Thursday, July 02, 2009

Political Fraternising


I'm at the famous political week aka Almedalen on the island of Gotland where the political elites mingle with business and lobbyists (and a few Embassy people). This photo is taken at the grilling of the political party speaker of the evening (each party gets a day each; luckily there are seven parties in Parliament...as of now) after the speech. As my Swedish readers can see tonight's speaker was Mona Sahlin, leader of the Social Democrats. She was really good both in her speech and the interview afterwards, but then again, I'm biased. The imitator Göran Gabrielsson, who's a regular feature on the after-show, was also a hit, especially when he did (Mona's predecessor) Göran Persson!

5 comments:

  1. Jaha du har varit där. Intressant antar jag. Jobb eller privat?
    Jag är inget stort fan av Mona S precis...Hur går det för henne annars? Jag har inte hängt med så mycket den senaste tiden.
    Ha det så bra i Almedalen!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Hm, jag är inte heller ngn fan av Mona. Förstod aldrig riktigt varför de grävde fram henne efter Persson....?
    Kändes som om det var NÅGOT sossarna behövde så var det lite nytt friskt blod och lite nytänk. Inte en gammal räv som lurat likt en gammelgädda i vassen....?? ;-)
    Gissar du är i Almedalen med jobbet? Minns att du varit där förr om åren också och då som "proffs".....
    När är det ni kommer hit egentligen? har glömt.
    Kraaam!

    ReplyDelete
  3. ÅH så roligt! Jag har inte tänkt så mycket på Almedalen förr men nu helt plötsligt skulle jag vilja vara där. Inser att det säkert aldrig blir av. Mona gjorde tydligen bra ifrån sig, härligt. Jag har insett att Mona är stark och har en personlig ledarstil. den vet nite folk hur de ska tackla så de hittar på massor av annat att klanka ner på. Även jag har haft åsikter. Nu har jag tänkt om och tycker det är dags att ladda för nästa val;-)
    Skrev om det igår, efter att ha äst om Almedalen.

    ReplyDelete
  4. Taina - Jobb, men de hälften de jag stöter på är folk jag känner privat och/eller från tidigare jobb/erfarenheter så det blir lite både ock.

    Jag tycker Mona är bra. Jag tycker hon har blivit lite väldigt kritisk granskad och fått stå ut med lite väl mycket (delvis för hon är kvinna), både inom och utom partiet. Tror att många inte ger henne en chans. Egentligen är det ganska naturligt att hon är där hon är idag ändå. Hon är en jätteduktig och engagerad politiker med lång erfarenhet.

    Men visst, det ser väl ut så där i opinionsundersökningarna. Oppositionen leder väl en smula men Monas personliga siffror är väl så där. Tyvärr. Av de anledningarna jag skrivit ovan.

    Kram!

    Saltistjejen - Det handlade inte riktigt om att gräva fram. Hon har ju varit där ganska länge och hon var minister i förra regeringen. Visst, hon "försvann" ett tag i början-mitten av 90-talet av förklarliga skäl men sedan kom hon tillbaka, eller arbetade sig tillbaka ska jag säga. Det var ett ganska naturligt steg ändå. Hon, Margot och Anna har ju liksom följts åt, även om Margot varit i Bryssel och Anna inte finns med oss längre. Visst var Anna den naturliga efterträdaren men nu blev det ju som det blev. Andra intressanta hade ju varit t ex Thomas Bodström men han ville inte, inte då i alla fall. Annars tror jag att det är ny det nya teamet växer fram. Mona står ändå fär nytänk jämfört med vissa andra Persson-nära, t ex Pär Nuder. Han var duktig men hur kul var han. Så Mona har ju på ett sätt fostrats till detta länge - hon var ju vice statsminister tidigare - och varit en aktiv politiker i många år. Så för mig känns det inte som om hon låg och lurade och sedan plötsligt hoppade fram.

    Nu har jag ju blivit Almedalen-veteran i o m att jag har varit här i tre år nu. Fast jämfört med vissa är jag ju fortfarande nybörjare! Det är i alla fall jättekul och lärorikt och jag hoppas jag får åka nästa år. Önskar också att jag kunnat vara här mer än två dagar den här gången.

    Vi kommer att vara i USA 13-23 augusti men vi har fortfarande inte kommit någonvart med planeringen! Vi har inte ens bokat hotell!

    Kram

    ReplyDelete
  5. Fritt ur hjärtat - Det är så kul! Och inte för sent att åka dit! Du borde åka nästa år när det är valår och allt! Mona höll ett bra tal. Fast fler kommentatorer/journalister/osv verkar tycka det än de från rörelsen. Antar att de ville ha ännu mer politik eller nåt. Får kolla in din blogg lite senare!

    ReplyDelete