Wednesday, May 25, 2011

To Keep or Not to Keep...

I have a complete set of encyclopaedia (including atlas, three dictionaries and yearbooks from the 1990s) from Bra böcker that I don't know what to do with*. With the Internet and all the sources (reliable as well as as unreliable of course) it holds, I don't really need an encyclopaedia anymore and I would really only keep the set because it "looks good" on the shelf and for the odd-chance it would be worth money in the future (unlikely). The risk of Internet disappearing in the future is virtually non-existent though and even if we for some reason wouldn't live in an information society I could probably buy a set again or go to the library. On the other hand, it could be fun for Isolde to browse through when she's a bit older. I will definitely keep the atlas for that reason.

So what to do?! I need advice, people!



* We did move them to the new flat but they are still in boxes.

6 comments:

  1. Vi hade också en komplett uppsättning från Bra Böcker som vi släpat hit och dit i alla flyttar, men nu senast fick det vara nog. Jag hivade rubbet, förutom atlasen.
    Det kändes lite konstigt, men vi tittade ju aldrig i dem! Internet rules. Så är det bara.
    Kram!/Vic

    ReplyDelete
  2. Förstår att du är i valet och kvalet. Har också en sådan uppsättning om än att den är kvar i Sverige. Skulle nog ha svårt att skiljas från den och att kasta dom skulle inte kännas bra. Men, men... Kanske kommer det en dag då det är dags att göra slut med gamla uppslagsverk...

    ReplyDelete
  3. Keep them! Jag älskade att titta i uppslagsverk när jag var liten och visst, nu kommer väl Isolde att titta på en iPad eller på en dator istället men samtidigt är gamla uppslagsverk kul. Vi har gamla uppslagsverk i sommarstugan som är roliga att titta i, för att se hur världen (och värden!) har förändrats. Och vem vet, strömavbrott och annat kan hända ;-)

    ReplyDelete
  4. Victoria - Jag lutar mot det men jag vet fortfarande inte!??! Känns dumt men som du säger, vi tittade väldigt, väldigt sällan i dem. Har kollat på Blocket och det är ju inte riktigt något andrahandsvärde, inte än i alla fall (och kanske aldrig?). Svårt! Kram!

    Magdalena - Den dagen kanske har kommit..? Tänk om man vetat när man började samla att det var onödigt. Men alla kanske gör sig av med dem och då är det bra att jag har mina. Eller så tänker alla så... Sedan handlar det ju inte om värdet bara. Men till viss del är det ju mer om att de kan bli värdefulla alt användbara i framtidem.

    Petra - Kan jag lagra dem hos dig då?! ;) Isolde kommer nog tycka det är lite kul men det hade ju varit enklare om det bara varit några band eller EN mastodontbok istället. Det är svårt, kanske har kvar dem på vinden ett tag till... får se.

    ReplyDelete
  5. Åh, vad svårt. Jag skulle dock inte klara av att slänga dem. Jag gillar att bläddra. På så vis kan man ju komma tilla att lära sig något man inte ens visste att man behövde veta. ;-)

    ReplyDelete
  6. Bejla - Sant att man kan lära sig något extra! Men jag tror det blir slänga i alla fall. Fast än så länge ligger de kvar i en kartong (eller flera kartonger).

    ReplyDelete