Tuesday, March 25, 2008

Waffled

Today it is Annunciation or Jungfru Marie Bebådelsedag as it's called in Sweden. This "holiday" always takes place on 25 March, nine months before Christmas, to celebrate the "conception" of Jesus Christ. On this day Gabriel foretold the birth of Jesus.

Back when Annunciation used to be a holiday it was called "vårfrudagen" after "vår fru" (our madame/wife/Mrs) instead of "jungfru" (virgin) Mary. Over time Vårfrudagen has become "våffeldagen" (the waffle day), which has given rise to the customs to eat waffles on this day.

The plan today was to make savoury-style waffles for dinner followed by some sweet ones for dessert. But when the ingredients had already been purchased and I was almost home I remembered that we threw out my (inherited, bright orange, 1970s) waffle iron few months ago...


(Photo: Tasteline)

Oh well. Luckily we had lots of sauce left from last night's Thai take-away so I just threw in some new chicken (quorn actually) and some vegetables and put the rice cooker on, and voila, dinner was ready.

I still want those waffles with spinach, avocaco and bacon some day soon though.

10 comments:

  1. De där våfflorna med spenat och avokado såg ju himmelskt goda ut! Yummy :-)

    ReplyDelete
  2. Eller hur! Fast jag vet ju inte egentligen eftersom jag inte kunnat tillaga dem ännu :)

    ReplyDelete
  3. Spännande med lite annorlunda våffelrecept. De där med spenat och avocado såg ju smarriga ut. Du får hojta till hur det smakade sen när du testat!
    Här blev det vanliga traditionella med grädde och sylt till efterrätt.

    ReplyDelete
  4. Smaskens, de där våfflorna såg smarriga ut. Både du och Desiree uppmärksammade våffeldagen, själv hade jag glömt bort den.... Många svenska matdagar/år att ha koll på. Men det är charmigt med alla dessa matdagar som "firas" i Sverige. Tycker inte alls det finns i USA.

    ReplyDelete
  5. Anna - Ja, det blir väl av när vi har gift oss och jag har önskat mig ett nytt våffeljärn i bröllopspresent. Om vi köper en massa köksutrustning, vad ska vi då önska oss?!! ;)

    Traditionellt är också gott!

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Anne - Fettisdagen och våffeldagen är nog bara de jag uppmärksammar egentligen och jag hade nog missat Våffeldagen om det inte var för att de där spenat- och avokadovåfflorna såg så smarriga ut i SvD-bilagan! Annars tycker jag det ibland blir lite för många dagar, t ex kanelbulledagen. Känns ju lite väl kommmersiellt. Fettisdagen och våffeldagen har ju ändå en "historia".

    Jag är nyfiken på vad du menar med matÅR!!?

    ReplyDelete
  8. Så skulle jag försöka att läsa ikapp mig på bloggarn efter semestern och uppräckte här hos dig något jag missat; Våffeldagen! Den hade jag inte haft en tanke på i år. Men ditt recept lät ju smarrigt! Tack! :-)

    ReplyDelete
  9. Lullun - Äh, det är som jag sa med Fettisdagen: det behöver ju inte vara exakt på dagen, det är fortfarande inte för sent att köra egen våffeldag!

    ReplyDelete
  10. Ställ till med bröllop då, så kan vi köpa ett våffeljärn till er! ;-)

    ReplyDelete