Thursday, November 15, 2007

Still A Long Way to Go

Sweden may be one of the most gender equal countries in the world, but in some areas we are far from reaching the goal. Some stats:

Women in the 20 biggest stock-listed companies' boards
2005: 16.1%
2006: 18.1%
2007: 18.3%

Swedish stock exhange companies completely lacking women on their boards
Industrivärden
Handelsbanken
Skanska
Volvo
SCA
Nordea
Telia
Sonera

The share of newly appointed board members who are women
2005: 20.6%
2006: 26.9%
2007: 16.8%

Share of female chairs
2005: 0%
2006: 0.7%
2007: 2.7%

Board election committees
Women: 18
Men: 84

7 election committees completely lacked women

(Source: Svenska dagbladet)

2 comments:

  1. Hej Anna!
    Jag har sett att du börjat läsa min blogg och gamla inlägg samt lämnat kommentarer! Jättekul! Eftersom inläggen du läst är lite äldre lämnar jag inga direkta kommentarer till dig där (du går säkert inte tillbaka och kollar heller). Men ville bara säga tack och välkommen!
    NU ska jag kika på din blogg och läsa vad du skriver!
    utvandrar-anne

    ReplyDelete
  2. Hej! Kul att du hittat och tittat hit också! Jag hoppades nästan att du inte svarade på alla mina kommentarer då jag inte vet om jag hittar tillbaka till dem! :)

    Jag ska fortsätta läsa din blogg regelbundet (är på juni 07) så att jag är ikapp övriga kommentatorer snart!

    Jag blir så sugen på att dra utomlands igen, trots alla era visumproblem!

    Anna

    ReplyDelete