EU agrees its Climate & Energy package (the 2020 package) in the coming weeks!

* Figures compare 2002 and 2008 if not otherwise indicated

5 comments:

  1. Hm, vore intressant att se hur en sådan här undersökning skulle slå här i USA? Troligtvis skulle en del siffror bli lite annorlunda? Folk är medvetna här också såklart, men det känns inte lika "enhetligt". Spridningen är större. OCH så är det ju så att man på de flesta ställen inte klarar sitt vardagsliv utan bil. Och public transportations finns inte eller är urusla. Så just bilen är ju lite helig här.

    ReplyDelete
  2. Saltistjejen - Jo, det skulle nog bli lite annorlunda resultat. Och regionala skillnader som du säger. T ex i din hemstad New York så lär ju folk svara högt vad gäller kollektivtrafik, för där finns den ju! (Vg kollektivtrafik förresten ska man ju komma ihåg att även i vissa delar av Sverige - norrut och landsbygden generellt - så är tillgängligheten inte alls lika stor, fast det påverkar ju inte lika många människor förstås.)

    Sedan ska man ju komma ihåg att folk inte alltid gör det de säger att de gör/kunde göra, men en annan studie som kom ut nyligen visade att folk får dåligt samvete om de inte tar åtgärder, så det är ju positivt för utvecklingen!

    ReplyDelete
  3. Intressant, trodde nog inte att det skulle vara så där bra resultat!

    ReplyDelete
  4. Intressant och positivt. Själv försöker jag också tänka på småsaker. Låter inte en kran stå och rinna medan jag borstar tänderna till exempel, utan stänger av och sätter på. Sätter på elementen när jag behöver dem och stänger dem när jag inte behöver dem. Låter inte AC:n bara "stå och gå" som många gör, utan tänker efter exakt var jag behöver det. Ja, mycket smått sånt gör jag.

    Men det är en sak som är säker, det skulle behövas mycket mer information t.ex. i mataffären, skyltat eller märkt på de olika varorna hur mycket energi som har krävts för att framställa dem. T.ex. tror ju de flesta att det är bättre att köpa en svensk tomat även på vintern än en som är körd från ... Spanien, men så lär det ju inte vara eftersom det går åt mer energi till växthusen än till transporten. Men hur ska man som privatperson kunna hålla reda på sådant? Det måste bli mer påtagligt, hur vi påverkar genom våra liv, inte bara med bilar etc.

    Tror jag.

    ReplyDelete
  5. Marianne - Sent svar på din kommentar. Många säger ju "äh, vad gör det vad vi gör här i Sverige, vi står ju bara för 2% av utsläppen". Men många bäckar små tror jag. Och ska man få till en beteendeförändring och få svenskar att påverka andra så måste jag göra det lilla, även här i Sverige. Och dessutom måste man ju leva som man lär. Mycket smått sparar ju även pengar så det borde ju kännas som logiska handlingar för de flesta människor.

    Jag håller med dig ang märkning. Det är ju mycket sådana märkningar på gång men än så länge är en del av dem ganska godtyckliga och det är lite svårt att veta vad/vem man ska lita på. Dessutom är det så många faktorer. T ex kan en frukt som växer på ett väldigt hållbart sätt långt bort från Sverige ibland vara bättre än en gröda som gror i Sverige eller i ett grannland trots transporten. Man måste ha en märkning som räknar in alla dessa aspekter, utsläpp av olika slag, samt gärna rättvise-aspekten också. Så jag tror att det kan dröja ett tag tills vi har ett bra system för märkning även om vi är en bra bit på vägen. Viktigt för mig är att märkningen, eller informationen, också innehåller just detta att vi kanske inte borde äta sådant som inte är säsong och varför. Det finns en bok som heter Klimat och mat eller något som jag har hemma som har listor och vilken mat som är bra, mindre bra och dåligt. Lite som en GI-lista fast för klimatet och miljön.

    ReplyDelete