Monday, November 17, 2008

Show & Tell: Windows

This month it's Marianne in Kairo who has come up with the Friday themes. You can see them in the column on the left. I missed the first theme of the month, sweets, and I'm already three days late with the second theme, windows. But better late than never, right!

I thought I'd illustrate the windows theme with some photos from my recent trip to Oslo, Norway.

We met up with my cousin Emma who is 21, loves cars and driving. She calls her car Diesel Doris and the text on the back window says "Real girls smell like diesel" :)

Not really a window in the true sense but this gate in the Vigeland Park was so beautiful I just had to include it.

If we continue with the creative interpretation this is a window of sorts. This is also from the Vigeland Park with the famous statues.

View from the hotel bar (through the window)

View from our hotel room the next morning

Peter posing in front of Oslo's new Opera House - almost all windows!

Oslo views through the lens of an opera house

The sea

A cute window on Akers Hus, the fort/old castle in Oslo

Loopholes are also windows!

When it comes to sweets, I love them! But I'm pretty good; I mostly just eat them on Saturdays. A Saturday without sweets feels weird. The childhood tradition of only sweets on Saturday really stuck on me! I planned to write more about sweets but...some other time!

13 comments:

  1. Det är verkligen jättefina foton från Oslo, jag gillar er fina utsikt från hotellet - och jag skäms att erkänna att jag inte hade hört talas om den där statyparken... Förhoppningsvis åker vi också på weekendresa till Oslo snart - en av mina bästa kompis bor där och ska bli pappa i januari! O och jag har bara varit i Narvik och Lofoten (det norsk-svenska parets bröllop hölls i Björkliden i Sverige och vi stannade kvar en vecka för semester) i Norge så huvudstaden måste ju också besökas.
    Jag fick inte lördagsgodis när jag var liten, mina föräldrar gillade inte den traditionen av någon anledning utan menade att vi kunde få godis andra dagar - men mina syskon och jag var övertygad om att vi fick ännu mindre godis än andra barn... det var ju nämligen inte regelbundet när mor blev godissugen, ha ha!
    Jag har faktiskt ätit några Jelly Beans idag - i brist på annat godare godis :-(
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Jäkla snygg text där :) men som sagt så står det bara diesel nu :P

    ReplyDelete
  3. Petra - Jag hade nog inte heller hört talas om Vigelandsparken innan jag var i Oslo år 2000 (tror jag det var; var där 1990 också och spelade fotboll men då gjorde vi ingen sightseeing) så det kanske är först när man läser guideboken eller läser resebeskrivningar om Oslo som man hör talas om den. Men det är definitivt "a must see"! Peter hade aldrig varit i Oslo så därför blev det så att vi såg ungefär samma saker som när jag var där för åtta år sedan (det var dock på sommaren och vi kunde bada lite).

    Jag skulle jättegärna vilja åka till Narvik och Lofoten! Gärna Hurtigrutten någon gång!

    Så det var inte när ni barn var godissugna som ni fick godis utan när er mamma var det? Ja, då fick ni nog mindre godis än vi som fick det regelbundet på lördagar. Om inte er mamma var en gottegris förstås! Men det kanske var bättre för era tänder i det långa loppet? :)

    ReplyDelete
  4. Emma - Verkligen snygg! :) Hur kommer det sig att du ändrade? Eller föll bokstäverna bort?

    ReplyDelete
  5. Ne dom satt skit bra, men tänkte vara lite mer anonym så därför fick det bli Diesel bara =)

    ReplyDelete
  6. Emma - Så du blev mer anonym genom att ta bort "riktiga tjejer luktar"?! ;) Men du har kvar Diesel-Doris och Anderson på framrutan eller?! :)

    ReplyDelete
  7. Diesel Doris och Anderson är det ju ingen som tänker på så sätt, men den andra texten visar ju så mkt mer :) Så Diesel fick det bli :)

    ReplyDelete
  8. Vilka snygga foton - gillade att läsa ditt fredagstema, även en vecka för sent :)

    ReplyDelete
  9. Jemayá - Tack! :) Kul att du tittar in! Borde skriva dagens fredagstema, eller gårdagens eftersom det är 9 minuter efter midnatt, men har inte haft tid att tänka på smycken ännu!

    ReplyDelete
  10. Så vackra foton från Oslo! Jag älskar Vigelandparken, många år sedan jag var där nu, men det är någonting jag aldrig glömmer. Du har fångat fönstren i Oslo så bra!

    ReplyDelete
  11. Marianne - Det är vackert där alltså! Jag gillar också Vigelandsparken - detta var mitt andra besök där! Tack! Jag får dela lite credit med Peter som har tagit några av fotona :)

    ReplyDelete
  12. Så FINA foton! :-) Och härlig kusin. ;-)

    ReplyDelete
  13. Lullun - Tack! Ja, härlig är rätt ord!

    ReplyDelete