Wednesday, November 26, 2008

Show & Tell: Jewellery

Better late than never... I haven't had a chance to take photos of my own, actual jewellery, but fortunately there is the Internet. The photos are a bit small but they will have to do.

I have lots of different necklaces and earrings from different designers (Swedish Snö, Danish Pilgrim and some in similar design to Snö and Pilgrim that friends of friends have made) but most of the time I wear the following:

Camé (cameo) ring and a necklace with a cameo as well. Both in gold. I'm really a gold person even though I will wear earrings and a necklace in silver once in a while. My cameos don't look exactly like the one in the photo but you get the picture I hope :)

This image turned out really small but it's supposed to be a Bismarck ring.


I also wear a Bismarck necklace, together with the cameo one.

And last but not least, I was given a Bismarck bracelet when I was christened that I still wear to this day (well, I started wearing it as a teenager when I finally fit me and at the moment I cant wear it because I need to get the lock fixed).

10 comments:

  1. Inte konstigt att du har mycket Bismarck-länkar, om du fick det redan när du döptes! Kul att ha någonting som hänger med så genom livet.

    Jag föredrar också guld, både för att det är fint och för att det är sååå mycket enklare än silver som ska putsas hela tiden för att vara fint. Det blir liksom bara inte av!

    Nu ska jag kika på utmaningen!

    ReplyDelete
  2. Oj så fint!!! Bismark är något av en favorit hos mig också men jag har inga. Hade en Kameliadam i ett svart sametsband i tonåren, undra var den tog vägen;-) Det här var ett inlägg som jag blev nostalgisk av!

    ReplyDelete
  3. Marianne - Ja, det där armbanden är mig kärt. Just att jag haft det så länge, och dessutom fick vänta så länge innan det passade. Tyvärr har låset gått sönder ett par gånger. Första gången var i USA och då lagade det med 14 karat fast jag uttryckligen sagt att det skulle vara 18! 14 är väl starkare iofs men det blev inte snyggt och jag lät göra om det i Sverige. Men av den anledningen är det mer skörare nu och för något halvår sedan gick det sönder igen :( Måste lämna in det, men har bara inte fått ändan ur vagnen.

    Jag håller med dig om silver! Jobbigare att ta hand om och dessutom tycker jag att jag passar bättre i guld.

    ReplyDelete
  4. Fritt ur hjärtat - Jag önskar att jag hade kunnat visa mina riktiga smycken för de är ännu finare men det hanns inte! Jag får många frågor om mina kameliasmycken, särskilt från icke-svenskar. Det kanske inte är lika vanligt utomlands? Hoppas din Kamelia kommer fram någon dag!

    ReplyDelete
  5. Det är lustigt, men jag skulle inte ha gissat att detta var din stil - har ju inte tittat in här så ofta, men fått en helt annan bild av dig! Där ser man :)

    ReplyDelete
  6. Jemayá - Intressant! Vad gör slags smycken hade du tänkt dig? Eller vad hade du fått för bild av mig?

    ReplyDelete
  7. Jag har också en länk som gått sönder. Den fick jag på studenten tror jag. Måste lämna in! Det är ju jättefint. Men nu för tiden är jag mer en vitt guld-person...

    ReplyDelete
  8. Skolfröken - Då måste du se till att få den lagad! Vad är det egentligen för skillnad på vitt guld och silver? Är det för att du gillar silverlooken men vi vill ha något som glänser mer och som man slipper putsa?

    ReplyDelete
  9. Oj, själv gillar jag silver och vitt guld mest, så därför använder jag inte mina Bismarcksmycken (armband som jag ärvt av min fars mormor och halsband jag fick av mormor i konfirmationspresent) - faktiskt väldigt synd men de ligger i mina föräldrar bankfack tills jag ändrar smak!! Det blev inget fredagstema för mig de senaste två veckorna men nu har jag ju en fin "förlovningsring" som jag hade kunnat visa :D

    ReplyDelete
  10. Petra - Så du har tvärtom smak mot mig då! :) Eller jag gillar ju silver också men föredrar guldsmycken till vardags. Antar att förlovningsringen också är vitt guld då?!

    ReplyDelete